Citat:
Ursprungligen postat av
brianmolko
Som den i Varberg ?
Nej, den var inte en BRF, utan en vanlig villa med hyreslägenheter. Dvs, den som köper villan köper hela villan inklusive besittningsrätten på hyreslägenheterna. Även om dom för tillfället var uthyrda. Jag vet inte exakt var gränsen går när en privatbostad med uthyrningsmöjligheter övergår till att vara en affärsdrivande hyresfastighet, men jag har för mig att den går vid två eller tre lägenheter.
Dvs, det ska vara möjligt för en större privatbostad att dela upp huset till mindre lägenheter, och ändå behålla besittningsrätten. Det kan handla om skattetekniska orsaker också, att man väljer att se det på ett sätt i en situation, men på ett annat sätt i en annan situation, även om utgångspunkterna var likvärdiga.
Så, man kan säga att det finns olika möjligheter, beroende på vad man väljer.
Privatbostad med uthyrningsmöjligheter. Dvs, du köper hela rubbet, och har möjlighet att hyra ut vissa delar. Detta regleras i hyreslagen, och handlar om avtal mellan dig (hyresvärd) och hyresgäst. Det kan bli problem att bli av med vissa hyresgäster, och då blir det en fråga för hyresnämnden och kronofogdemyndigheten. Men som ägare av hela fastigheten är det du som till syvende och sist äger alltihop.
Eller så kan man göra en BRF av hela fastigheten, hus och trädgård, och sälja andelar i denna. Jag har för mig att man ska kunna göra det i så små enheter som två-tre lägenheter. Man betalar för andelens storlek till helheten, och alla andelar har lika stort röstvärde i föreningen. Dvs, ingen har egentligen mer att säga till om än någon annan i föreningen, även om vissa har betalat mer för att dom har en större lägenhet än dom andra. I så små föreningar måste det ju ändå finnas en styrelse osv, så då måste ju alla i huset ända hjälpa till. Man kan liksom inte slippa undan styrelsearbetet som man kan göra i större föreningar.
Om den där villan i Varberg hade styckats upp i en BRF hade det ju också kunnat bli problem, eftersom en av lägenheterna hade blivit betydligt större än dom andra. Kanske också om dom gamla ägarna hade bott kvar. Det hade kunnat bli problem då om dom hade tyckt att dom hade haft mer att säga till om, eftersom hela huset var deras en gång i tiden. Och det är ju den typen av problem man kan stöta på när det gäller så små föreningar.
Om dom nya ägarna till den där villan i Varberg inte längre känner för att ha ett hus med hyreslägenheter, utan vill bygga om den till enfamiljshus igen, så är det faktiskt inget problem. Man säger upp hyresgästerna, eftersom hyresrätten har upphört. Och då spelar det ingen roll hur mycket besittningsrätt hyresrättsinnehavarna har. Hyresrätten upphör, lägenheterna har helt enkelt upphört att vara hyreslägenheter. Om det inte längre existerar några lägenheter att hyra ut, kan heller inte hyresgästerna ha någon besittningsrätt.