2013-09-06, 12:57
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Fråga till AvanzaBank.

Om man endast handlar på Stocktholmsbörsen och Aktietorget, finns det någon anledning att byta från AvanzaMini?

Det beror på vad man önskar av sin bank och hur stora orders man lägger. Villkoren skiljer sig beroende på vad för typ av konto du vill ha dina aktier i och om du t.ex. vill ha ett sparkonto vid sidan av ditt värdepapperskonto för pengar som du inte har placerade.

På Mini kan man endast ha ett aktie-och fondkonto, alltså inte ett ISK eller KF som du kan ha på "vanliga" Avanza som Bas eller Premiumkund.

På vanliga Avanza kan du även ha ett sparkonto vid sidan av så att du alltså får ränta på de pengar du inte har placerade och mellan dina konton kan du sedan göra realtidsöverföringar så snart du vill nyttja pengarna för värdepapper. Tyvärr har man ingen ränta på ett vanligt aktie-och fondkonto annars.

En annan skillnad mellan Mini och Bas-eller Premium-kund är att man med Mini har ett orderbaserat courtage vilket betyder att du betalar courtage för varje lagd order. Som Bas-eller Premiumkund slås notor i samma värdepapper (under en och samma dag) ihop upptill 3 olika courtagenivåer. Vilket betyder att du kan betala ett courtage för flera t.ex köporders i samma aktie under en dag.

Låt säga att du lägger en order i en aktie som är listad på aktietorget så kan du lägga två orders i denna aktie på Mini för ett courtage på 2*19kr= 38kr. Samma order på vanliga Avanza med Bas-villkor kan du lägga hur många orders du vill upptill 3 kursnivåer för minimicourtaget 39kr.

/Sanna, Avanza Bank
Senast redigerad av AvanzaBank 2013-09-06 kl. 13:03.
2013-09-06, 13:06
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Det beror på vad man önskar av sin bank och hur stora orders man lägger. Villkoren skiljer sig beroende på vad för typ av konto du vill ha dina aktier i och om du t.ex. vill ha ett sparkonto vid sidan av ditt värdepapperskonto för pengar som du inte har placerade.

På Mini kan man endast ha ett aktie-och fondkonto, alltså inte ett ISK eller KF som du kan ha på "vanliga" Avanza som Bas eller Premiumkund.

På vanliga Avanza kan du även ha ett sparkonto vid sidan av så att du alltså får ränta på de pengar du inte har placerade och mellan dina konton kan du sedan göra realtidsöverföringar så snart du vill nyttja pengarna för värdepapper. Tyvärr har man ingen ränta på ett vanligt aktie-och fondkonto annars.

En annan skillnad mellan Mini och Bas-eller Premium-kund är att man med Mini har ett orderbaserat courtage vilket betyder att du betalar courtage för varje lagd order. Som Bas-eller Premiumkund slås notor i samma värdepapper (under en och samma dag) ihop upptill 3 olika courtagenivåer. Vilket betyder att du kan betala ett courtage för flera t.ex köporders i samma aktie under en dag.

Låt säga att du lägger en order i en aktie som är listad på aktietorget så kan du lägga två orders i denna aktie på Mini för ett courtage på 2*19kr= 38kr. Samma order på vanliga Avanza med Bas-villkor kan du lägga hur många orders du vill upptill 3 kursnivåer för minimicourtaget 39kr.

/Sanna, Avanza Bank

Tack! då är jag med på noterna.

Mvh BB
2013-09-06, 14:46
Medlem
När är sista ansökningsdagen om man vill ansöka om studiebidrag för högskolestudier genom CSN?
2013-09-06, 14:52
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastard2
När är sista ansökningsdagen om man vill ansöka om studiebidrag för högskolestudier genom CSN?
Du kan max få 4 veckor retroaktivt, annars finns det inget datum.
2013-09-06, 17:43
Medlem
Baabamans avatar
Kan aktier på Avanza läggas ut automatiskt om tex kursen ligger på 5kr och jag vill att de ska säljas om kursen sjunker till 4,50? Som en säkerhet att man inte går för mycket minus?

Kan man på något sätt se vad alla säljare/köpare vill ha för sina aktier någonstans? tex personen som lägger ut sina billigast
2013-09-06, 18:07
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baabaman
Kan aktier på Avanza läggas ut automatiskt om tex kursen ligger på 5kr och jag vill att de ska säljas om kursen sjunker till 4,50? Som en säkerhet att man inte går för mycket minus?

Kan man på något sätt se vad alla säljare/köpare vill ha för sina aktier någonstans? tex personen som lägger ut sina billigast

Varför postar du exakt samma fråga igen när både jag och Daniel på Avanza redan har besvarat den?
2013-09-06, 23:58
Medlem
Stenmurs avatar
Hur funkar det med återbetalning av studielån om man blir tvungen att söka försörjningsstöd? Tycker exemplet är konstigt:

Citat:
Edina ska betala 10 000 kronor för aktuellt år. Under perioden januari-maj har hon fått försörjningsstöd. Därför ansöker Edina om att få betala mindre och hon skickar även med ett intyg från socialkontoret. Eftersom hon fått försörjningsstöd under två kvartal, minskar vi årsbeloppet till hälften. Edina ska i stället betala 5 000 kronor för året.

Citat:
Sista ansökningsdatum
För att du ska kunna få betala mindre för 2013 med hänsyn till synnerliga skäl, måste din ansökan ha kommit in till CSN senast den 30 november 2016.

Om jag fattar det rätt får man inte nedsättningen när man verkligen behöver det, utan efteråt retroaktivt. Då man kanske har fått jobb och inkomst igen, eller missuppfattar jag texten?

Alltså, jag har ingen inkomstkälla just nu och måste kanske bli tvungen att söka försörjningsstöd. Jag har en betalning kvar i år att betala (2.300 kr) i november, vilket eventuellt kommer bli med försörjningsstöd (3880 kr) om jag inte får jobb. Det finns alltså ingen möjlighet att få den inbetalningen uppskjuten eller nedsatt pga försörjningsstöd direkt?

Avslutningsvis, går det att begära att få betala tillbaka studielån månadsvis istället för "kvartal"? Och när måste man ansöka om det, om man vill få ändrat till 2014?
2013-09-07, 00:54
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenmur
Hur funkar det med återbetalning av studielån om man blir tvungen att söka försörjningsstöd? Tycker exemplet är konstigt:

Om jag fattar det rätt får man inte nedsättningen när man verkligen behöver det, utan efteråt retroaktivt. Då man kanske har fått jobb och inkomst igen, eller missuppfattar jag texten?

Alltså, jag har ingen inkomstkälla just nu och måste kanske bli tvungen att söka försörjningsstöd. Jag har en betalning kvar i år att betala (2.300 kr) i november, vilket eventuellt kommer bli med försörjningsstöd (3880 kr) om jag inte får jobb. Det finns alltså ingen möjlighet att få den inbetalningen uppskjuten eller nedsatt pga försörjningsstöd direkt?

Avslutningsvis, går det att begära att få betala tillbaka studielån månadsvis istället för "kvartal"? Och när måste man ansöka om det, om man vill få ändrat till 2014?

Som jag förstår det; hon har blivit beviljad försörjningsstöd 2 kvartal, och slipper därför betala för dessa två kvartalen. Om du får försörjningsstöd beviljat så borde du slippa betala för den tiden du får stöd. När du får försörjningsstödet beviljat för tiden återbetalningen gäller, skicka in kopior av papprena till csn och be om att få betalningarna uppskjutna.
2013-09-07, 13:19
Medlem
a-ntoonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Du lägger en order på att köpa (eller sälja) ett antal aktier till ett visst pris. Om affären inte går igenom inom den tid du har satt (därför att ingen vill sälja till det pris du angett) så annulleras ordern. Går den igenom så har du köpt aktierna och är ägare till dem tills bolaget går i konkurs, gör omvänd split (slår ihop flera aktier, totala värdet ändras inte bara antalet) eller tills du säljer dem.

Jaha,då förstår jag! Tack så mycket
2013-09-07, 13:25
Medlem
z4ranoffs avatar
Hmm. Nu har jag kanske klantat till det.

Jag läser en utbytestermin i Australien. För att få låna pengar av CSN måste man läsa på heltid och få godkänt i minst 75% av studierna. För att bli inskriven på skolan behövde man bara välja 3 kurser motsvarande 22,5 HP och då kursutbudet var rent ut sagt horribelt valde jag att bara läsa 3 kurser och sedan läsa upp en 7.5hp kurs när jag kommer hem för att kompensera. Nu är jag lite orolig för att jag är osäker på om man fortfarande kan hoppa på en kurs här (eller typ tenta av) och få IG i den då det hade resulterat i 75% godkända heltidsstudier och det hade varit okej med CSN.

I värsta fall drar CSN in pengarna som jag har lånat (ca 80.000). Min fråga är om jag kan låna de pengarna från en vanlig bank istället för CSN och vad skillnaderna isåfall är. Jag antar att skillnaden blir bidragspengarna (15000 ish) som jag blir tvungen att låna istället för att få och eventuellt högre ränta. Tror ni jag kan komma ur det här?
2013-09-07, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GutiHAZ
Samma här, jävla skit är vad det är. Finns det ingen chans att man blir beviljad även om det saknas 3 hp?

Är det någon risk att detta försämrar ens situation om man inte klarar/orkar göra klart skiten? ser csn det direkt när den är klar?

edit: har gått 2 veckor på den nya utbildningen nu. Kan jag få ett intyg från skolan att jag klarat 2 veckor (3hp) eller måste man tenta av någon skit?

edit2: en snabb fråga. Är CSN's 75%-krav utformat att man måste ta 75% av poängen från heltidsstudier (dvs 22.5HP/termin) eller sådant att om jag läser 50HP/termin så måste jag klara 37.5?

Nej det försämrar inte din situation på något sätt om du inte skulle klara av kurserna på math.se

Välj kurserna förberedande matematik, vilket är en väldigt enkel kurs att hämta poäng ifrån.

Skolan kan inte göra något intyg utan när du har klarat något "delmål" i din kurs så registreras det, ett delmål kan vara en laboration, tenta eller liknande så du måste kolla din kurs hur det ser ut.

Du kan få studiemedel 4 veckor retroaktivt, vilket innebär att du nu har 2 veckor på dig att samla in de saknade poängen
2013-09-08, 11:03
Medlem
Hej alla FB:are!

Jag har nyligen börjat intressera mig för aktiehandel och är redo att sätta igång. Mina kunskaper inom området sträcker sig till det jag läst i Tradingguiden samt på diverse börsforum, dvs ringa.

Lite mer om mig;

26-årig läkarstudent som hunnit fyra år på utbildningen. Jag har under sommaren jobbat ihop pengar varav 15 000 kr skall läggas på aktieköp. Till aktiekontot skall jag även tillföra 1000 kr månatligen under resterande del av min utbildning.

Mitt mål med aktiehandeln är först och främst långsiktigt sparande. Pengarna jag investerar är således pengar jag inte behöver.

Min fråga är nu följande, hur hade ni fördelat denna nätta summa på bästa sätt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in