Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Åter igen, kunskap1 så står det i Bibeln:
1 Mos 9:18-19
Noas söner, de som gick ut ur arken, var Sem, Ham och Jafet. Ham var far till Kanaan. Dessa tre var Noas söner, och från dem härstammar alla människor på hela jorden.
"Alla människor". "HELA jorden".
... och vad skulle detta betyda enligt dig? En global översvämning? Om ja, på vilket sätt?
Citat:
Bibeln nämner också att vattnet steg "tills det täckte även de högsta bergen under himlen". De högsta bergen, INTE de högsta bergen inom det området.
Det står inte jordens högsta berg, det står högsta bergen inom det området som de befann sig på.
Citat:
Det står vidare:
Herren sade: ”Människorna som jag har skapat skall jag utplåna från jordens yta, och med dem alla fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar. Jag ångrar att jag gjorde dem.”
Så, den ofelbara Guden hade gjort något han ångrade och nu ville han ställa det till rätta genom massmord. ALLT han skapat. Inte allt han skapat inom ett begränsat område.
Läs verserna nedan Tinuviel väldigt noga så inser du sakta men säkert att det rör sig om en lokal översvämning:
Citat:
1 Mos 6:11
"Men jorden blev alltmer fördärvad för Guds åsyn, och jorden uppfylldes av våld"
1 Mos 6:12
"Och Gud såg att jorden var fördärvad, eftersom allt kött vandrade i fördärv på jorden."
1 Mos 6:13
"Då sade Gud till Noa: »Jag har beslutit att göra ände på allt kött, ty jorden är uppfylld av våld som de öva; se, jag vill fördärva dem tillika med jorden."
Första Mosebok, verserna 6:11 till 6:13 berättar att "jorden" var fördärvad och korrupt. Var hela jorden korrupt, eller bara de platser där människorna levde på? Vi förstår givetvis att detta hänvisar bara till det onda folket som levde på "jorden" snarare än planeten själv. Det är bara de onda människorna som Gud refererade till som drabbades och inte hela planeten. "Jorden" i detta fall betyder bara en lokal plats där människorna levde och inte hela jorden.
Citat:
Jag tycker att Bibeln är rätt så tydlig med vad det handlade om. Det är du, Kunskap1 som kommer med undanflykter - i vilket syfte? För att du annars inte kan förklara hur det kan finnas koalor i Australien?
Jag behöver inte förklara hur det kan finnas koalor och Kängurun i Australien, eftersom jag INTE tror på en global översvämning. En lokal översvämning är mest rimlig och det finns en del argument som styrker detta.
Citat:
Marken, står det in min översättning. Inte jorden.
Som nämnts tidigare, har det hebreiska ordet "eret" flera betydelser bland annat "jorden", "mark" eller "land". Därför existerar det olika översättningar.