Citat:
Ursprungligen postat av
amalrik
"vartannat inlägg lägger fram spekulativa konspirationsteorier
så fort en mätning inte släpps på prognosticerat datum."
Källa?
Vad sägs om källan TRÅDEN? Sedan jag gjorde en
preliminär kalender för när mätningar skulle släppas mellan januari och juni har jag tappat räkningen på hur många gånger det hänt när mätningar inte kommit på förväntat datum och spekulationerna har satt igång: "åh det är bergis för att mätningen innehåller värsta jordskredssanningen och därför tog tidningen en time out, och nu sitter alla och diskuterar hur de ska göra för att justera ner SD:s siffror". Det tycks vara en mer eller mindre vedertagen sanning att instituten ljuger om SD på beställarnas order och att SD egentligen har en miljard procent.
Att döma av Carl Melins, Torbjörn Sjöströms m fl kommentarer på Twitter får de ofta såna teorier i brevlådan när mätningar dröjer, och jag håller med dem om att det är fånigt. Deras primära, långsiktiga ekonomiska intresse ligger i precision och trovärdighet, och eftersom valen var 4:e år skulle skjuta deras yrkesstolthet i sank om de låg sjukt mycket fel på ett visst parti så har de ingenting att vinna på det. Sentio och UM låg faktiskt över valresultatet (5,7%) i september 2010 med 5,9% resp. 6,1%.
Det enda jag tycker är suspekt är när SD plötsligt tappade 2% hos Ipsos (som fick hyfsat rätt i september 2010 med 5,5%) när Peter "agendasättande journalistik" Wolodarski blev chefredaktör för DN, och att Ipsos sedan dess har legat på pajasartat låg Skop-nivå. Men om de fuskar får de sitt straff när de blir utskrattade i september 2014.