2013-09-08, 18:28
Medlem
someguy827s avatar
Tja allihopa,

Jag undrar vilka kritik finns mot ateism, eller om det finns frågetecken på livsåskådningen och hur ni ser på ateism, både positivt och negativt. Och hur kommer det sig att många människor söker sig till denna livsåskådningen medan andra är fortfarande troende och tror på en eller flera gudar i andra länder?
Citera
2013-09-08, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av someguy827
Tja allihopa,

Jag undrar vilka kritik finns mot ateism, eller om det finns frågetecken på livsåskådningen och hur ni ser på ateism, både positivt och negativt. Och hur kommer det sig att många människor söker sig till denna livsåskådningen medan andra är fortfarande troende och tror på en eller flera gudar i andra länder?

Jag tror det handlar om ren okunskap. Ovilja att ta vetenskap seriöst. Det har ju även framförts statistik där de troende är mindre intelligenta, det kan nog stämma. Detta är dock bara generellt. Bara positivt med ateism enligt mig. Många är troende pga de växer upp med detta i tidig ålder.
Citera
2013-09-08, 18:49
Medlem
cammos avatar
Bara att du kallar ateism för en livsåskådning visar att du inte har nån koll alls.
Citera
2013-09-08, 18:53
Medlem
icarus_gbgs avatar
Kultur, utbildning, okunskap eller indoktrinering är några anledningar till att folk tror på gud. Familjen spelar självklart in.

Förr i tiden var det mer förståeligt. Egyptierna dyrkade en herrans massa gudar långt innan våra moderna hittepåböcker kom på tal.

Personligen hoppas jag att samtliga religioner försvinner så länge de behåller samma våldsamma grepp om länder och ställer till med astronomiska problem som inte hade funnits där annars.

Ett bra exempel på hur att hela situationen är skruvad är om du jämför dagens muslimer mot de gamla egyptierna och då i t.ex. kvinnliga rättigheter. OM gud fanns så finns det en gud och inga fler. Det håller alla religioner med om och det är också det som gör det hela väldigt komiskt. Antingen är allt påhittat (no shit) eller så är gud en förbannat förvirrad sådan som inte riktigt vet vad han vill.
Citera
2013-09-08, 18:58
Medlem
svara först på
vad menar DU med ateism?
Citera
2013-09-08, 19:00
Medlem
someguy827s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Bara att du kallar ateism för en livsåskådning visar att du inte har nån koll alls.

Tror inte riktigt det. Jag läser religionskunskap för tillfället och vi hade ett genomgång av livsåskådningar, vilket min lärare själv berättade att ateism är ett av de. Andra är fundamentalism, humanism, satanism o.s.v. Jag blev intresserad av ateismen som livsåskådning och vill gärna veta hur andra människor ser på den.
Senast redigerad av someguy827 2013-09-08 kl. 19:04.
Citera
2013-09-08, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Kultur, utbildning, okunskap eller indoktrinering är några anledningar till att folk tror på gud. Familjen spelar självklart in.

Förr i tiden var det mer förståeligt. Egyptierna dyrkade en herrans massa gudar långt innan våra moderna hittepåböcker kom på tal.

Personligen hoppas jag att samtliga religioner försvinner så länge de behåller samma våldsamma grepp om länder och ställer till med astronomiska problem som inte hade funnits där annars.

Ett bra exempel på hur att hela situationen är skruvad är om du jämför dagens muslimer mot de gamla egyptierna och då i t.ex. kvinnliga rättigheter. OM gud fanns så finns det en gud och inga fler. Det håller alla religioner med om och det är också det som gör det hela väldigt komiskt. Antingen är allt påhittat (no shit) eller så är gud en förbannat förvirrad sådan som inte riktigt vet vad han vill.

Du verkar vara kraftigt förvirrad

att Islams kvinnor inte har samma rättigheter
som våra, beror ju på fattigdom/klassfråga
Citera
2013-09-08, 19:02
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Tror inte riktigt det. Jag läser religionskunskap för tillfället och vi hade ett genomgång av livsåskådningar, vilket min lärare själv berättade att ateism är ett av de livsåskådningarna. Andra är fundamentalism, humanism, satanism o.s.v. Jag blev intresserad av ateismen som livsåskådning och vill gärna veta hur folk ser på den.
Du har inte tänkt på att din religionskunskapslärare kan ha fel?

En livsåskådning är mer byggt på tro än kunskap. Ateism är per definition att inte tro.

Det är nog din tomte till lärare som måste införskaffa sig lite ny kunskap.
Citera
2013-09-08, 19:06
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av queengold
Du verkar vara kraftigt förvirrad

att Islams kvinnor inte har samma rättigheter
som våra, beror ju på fattigdom/klassfråga

Inte om du går efter koranen, det vet nog de flesta, men om du går efter hur majoriteten av muslimerna utövar sin religion. De tolkar sin heliga bok på många olika vis och de flesta stödjer det mesta de gör i religion.

Titta på Lagos i Nigeria. De lever i betydligt värre omständigheter än vad de många muslimer gör men ändå har deras kvinnor bra mycket mer valmöjligheter. Den skillnaden görs inte alls på samma vis. Detta kan du även se i länder som har mängder av olika religioner väldigt nära varandra.

Detta är bara en av de anledningar till att religion är så förbannat lätt att bygga vidare på och använda till förtryck.
Citera
2013-09-08, 19:08
Medlem
cammos avatar
Citat:
vilket min lärare själv berättade att ateism är ett av de.

Då är din lärare en idiot.

Ateism är avsaknad att tro, ateism är ingenting man utövar, inget man funderar på, man går inte till några möten, man har ingen lokal, man ber inte till någon högre makt.

Man gör helt enkelt ingenting.

Vet att många religiösa idioter som dig har svårt att fatta det.
Citera
2013-09-08, 19:12
Medlem
someguy827s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Då är din lärare en idiot.

Ateism är avsaknad att tro, ateism är ingenting man utövar, inget man funderar på, man går inte till några möten, man har ingen lokal, man ber inte till någon högre makt.

Man gör helt enkelt ingenting.

Vet att många religiösa idioter som dig har svårt att fatta det.

Okej... detta bevisar i alla fall att vissa enstaka ateister som du har svårt att hålla en vuxennivå under diskussionsforumet, men det är visst upp till dig. Ville bara veta hur folk ser på ateismen, varför folk söker just till det medan andra gör till religion (vilket vissa har besvarat här på forumet) och om det finns kritik mot ateism.

Om det finns fler som kan komma på, så är jag all tacksam för.
Senast redigerad av someguy827 2013-09-08 kl. 19:17.
Citera
2013-09-08, 19:19
Medlem
Smackyheads avatar
Citat:
Okej... detta bevisar i alla fall att vissa enstaka ateister som du har svårt att hålla en vuxennivå under diskussionsforumet, men det är visst upp till dig. Ville bara veta hur folk ser på ateismen, varför folk söker just till det medan andra gör till religion (vilket vissa har besvarat här på forumet) och om det finns kritik mot ateism.

Om det finns fler som kan komma på, så är jag all tacksam för.

Jag har verkligen försökt formulera ett svar, men du får förklara vad det exakt du vill ha svar på. Än så länge är ditt påstående och allt du skrivit rentav skitsnack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in