2012-08-16, 18:06
Medlem
FruDekadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tengill
Slängde iväg CSN ansökan för 10 minuter sedan.
Börjar studera 3 september, när tror folk att pengarna trillar in?
Jag börjar också 3:e september, fick min utbetalningsplan igår. Det blir pengar tidigast en vecka efter kursstart så antagligen kommer pengarna någon gång under vecka 37 om studieförsäkran lämnas in i god tid.

September kommer bli en bra månad heh, en utbetalning efter den 10:e och sedan en 25:e.
2012-08-16, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Magnus
Ingen som kan hjälpa mig med detta?
Jag är antagen till 45 poäng (30+7,5+7,5 vilket står på "ansök om studiemedel" under "studietid och omfattning" på en rad). Jag har tackat ja till 37,5 (30+7,5) poäng och skall nu fylla i detta. 7,5-poängaren är på 50 % och 30-poängaren är på 100 %, och de pågår mellan olika datum. Ska jag ändå fylla i båda i ett fält på totalt 37,5 poäng eller skall man dela upp dem i två fält?

Du kan inte få CSN för mer än heltidsstudier (30 hp på en termin), så det räcker med att fylla i 30-poängskursen.
2012-08-16, 19:21
Medlem
Bohlingers avatar
Räknas utbetalningar av efterlevnadsersättning/-skydd som inkomst?
2012-08-16, 19:27
Medlem
Coopahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzy_keys
Hur länge fick du vänta, jag har samma problem?
Fick konstigt nog pin-koden på brev ändå efter ett par dagar. Cirka 3-5 dagar kanske.
2012-08-16, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xanan
"CSN har fattat beslut om din ansökan om studiemedel."

När får man då besked ifall man fick eller inte? Då jag söker lägenheter men kan inte lägga intresseanmälan förens jag skickar in uppgift om att jag fått studielån.
Givetvis har även jag fått ett besked, men ej vilket beslut som fattades.
Klickar jag runt på sidan kan jag jag se vilket datum jag kan avge studieförsäkran på samt de planerade utbetalningarna, och vilket fribelopp jag har. betyder det att ansökan har blivit godkänd?
2012-08-16, 20:19
Medlem
FruDekadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzy_keys
Givetvis har även jag fått ett besked, men ej vilket beslut som fattades.
Klickar jag runt på sidan kan jag jag se vilket datum jag kan avge studieförsäkran på samt de planerade utbetalningarna, och vilket fribelopp jag har. betyder det att ansökan har blivit godkänd?

Huh, ser det inte ut såhär för er högst upp i meddelandet? http://gyazo.com/c54a4cb5b906c6ac185b01de50b97589
2012-08-16, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruDekadent
Huh, ser det inte ut såhär för er högst upp i meddelandet? http://gyazo.com/c54a4cb5b906c6ac185b01de50b97589
Jag har inte fått något meddelande, det är det som är konstigt.
Men går jag in på "Vad händer med min ansökan om studiemedel?" så står det
"CSN har fattat beslut om din ansökan om studiemedel."

Dock finns det inget beslut i mina meddelanden....
2012-08-16, 21:00
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HearthOfSweden
Du kan inte få CSN för mer än heltidsstudier (30 hp på en termin), så det räcker med att fylla i 30-poängskursen.

Ok. Tack för svaret. Men om det stämmer, varför stod det då inskrivet 45 poäng från början i rutan på csn?
2012-08-16, 22:34
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alrightington
Under det gångna läsåret blev min pappa sjuk och dog. Resultatet av detta blev att jag var tvungen att vara hemma ganska mycket och hjälpa min mamma med diverse saker. Det här gjorde att jag bara klarade 40 av 60 hp och alltså inte är berättigad till studiemedel under det kommande läsåret.

Jag undrar dels vad ni tror om mina chanser att trots de misslyckade studieresultaten få CSN och dels om vilka sorts intyg jag ska bifoga när jag ansöker om mitt studielån.

Tack på förhand.

Det är bara att skiva in ett brev på 1-2 A:4 sidor där du utförligt förklarar för CSN att din far tyvärr gick bort och att du helt riktigt, inte kunde koncentrera dig på dina studier, klart de är förstående inför sådana faktum. Det är precis om/när sånt händer som man kan få igenom en ny ansökan trots att man inte tagit tillräckligt med poäng.
2012-08-16, 23:07
Medlem
Jag börjar skolan 3 september, hur tror ni det blir gällande studiemedel? får jag pengar i augusti eller får jag bara i slutet av september?
2012-08-16, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Magnus
Ok. Tack för svaret. Men om det stämmer, varför stod det då inskrivet 45 poäng från början i rutan på csn?

Man kan ju söka CSN för mer än en termin i taget. Annars har jag ingen aning, förutom att CSN möjligen är intresserade av så mycket information som möjligt. Men du får inte mer studiemedel för att du tar 45 hp på en termin.
2012-08-16, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whaamannen
Jag börjar skolan 3 september, hur tror ni det blir gällande studiemedel? får jag pengar i augusti eller får jag bara i slutet av september?

Denna information finns mycket tydligt på CSN.se under sidan "när kommer pengarna".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in