Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-06, 21:00
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Av 130 prostituerade kvinnor så kände hela 50 igen honom, 23 kvinnor sa att de hade haft kontakt med honom, antingen så hade han köpt sex eller så hade köp diskuterats men inte fullföljts av någon anledning.

http://ritualabusedebate.blogspot.se/2011/12/styckmordet-pa-catrine-da-costa.html

Dessa kvinnor arbetade på Malmskillnadsgatan som också var Catrines "arbetsplats, det fanns också ett prostitutionsstråk på Östermalm under 80-talet, i närheten av Patent och registringsverket/Östra real men prostitutionen var av betydligt mindre omfattning där än på Malmskillnadsgatan.
Jag tänker nu på "trapphusdramat" hösten 1983, Trygger var ju som bekant gatuprostituerad och kan tillfälligt ha befunnit sig i detta område när hon fick kontakt med mannen som senare tydligen ska ha blivit våldsam.
Trygger pekade ut en "viss herre" hösten 1984, hon pekade även ut samma person 1988 och hon vittnade även i rättegång nummer två och då under ed.

Och så kommer en gammal myt tillbaka igen om hur det gick till när TH skulle manglas.

" Det tredje, och för dagen sista, förhöret hölls med kriminalinspektör Pim Martinsson, som var med om den inledande fasen av utredningen kring Catrine da Costas död. Han var bland annat med på de båda fyndplatser där likdelarna hittades i juli 1984.

Martinsson berättade hur man sökte efter en gärningsman genom att fråga ut fler än 150 kända prostituerade och narkotikamissbrukare. ”Men det gav väldigt lite. Vi hittade aldrig någon klar koppling mellan rättsläkaren och Catrine da Costa”, sa Martinsson. Han sa också att efter gripandet av Teet Härm ”var det uppenbart att informationen [om Härm] hade spridits ner på gatan”. I verkligheten var det hela 188 personer som blev intervjuade av polisen."

http://www.stadsholmen.blogspot.se/2009/12/lakarna-vittnade-om-25-ars-helvete.html

Information om vem och vad man ville få fram hade spridits till de som skulle utfrågas, det var lite synd om Martinsson och de andra som försökte utreda fallet, Rajs utpekande och obduktionsprotokoll satte verkligen käppar i hjulet för dem.

Du borde välja dina källor med mer omsorg, den du hänvisar till är synnerligen dubiös.
Citera
2013-09-06, 21:32
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Obducenten hade god inblick i denna värld. Han kände också till att bi- och transsexuella sålde sina tjänster på Norra Klara Kyrkogata (om jag nu minns gatan korrekt?). Han var definitivt intresserad av allt detta av personliga och inte av rent yrkesmässiga skäl (det talar ju inte minst hans sexköp för).

Klara norra kyrkogata var ett välkänt tillhåll för manliga prostituerade under 70 och 80-talet, och det fanns säkerligen både bi och transexuella där.

Om polisen visar upp foton för 130 prostituerade kvinnor på Malmskillnadsgatan och frågar om dom känner igen honom och hela 50 gör det så tycker då i vart fall jag att det är väldigt många, alltför många för att man ska kunna rycka på axlarna åt det
Citera
2013-09-06, 21:39
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Klara norra kyrkogata var ett välkänt tillhåll för manliga prostituerade under 70 och 80-talet, och det fanns säkerligen både bi och transexuella där.

Om polisen visar upp foton för 130 prostituerade kvinnor på Malmskillnadsgatan och frågar om dom känner igen honom och hela 50 gör det så tycker då i vart fall jag att det är väldigt många, alltför många för att man ska kunna rycka på axlarna åt det

Men snälla du, informationen om TH hade läckt till de som skulle utfrågas, hur konstigt blir det då att de "känner igen" honom.
Citera
2013-09-06, 21:46
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Och så kommer en gammal myt tillbaka igen om hur det gick till när TH skulle manglas.

" Det tredje, och för dagen sista, förhöret hölls med kriminalinspektör Pim Martinsson, som var med om den inledande fasen av utredningen kring Catrine da Costas död. Han var bland annat med på de båda fyndplatser där likdelarna hittades i juli 1984.

Martinsson berättade hur man sökte efter en gärningsman genom att fråga ut fler än 150 kända prostituerade och narkotikamissbrukare. ”Men det gav väldigt lite. Vi hittade aldrig någon klar koppling mellan rättsläkaren och Catrine da Costa”, sa Martinsson. Han sa också att efter gripandet av Teet Härm ”var det uppenbart att informationen [om Härm] hade spridits ner på gatan”. I verkligheten var det hela 188 personer som blev intervjuade av polisen."

http://www.stadsholmen.blogspot.se/2009/12/lakarna-vittnade-om-25-ars-helvete.html

Information om vem och vad man ville få fram hade spridits till de som skulle utfrågas, det var lite synd om Martinsson och de andra som försökte utreda fallet, Rajs utpekande och obduktionsprotokoll satte verkligen käppar i hjulet för dem.

Du borde välja dina källor med mer omsorg
, den du hänvisar till är synnerligen dubiös.

Tack men jag behöver ingen hjälp med att hitta trovärdiga källor, debatten är fri och ingen har ifrågasatt varför du tjatar om Attunda och stadsholmen si så där tjugo gånger i veckan

Du skriver att polisen hittade aldrig någon klar koppling mellan obducenten och Catrine, vad menas med ingen klar koppling egentligen ?

Den klara kopplingen som "saknas" vittnade ju Marie Råden om i två domstolar och hon vittnade under ed, det är inget som man bara kan avfärda hur som helst
Citera
2013-09-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
200 m nordväst om de gamla tullhusen är någonstans här, vid pilspetsen:

http://i44.tinypic.com/ang4ec.png

Det är i så fall den fjärde plats som omtalats här.

Sen tycker jag att du kan använda en bättre ton när du diskuterar med folk.
Det här är ingens privata egotripp.

Jag vill bara veta exakt var fp 2 var någonstans.
Något annat är jag inte ett skvatt intresserad av i det här fallet.

Jag är förresten uppvuxen i området och har arbetat på KS, så jag hittar som i min egen byxficka här.
Kolla då på inlägg från Echoes för ca 6-8v. sedan. allt väl redovisat med bild fr platsen et.c.
Citera
2013-09-06, 21:56
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Tack men jag behöver ingen hjälp med att hitta trovärdiga källor, debatten är fri och ingen har ifrågasatt varför du tjatar om Attunda och stadsholmen si så där tjugo gånger i veckan

Du skriver att polisen hittade aldrig någon klar koppling mellan obducenten och Catrine, vad menas med ingen klar koppling egentligen ?

Den klara kopplingen som "saknas" vittnade ju Marie Råden om i två domstolar och hon vittnade under ed, det är inget som man bara kan avfärda hur som helst

Jo du behöver tyvärr hjälp med att hitta trovärdiga källor, du försökte ju med Wikipedia nyss så ditt källmaterial ligger för närvarande runt absoluta nollpunkten.

Rådén har ju du tagit upp ett flertal gånger, hur kommer det sig att ingen kan vidimera hennes uppgifter hon har ju enligt egen utsaga haft kollegor med sig, var de osynliga eller?
Citera
2013-09-06, 21:57
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Men snälla du, informationen om TH hade läckt till de som skulle utfrågas, hur konstigt blir det då att de "känner igen" honom.

Exakt hur hade informationen läckt ut ?
Vad säger dina "källor" egentligen ?
Kan det inte vara som så att de prostituerade kände igen honom just för att han hade varit uppe på Malmis ?

Trygger tex pekade ut honom hösten 1984, inga foton av honom hade cirkulerat i några tidningar då mig veterligt så hur kunde hon då peka ut honom och bli säker till 99% ?
Hon fick ju titta i ett av polisens album över kända torskar och pekade då ut honom, samma sak skedde senare i en konfrontation i polishuset samma höst.
Citera
2013-09-06, 22:05
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Jo du behöver tyvärr hjälp med att hitta trovärdiga källor, du försökte ju med Wikipedia nyss så ditt källmaterial ligger för närvarande runt absoluta nollpunkten.

Rådén har ju du tagit upp ett flertal gånger, hur kommer det sig att ingen kan vidimera hennes uppgifter hon har ju enligt egen utsaga haft kollegor med sig, var de osynliga eller?

Råden hade en enda kollega med sig vid observationstillfället, själva observationen gick snabbt till, dom satt knappast och åt middag vid samma bord, det var heller inget brott som kunde antas vara begånget, att köpa sex var tillåtet 1984 och det något udda paret som Råden säger sig ha sett var i sällskap med varandra på väg någonstans, kollegan hann nog helt enkelt inte titta åt samma håll.
Rådens observation är högintressant eftersom hon kände igen båda två sen tidigare
.

Wiki är förövrigt ett bra ställe för att hämta information på, hellre wiki än mediemordet.com
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-09-06 kl. 22:09.
Citera
2013-09-06, 22:07
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Exakt hur hade informationen läckt ut ?
Vad säger dina "källor" egentligen ?
Kan det inte vara som så att de prostituerade kände igen honom just för att han hade varit uppe på Malmis ?

Trygger tex pekade ut honom hösten 1984, inga foton av honom hade cirkulerat i några tidningar då mig veterligt så hur kunde hon då peka ut honom och bli säker till 99% ?
Hon fick ju titta i ett av polisens album över kända torskar och pekade då ut honom, samma sak skedde senare i en konfrontation i polishuset samma höst.

Du får fråga den stackare som skulle försöka få ordning på den havererade utredning som blev när omtaget kom, Pim Martinsson var namnet, en inte alltför vågad gissning är att diverse poliser har varit på stråket med fotografier och helt frankt frågat de presumtiva vittnena om de sett den här mannen, då har utredningen kontaminerats med bilder som inte borde ha varit kända o.s.v.
Citera
2013-09-06, 22:09
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Råden hade en enda kollega med sig vid observationstillfället, själva observationen gick snabbt till, dom satt knappast och åt middag vid samma bord, det var heller inget brott som kunde antas vara begånget, att köpa sex var tillåtet 1984 och det något udda paret som Råden säger sig ha sett var i sällskap med varandra på väg någonstans, kollegan hann nog helt enkelt inte titta åt samma håll.
Rådens observation är högintressant eftersom hon kände igen båda två sen tidigare
.

Wiki är förövrigt ett bra ställe för att hämta information på, hellre wiki än mediemordet.com

Ok, vad hette kollegan och finns hennes vittnesmål dokumenterat?

Namn och diarienummer tack.
Citera
2013-09-06, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Kolla då på inlägg från Echoes för ca 6-8v. sedan. allt väl redovisat med bild fr platsen et.c.
Jag hittar inget där, precis som tidigare.
Vänligen posta länken.

Nu har vi alltså fyra tänkbara fp 2.

Var det 1) "100-200 meter nordväst om tullhusena vid Norrtull", 2) på Eugeniavägen nånstans söder om KI (väster om Solnabron), 3) på Eugeniavägen nånstans mellan Solnabron och Norrbacka eller 4) nära den södra utfarten från KI?

Jag är inte intresserad i ideologi eller åsikter. Jag vill veta det exakta platsen och jag vill ha det visat på ett övertygande sätt, inte genom tyckanden eller värderingar utan genom en korrekt presentation av polisens utredning.
Senast redigerad av Putsch 2013-09-06 kl. 22:17.
Citera
2013-09-06, 22:17
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Du får fråga den stackare som skulle försöka få ordning på den havererade utredning som blev när omtaget kom, Pim Martinsson var namnet, en inte alltför vågad gissning är att diverse poliser har varit på stråket med fotografier och helt frankt frågat de presumtiva vittnena om de sett den här mannen, då har utredningen kontaminerats med bilder som inte borde ha varit kända o.s.v.

"I början av spaningsarbetet gick polisen ut bland Stockholms prostituerade. De sökte Catrines sista kund, som också antogs vara hennes mördare. Med sig hade de 13 fotografier av kända "torskar"."

http://ritualabusedebate.blogspot.se/2011/12/styckmordet-pa-catrine-da-costa.html

Det var alltså långt ifrån bara O som visades upp för kvinnorna på Malmis men faktum kvarstår, många prostituerade säger sig ha känt igen just honom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in