2013-09-08, 13:26
Medlem
lagottons avatar
Hej!
Fick ett brev från csn där det står att jag inte klarat tillräckligt med poäng för att få bidrag. Detta kom som en chock och jag hoppas att det blivit något fel!

Började förra hösten läsa nationalekonomi, klantade till det och failade alla 30 poäng. Omregistrerade mig till våren och klarade 70%, 21p. Trodde jag var på det lugna eftersom man första året bara måste klara 62,5%. Fick bidrag (tar inte lån) för omregistreringen. Gäller några andra krav vid omregistrering än annars vad gäller studieresultat?

Någon som vet? Evigt tacksam för svar!
2013-09-08, 13:35
Bannlyst
Någon som har lust att svara på hur det funkar med sommarkurser, jag läste i somras en sommarkurs på 15p har fortf inte fått den rättad men körde bara slött och vet inte hurvida det blir E på den. jag har alltså godkända 60p och eventuellt 15p på sommarkursen som inte är godkända. Hur räknar man in detta i framtida studier.
2013-09-08, 13:37
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattsing
Någon som har lust att svara på hur det funkar med sommarkurser, jag läste i somras en sommarkurs på 15p har fortf inte fått den rättad men körde bara slött och vet inte hurvida det blir E på den. jag har alltså godkända 60p och eventuellt 15p på sommarkursen som inte är godkända. Hur räknar man in detta i framtida studier.
Sommarkursen räknas in i föregående termins studier.

Sökte du CSN tidigare för 60 hp, och nu sommarkursen på 15 HP, så måste du få ihop 75 % av 75 HP för att få bidrag igen.
2013-09-08, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Sommarkursen räknas in i föregående termins studier.

Sökte du CSN tidigare för 60 hp, och nu sommarkursen på 15 HP, så måste du få ihop 75 % av 75 HP för att få bidrag igen.

Wut? Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar nu, menar du att jag måste läsa 75p igen och få ihop minst 75% av dessa?
2013-09-08, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kattsing
Wut? Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar nu, menar du att jag måste läsa 75p igen och få ihop minst 75% av dessa?

Jaha, nu förstår jag vad du menar. Danke.
2013-09-08, 17:50
Medlem
Räknas det som heltid om jag läser 15hp under period 1 och sen 15hp under period 2? Eller måste jag läsa 30 poäng kontinuerligt under hela terminen?
2013-09-08, 17:54
Medlem
Hej! Ligger lite risigt till med antalet högskolepoäng! Går det fortfarande att anmäla sig på någon kurs som ger mig 7,5 poäng och rättas inom två månader? Klarar nämligen första läsperioden utan CSN, men jag skulle gärna kamma in de poängen så snart som möjligt, några tips? Ser nämligen att det står att många distanskurser håller på ända tills vecka 3 nästa år, vilket är alldeles för sent för mig att få in poängen.
2013-09-08, 18:02
Medlem
Hej! Har en fråga kring CSN och deras "Studierna avslutas".

Jag studerar just nu ett tekniskt basår, ska jag säga till 2014-06 eller till hela min utbildning är klar (inkl civilingejör) dvs 2020?

Mvh,
Jonas
2013-09-08, 18:47
Medlem
zorb89s avatar
Hej,

Har börjat intressera mig för ekonomin mer på sistonde.
Har ca 40.000kr som jag vill göra något för istället för att ha dumt mycket pengar liggandes på vanliga kontot.

Min Morfar/mormor startade KF på Ancoria samt flyttade över till Akelius när ägarna gick skilda vägar. Så har ca 120.000kr utspritt där(Tagit ut en hel del), mesta av pengarna låg som tur var på fonden "Ancoria/carnige sverige" som gått upp runt 30% iår.

Jag tänker lägga mycket tid på detta istället för att göra bilaffärer vilket blivit svårare/tråkigare på sista tiden så tankarna går för Aktier. Kommer behålla Ancoria som långsiktig investering men vill också gå in och testa den "riskfyllda" vägen genom aktier.

Jag vill ha tips och förklaringar:
Aktier, Fonder eller är det bäst med KF?

Måste man gå in hårt i en Aktie för att det ska löna sig eller köper/säljer ni under korta perioder?

Vilken sida är bäst/enklast för aktiehandel?

Läser mycket här inne på FB och ser att många Rekar faktiskt stämt, är det inbillning?

Jag betalar ingen skatt för pengarna jag har på Ancoria eftersom det är en KF. Som jag förstått ska man betala skatt för vinsterna man gör på aktier m.m, hur kan det vara "bättre" än att ha pengarna där jag har de nu?

Jag ser det här som en utbildning och har inte tankarna på snabba pengar utan vill förstår allt jag gör
2013-09-08, 19:16
Medlem
Hejsan. Jag ansökte om studiemedel för 3½ veckor sen och CSN har ännu inte tagit något beslut, tänkte kolla om någon mer här ansökte i mitten av augusti och fortfarande väntar på beslut?

Har ringt dem 2 gånger och de säger bara att "det är många som söker dessa tider." Det kan jag förstå, men jag har ju alltid sökt ca denna tid och det har alltid tagit ca en vecka. Förut har jag kunnat vänta, men den här gången har jag inga egna sparade pengar och det gäller studier utomlands och jag behöver betala studieavgift på drygt 10.000 kr inom en vecka, betala hyra för 3 månader, deposition, flygbiljett, visum. Ja det är mycket som ska betalas första veckan/veckorna när man pluggar utomlands. Och CSN säger att de inte "kan" göra något.

Så har ni andra också fått vänta såhär länge denna gång?
2013-09-08, 20:23
Medlem
Baabamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Varför postar du exakt samma fråga igen när både jag och Daniel på Avanza redan har besvarat den?

Lessen hade totalt missat det inlägget! Råkade få en dubbelpost så såg inte svaret.
Senast redigerad av Baabaman 2013-09-08 kl. 20:33.
2013-09-08, 20:39
Medlem
Doftpelargons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MD-Mysteriet
Hej alla FB:are!

Jag har nyligen börjat intressera mig för aktiehandel och är redo att sätta igång. Mina kunskaper inom området sträcker sig till det jag läst i Tradingguiden samt på diverse börsforum, dvs ringa.

Lite mer om mig;

26-årig läkarstudent som hunnit fyra år på utbildningen. Jag har under sommaren jobbat ihop pengar varav 15 000 kr skall läggas på aktieköp. Till aktiekontot skall jag även tillföra 1000 kr månatligen under resterande del av min utbildning.

Mitt mål med aktiehandeln är först och främst långsiktigt sparande. Pengarna jag investerar är således pengar jag inte behöver.

Min fråga är nu följande, hur hade ni fördelat denna nätta summa på bästa sätt?
Köp fonder istället. Om du "bara" ska investera 1000 kr i månaden blir courtaget alldeles för högt för att det ska vara värt att köpa aktier. Avanza Zero?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in