2013-08-27, 23:08
Avslutad
Jimmie är en mästare på att locka pensionärer till partiet
"SD:s största väljargrupp är äldre arga pensionärer"

Med tanke på att äldre väljare inte är lika frekventa på nätet. Så är det otroligt att det är lika många pensionärer som unga som röstar på partiet. (tom mer i senaste Yougov).

De verkar dras till budskapet om lag & ordning. Samhörighet och gemenskap, bättre pension etc.
Blir SD det partiet dit pensionärerna söker sig??
Senast redigerad av Borglig 2013-08-27 kl. 23:11.
2013-08-27, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borglig

Med tanke på att äldre väljare inte är lika frekventa på nätet. Så är det otroligt att det är lika många pensionärer som unga som röstar på partiet. (tom mer i senaste Yougov).

De verkar dras till budskapet om lag & ordning. Samhörighet och gemenskap, bättre pension etc.

SD blir partiet dit alla normala söker sig.
2013-08-27, 23:17
Medlem
Zirens avatar
Citat:

Möjligtvis pensionärer från större städer. Jag tror däremot att pensionärer från landsbyggden som jobbat i en fabrik hela livet är så djupt rotat som socialdemokrat att det behövs ett innebördskrig för dem att ändra sin röst.
2013-08-27, 23:42
Bannlyst
Citat:

Pensionärerna är en skum grupp. Den är väldigt dåligt behandlad men många tror ju att det PK-parti de röstar på idag är samma parti som de började rösta på när de fyllde 18 (eller 21).
2013-08-27, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
SD når inga stora framgångar pga enskilda ledares strålande tal.
Däremot har politisk strategi stor betydelse.
I det fallet har Jimmie Åkesson och SD varit mycket smartare än skribenterna här förstått.
SD siktar på att bli störst med över 30%.
För att uppnå detta måste SD nå kvinnorna runt SD:s manliga väljare.
Där har SD redan nu haft framgångar tom bekräftade av Sifo.
SD har också insett att alla skötsamma väljare, oberoende av härkomst,
exklusive islamister mfl extremister kan nås.
Därför "öppen svenskhet" och Sverigevänner samt diverse uteslutningar.
Även här visar undersökningar att SD är på rätt väg.

Fd moderata Moderaterna är däremot på väg mot den mångkulturella avgrunden.
Fd folkhemspartiet Socialdemokraterna kommer att gradvis tyna bort till danska nivåer.
SD har nu tagit det bästa från dessa partiers tidigare partiprogram.
Lägg till ett starkt EU motstånd samt i naturlagar och nationalekonomi
förankrad energi- och miljöpolitik och framgången är given.

Eftersom SD äger invandringen fullständigt finns ingen anledning att vara extra tuff, det har du rätt i.

Men att prata om ett inkluderande Sverige för att inte alienera invandrare är absolut inte samma sak som att förneka att det finns ett svenskt folk, en svensk etnicitet. Ett Sverige där den svenska etniciteten har samma företräde som ester i Estland, portugiser i Portugal eller judar i Israel är inte alls avskräckande för den enda sort invandrare som kan tänkas rösta på SD: Invandrare som gillar svenskar och svenskhet. Som VILL bo i ett Sverige som präglas av just svenskar.

Känner du någon jugoslav eller iranier som sympatiserar med SD som påstår att de är "lika svenska som Jimmie Åkesson" eller att det svenska folket inte finns?

Att hymla om svensk etnicitet ger inga nya röster, men skapar stora problem inom en rörelse som till en förkrossande majoritet tycker det är en självklarhet och att rasisterna är de som förnekar det svenska folkets existens, inte tvärtom.

SD behöver absolut inte svika sin roll som svensketnisk intresseparti för att bli Sveriges största parti, tvärtom. Den naturliga allians som finns mellan svenskar och skötsamma, sekulära, skattebetalande invandrare är framtidens absolut största väljarbas.

Ett SD som inte riktigt vet om det finns svenskar saknar däremot existensberättigande och kommer att angripas från alla fronter. Partiet ska stå stadigt för en normal folkhemsnationalism - då kommer verkligheten att valla väljarna till fållan.
2013-08-27, 23:43
Medlem
LostGenerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevFront.
Pensionärerna är en skum grupp. Den är väldigt dåligt behandlad men många tror ju att det PK-parti de röstar på idag är samma parti som de började rösta på när de fyllde 18 (eller 21).

Jag tror traditionen sitter i starkt hos dessa väljare.
2013-08-28, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LostGeneral
Jag tror traditionen sitter i starkt hos dessa väljare.

Jo, vilket är logiskt. Då svängde ju inte varje parti på en femöring heller som idag.
2013-08-28, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Eftersom SD äger invandringen fullständigt finns ingen anledning att vara extra tuff, det har du rätt i.

Men att prata om ett inkluderande Sverige för att inte alienera invandrare är absolut inte samma sak som att förneka att det finns ett svenskt folk, en svensk etnicitet. Ett Sverige där den svenska etniciteten har samma företräde som ester i Estland, portugiser i Portugal eller judar i Israel är inte alls avskräckande för den enda sort invandrare som kan tänkas rösta på SD: Invandrare som gillar svenskar och svenskhet. Som VILL bo i ett Sverige som präglas av just svenskar.

Känner du någon jugoslav eller iranier som sympatiserar med SD som påstår att de är "lika svenska som Jimmie Åkesson" eller att det svenska folket inte finns?

Att hymla om svensk etnicitet ger inga nya röster, men skapar stora problem inom en rörelse som till en förkrossande majoritet tycker det är en självklarhet och att rasisterna är de som förnekar det svenska folkets existens, inte tvärtom.

SD behöver absolut inte svika sin roll som svensketnisk intresseparti för att bli Sveriges största parti, tvärtom. Den naturliga allians som finns mellan svenskar och skötsamma, sekulära, skattebetalande invandrare är framtidens absolut största väljarbas.

Ett SD som inte riktigt vet om det finns svenskar saknar däremot existensberättigande och kommer att angripas från alla fronter. Partiet ska stå stadigt för en normal folkhemsnationalism - då kommer verkligheten att valla väljarna till fållan.

Jag beskriver SD som jag uppfattar det.
Min åsikt stämmer nog i huvudsak med din.

Jag uppfattar det som att SD avstår
från att betona svensk etnicitet och definiera svenskhet,
när man inte behöver det.
Man vill använda tvsekunderna mm effektivt
och föra fram det som enar och påverkar väljarna.
2013-08-28, 00:36
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziren
Möjligtvis pensionärer från större städer. Jag tror däremot att pensionärer från landsbyggden som jobbat i en fabrik hela livet är så djupt rotat som socialdemokrat att det behövs ett innebördskrig för dem att ändra sin röst.
Jag har en del anekdotiska bevis for att det svanger dar ocksa. Jag ar uppvaxt i stenhard sossebygd dar dagens pensionarer gatt i 1:a Maj-tag sedan 40-talet. Folk som jobbat i industrier, som kommungubbar, lastbilschaffisar, byggare och som nu tittar i pensionskuverten och hittar 8-10 papp efter skatt samtidigt som nagon hurtig 60-talist numera leder arbetarkommunen och agnar talet i Folkets Park at att yla om hur viktigt det ar att kommunen skaffar sig en egen mottagning for skaggbarn.

De har gubbarna laser Avpixlat (och blir forbannade), de pratar nar de traffas, de besoker barnen i staderna och de handlar pa kopcentrumen. De jamfor propagandan med hur det verkligen ser ut. Den stora valarbetaren Verkligheten jobbar helt enkelt pa och skygglapparna faller allt mer pa allt fler. Hard core sossar, som jag aldrig nagonsin skulle trott det om, uttalar nu att de skall rosta pa SD. Rapporterna fran hembygden ar faktiskt riktigt uppmuntrande.
2013-08-28, 00:48
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Jag har en del anekdotiska bevis for att det svanger dar ocksa. Jag ar uppvaxt i stenhard sossebygd dar dagens pensionarer gatt i 1:a Maj-tag sedan 40-talet. Folk som jobbat i industrier, som kommungubbar, lastbilschaffisar, byggare och som nu tittar i pensionskuverten och hittar 8-10 papp efter skatt samtidigt som nagon hurtig 60-talist numera leder arbetarkommunen och agnar talet i Folkets Park at att yla om hur viktigt det ar att kommunen skaffar sig en egen mottagning for skaggbarn.

De har gubbarna laser Avpixlat (och blir forbannade), de pratar nar de traffas, de besoker barnen i staderna och de handlar pa kopcentrumen. De jamfor propagandan med hur det verkligen ser ut. Den stora valarbetaren Verkligheten jobbar helt enkelt pa och skygglapparna faller allt mer pa allt fler. Hard core sossar, som jag aldrig nagonsin skulle trott det om, uttalar nu att de skall rosta pa SD. Rapporterna fran hembygden ar faktiskt riktigt uppmuntrande.

Ja, eller ICA-kuriren där Katarina Mazetti i en krönika kallade ICAs kunder för "inavlade vita älgar". Jag blev förvånad över reaktionen hos en mig närstående person som läser ICA-kuriren och handlar på ICA. Det blev tvärvändning från alliansen till SD.
2013-08-28, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jovisst, internt måste det finnas en plan B hos både M och S. Plan A är ett chicken race där båda sidor tävlar om vem som längst kan stå emot trycket. Men efter den här hösten och vintern kan SD mycket väl stabilisera sig runt 15%, på Löfvéns och Reinfeldts bekostnad (båda ligger under 30% i Sentio, det kan inte annat än svida hårt för Löfvén då t o m Mona lyckades få ihop 30,66% i valet 2010). Eftersom plan A endast har lett till att SD har växt med samma självklarhet som vatten rinner nedåt i ett stuprör så är det dags att sjösätta plan B när valrörelsen börjar.
Jag tror i sig inte att det är något större bekymmer för övriga partier att börja samarbeta med SD om verkligheten så begär. Man kan säga att SD nu har städat bort de nazistiska inslagen och har blivit rumsrent. (Dvs skälet till avståndstagandet är borta).
Och massorna kommer att säga jaha.

En del murvlar kommer att skrika. Men efter en tid så vill man inte publicera deras gnäll längre. Och då är SD etablerat.
Men visst kan det krävas att en del personer byts ut först.

Att ändra politiken till att bli mer SD-lik kan dock bli svårare då man inte kan skylla på något lika lätt. Ändrar man politik så har man fört fel politik tidigare.

Vissa saker går nog, som t ex att öka antalet utvisningar för allvarligare brott. Där kan man antaglig skylla på att rättsväsendet misstolkat lagens intention och man måste skärpa till den.
2013-08-28, 01:54
Moderator
Eerieyes avatar
Man kan misstänka att det blir svårt att fylla stolarna i framförallt kommunerna om SD fortsätter att öka i denna takt. Och det är ju förargligt.

Men då ska man tänka på att även en tom stol är till nytta. För det innebär att en sjuklövrare har åkt ut vilket är åtminstone halva syftet. Dessutom genererar även tomma stolar partibidrag.

Så risk för tomma stolar är alltså inget skäl att avstå från att rösta SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in