Hej,
Har börjat intressera mig för ekonomin mer på sistonde.
Har ca 40.000kr som jag vill göra något för istället för att ha dumt mycket pengar liggandes på vanliga kontot.
Min Morfar/mormor startade KF på Ancoria samt flyttade över till Akelius när ägarna gick skilda vägar. Så har ca 120.000kr utspritt där(Tagit ut en hel del), mesta av pengarna låg som tur var på fonden "Ancoria/carnige sverige" som gått upp runt 30% iår.
Jag tänker lägga mycket tid på detta istället för att göra bilaffärer vilket blivit svårare/tråkigare på sista tiden så tankarna går för Aktier. Kommer behålla Ancoria som långsiktig investering men vill också gå in och testa den "riskfyllda" vägen genom aktier.
Jag vill ha tips och förklaringar:
Aktier, Fonder eller är det bäst med KF?
Måste man gå in hårt i en Aktie för att det ska löna sig eller köper/säljer ni under korta perioder?
Vilken sida är bäst/enklast för aktiehandel?
Läser mycket här inne på FB och ser att många Rekar faktiskt stämt, är det inbillning?
Jag betalar ingen skatt för pengarna jag har på Ancoria eftersom det är en KF. Som jag förstått ska man betala skatt för vinsterna man gör på aktier m.m, hur kan det vara "bättre" än att ha pengarna där jag har de nu?
Jag ser det här som en utbildning och har inte tankarna på snabba pengar utan vill förstår allt jag gör