Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Jag slingrar mig inte, det vet du själv
Om Sam, Ham och Jafet förde människosläktet vidare, så bevisar det inte att det skedde en global översvämning. De förde människosläktet vidare i just det område som drabbades, eftersom det stod att de var de enda överlevande vid översvämningen. Och översvämningen skedde lokalt, enligt mig och andra.
Nej. Bibeln är tydlig med att det var ättlingarna till Sam, Ham och Jafet som befolkade jorden. INTE en del av jorden utan HELA jorden (the WHOLE earth).
Allt andra var nämligen dränkta.
Noas söner, de som gick ut ur arken, var Sem, Ham och Jafet. Ham var far till Kanaan. Dessa tre var Noas söner, och från dem härstammar alla människor på hela jorden.
The sons of Noah who came out of the ark were Shem, Ham and Japheth. (Ham was the father of Canaan.) These were the three sons of Noah, and from them came the people who were scattered over the whole earth.
Citat:
Det framgår heller inte att vattnet täckte det högsta berget på jorden. Sen vet vi inte hur höga bergen var på den tiden. Själv tror jag inte att de var lika höga som vid dagsläget.
Jo, det är precis det Bibeln gör. Den anger att "de högsta bergen under himlen" täcktes av vatten.
Citat:
Nej, inte riktigt. Noa varnade sitt folk att en gigantisk flod var på väg och enda vägen för att räddas var att stiga in i arken. När Noas folk hörde detta så skrattade de och gjorde narr av honom. De sa att hur de kunde översvämmas i detta öken och de skrattade åt det. De skrattade även över att Noa byggde en ark mitt i öken. Men Noa fortsatte att varna de, men de lyssnade förstås inte. När väl floden kom, drunknade de onda förutom Noa och hans familj. Det var inte Guds fel att drunknade, utan felet låg hos dessa onda människor som vägrade att lyssna.
Eh, jo. Det var måhända människornas fel att de inte lyssnade men det var definitivt Guds fel att de drunknade. Det var trots allt Gud som sände floden och efteråt tog ansvar för det genom att göra ett förbund med Noa att det inte skulle ske igen.
Citat:
Gud var inte missnöjd med att han skapat människan. Han är nöjd med sin skapelse och vet vad han gör. Men han blir inte nöjd när människan skapar korruption på jorden och Gud var missnöjd över de som var ironiska mot Noa och bestämde därför att skicka en flod. Alla som följde med arken blev räddade.
Jodå. Den ofelbara Guden ångrade sig:
The Lord saw how great the wickedness of the human race had become on the earth, and that every inclination of the thoughts of the human heart was only evil all the time. 6 The Lord regretted that he had made human beings on the earth, and his heart was deeply troubled.
So the Lord said, “I will wipe from the face of the earth the human race I have created—and with them the animals, the birds and the creatures that move along the ground—for I regret that I have made them.” 8 But Noah found favor in the eyes of the Lord.
Citat:
Återigen, vi kan inte veta hur höga bergen var på Noas tid.
Har du några belägg för att de skulle varit lägre OCH om så är fallet. Men visst, säga att berget Ararat var lägre än 5 000 meter. Det krävs ändå en ohygglig mängd vatten för att täcka ett berg på säg, 3 000 meter.
Citat:
Jag gör ingen omtolkning, jag försöker bara förstå vad som står skrivet. En del tolkar det som en global översvämning och en del tolkar det som en lokal. Det finns inga bevis för en lokal översvämning, men det finns vettiga argument.
Någon sorts översvämning kan ha ägt rum. Men tanken att Noa skulle byggt en ark och tagit med två (eller är det sju par) av alla i regionen/på jorden existerande djur är inget annat än fria fantasier.
Edit: Jag ser att den generöse
Fiffiniffi prutat ned höjden på Ararat till 400 meter. Du dina problem att få detta att verka trovärdigt består.