2013-09-06, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag blir förbannad för att det handlar om kapitalförstöring. Och okunskap. Dom förstör ett kulturarv. Det är såna där jävlar som hade rivit pyramiderna för att dom behövde nytt kakel i badrummet...

tillåt mig att spinna vidare:

"unik pyramid säljes i lugnt område, långt till närmsta granne men med sol i alla väderstreck.
har uppdaterats till 2000-talets krav på standard och behov.
varit med i bla reportage i sköna hem och beskrivits som att ha genomgått en stilfull renovering från mörkt och fuktigt till att nu vara behagligt ljus och fräsch!"
Citera
2013-09-06, 20:02
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Å andra sidan spelar det väl ingen större roll om man betalar alla kostnader som ett hus för med sig i form av en BRF-avgift eller som kostnader direkt? Tvärtom bör det bli billigare om det är flera lägenheter i huset som delar på dem? Om man nu kan tänka sig att bo i en bostadsrätt i en villa i första hand.
Fast nu blev det ju dyrare, redan innan avgiften, det är det jag tycker är så konstigt. Dessutom är ägarskyddet svagare för en BRF, vilket borde SÄNKA priset på en BR-lägenhet jämfört med eget boende. Till exempel kan styrelsen för en BRF i alla fall teoretiskt, vräka en medlem.
Citera
2013-09-06, 20:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Om dom nya ägarna till den där villan i Varberg inte längre känner för att ha ett hus med hyreslägenheter, utan vill bygga om den till enfamiljshus igen, så är det faktiskt inget problem. Man säger upp hyresgästerna, eftersom hyresrätten har upphört. Och då spelar det ingen roll hur mycket besittningsrätt hyresrättsinnehavarna har. Hyresrätten upphör, lägenheterna har helt enkelt upphört att vara hyreslägenheter. Om det inte längre existerar några lägenheter att hyra ut, kan heller inte hyresgästerna ha någon besittningsrätt.

Det där låter konstigt i mina öron. Jag tror besittningsrätten tvärtom skulle hindra ägarna att återställa huset till enfamiljsboende.

Om detta var tillåtet så skulle en fastighetsägare även kunna säga upp alla hyresgäster, bilda en BRF med tomma lägenheter och sälja ut dem en och en för största möjliga vinst, men så fungerar det ju inte.
Citera
2013-09-06, 20:28
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Det där låter konstigt i mina öron. Jag tror besittningsrätten tvärtom skulle hindra ägarna att återställa huset till enfamiljsboende.

Om detta var tillåtet så skulle en fastighetsägare även kunna säga upp alla hyresgäster, bilda en BRF med tomma lägenheter och sälja ut dem en och en för största möjliga vinst, men så fungerar det ju inte.

Detta gäller alltså inte kommersiella fastigheter, utan privatbostäder. Man skiljer på hyresfastigheter för kommersiella ändamål och bostäder för vanligt folk. Dom går in som skilda objekt i taxeringen. Precis som man skiljer på året runt bostäder och fritidsboende, det är skilda skatteklasser.

Men jag är inte fastighetsjurist, det skulle ju vara bra om någon som verkligen är insatt i detta kan förklara exakt hur det går till.
Citera
2013-09-07, 03:46
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Bara jag som blir åksjuk av att titta på vissa bilder? Som tredje bilden: "Pampig Jugendvilla anno 1906". Känns som de pressat ihop bilderna vertikalt vilket ger ett konstigt perspektiv.

"Snyggt badrum med vingslag av dåtiden". Känns väldigt modernt (läs tidigt 2000-tal), med ett nytt handfat och fondvägg runt toaletten. Inte alls tidigt 1900-tal, eller vad de kan mena med "dåtid".

Reagerar lite grann som Moffegrev. Varför köpa en BRF för mer* än vad en riktig egen villa i området kostar och få betala avgift dessutom?

*=Lägenheten kostar 67,763:-/kvm, enligt statistiken kostar en kvm bostadsrätt i medel 33,727:50/kvm. Och en villa i området 40,800:-/kvm. Statistik för villa från:
http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-lillangen-nacka-kommun-parkvagen-23-5562412?&partner_id=eniro

55 kvm biarea, så kvm-priset blir inte 67763, utan 39310

Sen ser väl folk inte det här som en "vanlig" BR, utan nåt mellanting mellan villa och BR, man delar ju dessutom trädgårdsskötsel och andra "villatråkigheter" med andra. Avgiften var iofsig löjligt hög...
Citera
2013-09-07, 09:09
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
55 kvm biarea, så kvm-priset blir inte 67763, utan 39310

Sen ser väl folk inte det här som en "vanlig" BR, utan nåt mellanting mellan villa och BR, man delar ju dessutom trädgårdsskötsel och andra "villatråkigheter" med andra. Avgiften var iofsig löjligt hög...

Lägenheten var ju helt okej men avgiften var i högsta laget.

Problemet med såna här små bostadsrättsföreningar, oftast när man byggt om nån gammal disponentvilla och skapat kanske 3-6 lägenheter i den, är att man blir så jävla insyltad i allt praktiskt arbete.

I små bostadsrättsföreningar (typ färre än 8 lägenheter) måste alla sitta i styrelsen. Jag antar att det blir ganska många små informella möten när man träffar på dom andra grannarna i trädgården eller vid parkeringen. En jävla massa tjat om ditten och datten helt enkelt.

Nä, det är bättre att bo i en stor bostadsrättsförening där man kan leva lite mer anonymt.
Citera
2013-09-07, 10:40
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1

Problemet med såna här små bostadsrättsföreningar, oftast när man byggt om nån gammal disponentvilla och skapat kanske 3-6 lägenheter i den, är att man blir så jävla insyltad i allt praktiskt arbete.

I små bostadsrättsföreningar (typ färre än 8 lägenheter) måste alla sitta i styrelsen. Jag antar att det blir ganska många små informella möten när man träffar på dom andra grannarna i trädgården eller vid parkeringen. En jävla massa tjat om ditten och datten helt enkelt.

Nä, det är bättre att bo i en stor bostadsrättsförening där man kan leva lite mer anonymt.
Det blir ju som ett påtvingat kollektiv föreställer jag mig, usch! Då krävs det att man kommer bra överens och gillar att vara social med grannarna. De flesta av oss (svenskar) är ju väldigt individualistiska och vill helst vara i fred efter en lång dag i grottekvarnen.

Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Å andra sidan spelar det väl ingen större roll om man betalar alla kostnader som ett hus för med sig i form av en BRF-avgift eller som kostnader direkt? Tvärtom bör det bli billigare om det är flera lägenheter i huset som delar på dem? Om man nu kan tänka sig att bo i en bostadsrätt i en villa i första hand.
En skillnad är att bostadsrättsföreningen inte kan göra ränteavdrag på skatten som privatpersoner kan. Sen om det blir billigare ändå för att man delar kostnader vet jag inte...
Senast redigerad av TigerKid 2013-09-07 kl. 10:49.
Citera
2013-09-07, 11:22
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1

Jag skulle inte heller vilja bo i en så liten förening. Jag har sett villor i exempelvis Duvbo som har blivit föreningar med tre-fyra lägenheter också. Samtidigt som det säkert är trevligt att bo i hus på det sättet med en trädgård och liknande så tror jag att det kan bli rätt jobbigt just för föreningsarbetet. Sen är det förstås extremt viktigt vilka grannar man har, är det en av lägenheterna som är bebodd av störiga jävlar så är plötsligt 33 % av grannarna idioter...

Det finns en tråd i det här delforumet om att bo i liten förening och det verkar vara delade åsikter, vissa som hade gjort det verkade tycka att det var väldigt bra.
Citera
2013-09-07, 13:33
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uttsuri
Pundarkvart till salu i Solna?

http://www.notar.se/kopa-bostad/objekt/466RPP1J4B4EJJO7

Man blir ju rätt nyfiken på vilken/vilka typer som härjat där - nån som har koll?
(Citerar dig i rätt tråd)

Det är ju perfekt om man vill renovera (man slipper betala för golv/tapeter/etc man inte vill ha).

Men jag antar att det är ett område man inte vill bo i.
Citera
2013-09-07, 13:39
Medlem
I dessa små bostadsrättsföreningar måste det innebära en viss granskning av en köpare. Får små BRF,ar skriva in generella regler och neka i princip hur många köpare som helst på vilka små premisser som helst som de själva sätter upp?
Tex. en handikappad kan ju kräva att föreningen kostar på ramper i trappor osv.
Citera
2013-09-07, 13:42
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
I dessa små bostadsrättsföreningar måste det innebära en viss granskning av en köpare. Får små BRF,ar skriva in generella regler och neka i princip hur många köpare som helst på vilka små premisser som helst som de själva sätter upp?
Tex. en handikappad kan ju kräva att föreningen kostar på ramper i trappor osv.

I praktiken är det nog som du säger, men officiellt har dom ju regler att följa. En handikappad som blir nekad kan ju stämma dom för diskriminering. Och allting ska ju ändå vara handikappanpassat nuförtiden, så det gör inte så himla stor skillnad om betalningen kommer nu eller sen. I framtiden kommer vi ju ändå att bli vårdade i hemmet av anhöriga, och då måste allting vara anpassat. Så går det när man skrotar den offentliga sektorn.
Citera
2013-09-07, 14:01
Medlem
TigerKids avatar
Att dela villa verkar upplagt för oenighet. Tänk er, farbror Arne är en trädgårdsperfektopnist, Anette vill bara koppla av med en fika eller ett glas vin. Småbarnsfamilens skrikiga ungar trampar i rabatten och stör helgfriden för Anette.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in