Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Vad vill du att jag ska utveckla?
Det står:
Noas söner, de som gick ut ur arken, var Sem, Ham och Jafet. Ham var far till Kanaan. Dessa tre var Noas söner, och från dem härstammar alla människor på hela jorden.
Således fanns det ingen man, kvinna eller barn (utöver dessa) som kunde reproducera sig. Så... hade Gud fråntagit dem förmågan eller talar det emot din tes om en regional översvämning. Jag vill hävda det senare. Det talar för en global översvämning där ALLA ANDRA människor dränktes av Gud.
Du slingrar dig så att du slår knut på dig själv. Och du vet det.
Jag slingrar mig inte, det vet du själv
Om Sam, Ham och Jafet förde människosläktet vidare, så bevisar det inte att det skedde en global översvämning. De förde människosläktet vidare i just det område som drabbades, eftersom det stod att de var de enda överlevande vid översvämningen. Och översvämningen skedde lokalt, enligt mig och andra.
Citat:
Vattnet täckte de högsta bergen under himlen. Den enda säkra angivelsen vi får här är begreppet "de högsta bergen". Det framgår inte med ett ord att det skulle vara de högsta bergen inom detta område.
Det framgår heller inte att vattnet täckte det högsta berget på jorden. Sen vet vi inte hur höga bergen var på den tiden. Själv tror jag inte att de var lika höga som vid dagsläget.
Citat:
Så definitionen av ondska var att "göra narr av Noa och hans familj"?
Nej, inte riktigt. Noa varnade sitt folk att en gigantisk flod var på väg och enda vägen för att räddas var att stiga in i arken. När Noas folk hörde detta så skrattade de och gjorde narr av honom. De sa att hur de kunde översvämmas i detta öken och de skrattade åt det. De skrattade även över att Noa byggde en ark mitt i öken. Men Noa fortsatte att varna de, men de lyssnade förstås inte. När väl floden kom, drunknade de onda förutom Noa och hans familj. Det var inte Guds fel att drunknade, utan felet låg hos dessa onda människor som vägrade att lyssna.
Citat:
Nej, du - så står det inte. Det framgår i Bibeln att Gud var missnöjd med sin skapelse och dränkte den.
Gud var inte missnöjd med att han skapat människan. Han är nöjd med sin skapelse och vet vad han gör. Men han blir inte nöjd när människan skapar korruption på jorden och Gud var missnöjd över de som var ironiska mot Noa och bestämde därför att skicka en flod. Alla som följde med arken blev räddade.
Citat:
Tror du att din tes är fri från problem? DU talar INTE om en begränsad översvämning. DU talar om en regional översvämning av en magnitud att den täckte berget Arrarat (5 000 m över havsytan).
Återigen, vi kan inte veta hur höga bergen var på Noas tid.
Citat:
Nej, men vad kan jag säga ... du för (bitvis) ett vettigt resonemang som borde leda dig till slutsatsen att det som står i Bibeln är fel. Om du nu kan sluta försöka omtolka budskapet så att det ÄNDÅ på något sätt ska bli trovärdigt har vi kommit en bit på väg.
Jag kan vänta.
Jag gör ingen omtolkning, jag försöker bara förstå vad som står skrivet. En del tolkar det som en global översvämning och en del tolkar det som en lokal. Det finns inga bevis för en lokal översvämning, men det finns vettiga argument.