2013-09-08, 11:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Låt mig gissa vad kunskap1 säger om detta:
"Ja men 'jorden' kan ju betyda 'marken' som är den lokala marken alla går på och vid något tillfälle så går alla familjemedlemmar bredvid varandra på marken och det är alla dem bibeln talar om"

Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Du gissade rätt

Det är inte så svårt att gissa rätt om vad du kommer att göra.

1/ Dina fabulationer är efterhand av samma legendariska proportioner som manifesterade sig i diskussionerna med koranviftaren och omkring det geocentriska kosmos.

2/ Fundamentet i dessa fabulationer är semantisk akrobatik och du upprepar vanligen exakt det samma ett visst antal gånger oavsett vilket bemötande det får.
2013-09-08, 11:39
Medlem
Citat:
Du gissade rätt

Det är inte så svårt att gissa, luddigt formulerade heliga skrifter kommer alltid betyda det du vill att de ska betyda och du kommer alltid läsa det du vill läsa = Confirmation bias.
2013-09-08, 12:03
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Det är inte alls märkligt, har tidigare nämnt att "jord" kan betyda ett landområde och inte hela jorden. Det hebreiska ordet "eret" kan betyda både landområde och hela jorden.

Åter igen, kunskap1 så står det i Bibeln:
1 Mos 9:18-19
Noas söner, de som gick ut ur arken, var Sem, Ham och Jafet. Ham var far till Kanaan. Dessa tre var Noas söner, och från dem härstammar alla människorhela jorden.

"Alla människor". "HELA jorden".

Bibeln nämner också att vattnet steg "tills det täckte även de högsta bergen under himlen". De högsta bergen, INTE de högsta bergen inom det området.

Det står vidare:
Herren sade: ”Människorna som jag har skapat skall jag utplåna från jordens yta, och med dem alla fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar. Jag ångrar att jag gjorde dem.”

Så, den ofelbara Guden hade gjort något han ångrade och nu ville han ställa det till rätta genom massmord. ALLT han skapat. Inte allt han skapat inom ett begränsat område.

Jag tycker att Bibeln är rätt så tydlig med vad det handlade om. Det är du, Kunskap1 som kommer med undanflykter - i vilket syfte? För att du annars inte kan förklara hur det kan finnas koalor i Australien?

Citat:
Kain blev förbannad av Gud, och drevs från "jorden". Vi vet att Kain inte drevs av planeten ... men drevs ut ur landet som han tillhörde.
Marken, står det in min översättning. Inte jorden.
Senast redigerad av Tinuviel 2013-09-08 kl. 12:05.
2013-09-08, 12:32
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
För att du annars inte kan förklara hur det kan finnas koalor i Australien?

Det kanske kunskap1 kan "förklara" trots allt...

Här finns en "religiös förklaring" till just koalorna i Australien.

http://www.youtube.com/watch?v=4mjmGbfyPPU&feature=share&list=UUmb8hO2ilV 9vRa8cilis88A
2013-09-08, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens

http://www.youtube.com/watch?v=4mjmGbfyPPU&feature=share&list=UUmb8hO2ilV 9vRa8cilis88A

"Vulkanutbrott sköt iväg koalorna till Australien"
2013-09-08, 12:50
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
"Vulkanutbrott sköt iväg koalorna till Australien"

Eller hur.... Om man nu ändå ska sitta och hitta på saker, då kan man lika dra till rejält.
Det måste man ändå ge idioterna, de är påhittiga som få.
2013-09-08, 13:24
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:

Thunderfoots samling "why people laugh at creationists" är verkligen lysande.
2013-09-08, 13:34
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Åter igen, kunskap1 så står det i Bibeln:
1 Mos 9:18-19
Noas söner, de som gick ut ur arken, var Sem, Ham och Jafet. Ham var far till Kanaan. Dessa tre var Noas söner, och från dem härstammar alla människorhela jorden.

"Alla människor". "HELA jorden".
... och vad skulle detta betyda enligt dig? En global översvämning? Om ja, på vilket sätt?
Citat:
Bibeln nämner också att vattnet steg "tills det täckte även de högsta bergen under himlen". De högsta bergen, INTE de högsta bergen inom det området.
Det står inte jordens högsta berg, det står högsta bergen inom det området som de befann sig på.

Citat:
Det står vidare:
Herren sade: ”Människorna som jag har skapat skall jag utplåna från jordens yta, och med dem alla fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar. Jag ångrar att jag gjorde dem.”

Så, den ofelbara Guden hade gjort något han ångrade och nu ville han ställa det till rätta genom massmord. ALLT han skapat. Inte allt han skapat inom ett begränsat område.
Läs verserna nedan Tinuviel väldigt noga så inser du sakta men säkert att det rör sig om en lokal översvämning:

Citat:
1 Mos 6:11
"Men jorden blev alltmer fördärvad för Guds åsyn, och jorden uppfylldes av våld"

1 Mos 6:12
"Och Gud såg att jorden var fördärvad, eftersom allt kött vandrade i fördärv på jorden."

1 Mos 6:13
"Då sade Gud till Noa: »Jag har beslutit att göra ände på allt kött, ty jorden är uppfylld av våld som de öva; se, jag vill fördärva dem tillika med jorden."

Första Mosebok, verserna 6:11 till 6:13 berättar att "jorden" var fördärvad och korrupt. Var hela jorden korrupt, eller bara de platser där människorna levde på? Vi förstår givetvis att detta hänvisar bara till det onda folket som levde på "jorden" snarare än planeten själv. Det är bara de onda människorna som Gud refererade till som drabbades och inte hela planeten. "Jorden" i detta fall betyder bara en lokal plats där människorna levde och inte hela jorden.
Citat:
Jag tycker att Bibeln är rätt så tydlig med vad det handlade om. Det är du, Kunskap1 som kommer med undanflykter - i vilket syfte? För att du annars inte kan förklara hur det kan finnas koalor i Australien?
Jag behöver inte förklara hur det kan finnas koalor och Kängurun i Australien, eftersom jag INTE tror på en global översvämning. En lokal översvämning är mest rimlig och det finns en del argument som styrker detta.

Citat:
Marken, står det in min översättning. Inte jorden.

Som nämnts tidigare, har det hebreiska ordet "eret" flera betydelser bland annat "jorden", "mark" eller "land". Därför existerar det olika översättningar.
Senast redigerad av kunskap1 2013-09-08 kl. 13:40.
2013-09-08, 13:35
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:

Trams
2013-09-08, 13:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
En lokal översvämning är mest rimlig och det finns en del argument som styrker detta.

Visst, om man som du frikostigt användar semantisk akrobatik och iövrigt bortser från det som talar emot din tolkning.
2013-09-08, 13:43
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Visst, om man som du frikostigt användar semantisk akrobatik och iövrigt bortser från det som talar emot din tolkning.
Har du några motargument till en lokal översvämning?
2013-09-08, 13:48
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
... och vad skulle detta betyda enligt dig? En global översvämning? Om ja, på vilket sätt?
Att alla människor härstammar från Noas tre söner implicerar att resten av mänskligheten hade dött ut - måhända pga en GLOBAL översvämning.

Citat:
Det står inte jordens högsta berg, det står högsta bergen inom det området som de befann sig på.
Nej. Det står de högsta bergen under himlen.

Under himlen, Kunskap1. Vilka berg finns under himlen? ALLA berg. Således GLOBAL översvämning.

Citat:
Läs verserna nedan Tinuviel väldigt noga så inser du sakta men säkert att det rör sig om en lokal översvämning:
Nej. Hur då?

Citat:
Första Mosebok, verserna 6:11 till 6:13 berättar att "jorden" var fördärvad och korrupt. Var hela jorden korrupt, eller bara de platser där människorna levde på? Vi förstår givetvis att detta hänvisar bara till det onda folket som levde på "jorden" snarare än planeten själv. Det är bara de onda människorna som Gud refererade till som drabbades och inte hela planeten. "Jorden" i detta fall betyder bara en lokal plats där människorna levde och inte hela jorden.

Eftersom alla nu levande människor härstammar från Noas tre söner MÅSTE något ha hänt med ALLA andra människor. Eller påstår du att jorden bara var befolkad i den regionen?

Citat:
Jag behöver inte förklara hur det kan finnas koalor och Kängurun i Australien, eftersom jag INTE tror på en global översvämning. En lokal översvämning är mest rimlig och det finns en del argument som styrker detta.
Nej. Det var väl just det som var min poäng.

Citat:
Som nämnts tidigare, har det hebreiska ordet "eret" flera betydelser bland annat "jorden", "mark" eller "land". Därför existerar det olika översättningar.
Okej. Existerar olika översättningar av "under himlen" också? De högsta bergen "under himlen" dränktes ju av vatten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in