Hur funkar det med återbetalning av studielån om man blir tvungen att söka försörjningsstöd? Tycker exemplet är konstigt:
Citat:
Edina ska betala 10 000 kronor för aktuellt år. Under perioden januari-maj har hon fått försörjningsstöd. Därför ansöker Edina om att få betala mindre och hon skickar även med ett intyg från socialkontoret. Eftersom hon fått försörjningsstöd under två kvartal, minskar vi årsbeloppet till hälften. Edina ska i stället betala 5 000 kronor för året.
Citat:
Sista ansökningsdatum
För att du ska kunna få betala mindre för 2013 med hänsyn till synnerliga skäl, måste din ansökan ha kommit in till CSN senast den 30 november 2016.
Om jag fattar det rätt får man inte nedsättningen när man verkligen behöver det, utan efteråt retroaktivt. Då man kanske har fått jobb och inkomst igen, eller missuppfattar jag texten?
Alltså, jag har ingen inkomstkälla just nu och måste kanske bli tvungen att söka försörjningsstöd. Jag har en betalning kvar i år att betala (2.300 kr) i november, vilket eventuellt kommer bli med försörjningsstöd (3880 kr) om jag inte får jobb. Det finns alltså ingen möjlighet att få den inbetalningen uppskjuten eller nedsatt pga försörjningsstöd direkt?
Avslutningsvis, går det att begära att få betala tillbaka studielån månadsvis istället för "kvartal"? Och när måste man ansöka om det, om man vill få ändrat till 2014?