Citat:
Jag använder både betablockerare och amfetamin i medicinskt syfte. Enligt läkare var det inga problem i terapeutiska doser.
tror inte det har att göra med "uppåt" och "nedåt", utan att det kan leda till en överaktivering av alfa-receptorer. Betablockerare blockerar i regel bara betareceptorer av någon sort, vilket lämnar alfareceptorerna öppna för stimuli. Det är inte särskilt bra.
maito kan säkert det där bättre än mig.
tror inte det har att göra med "uppåt" och "nedåt", utan att det kan leda till en överaktivering av alfa-receptorer. Betablockerare blockerar i regel bara betareceptorer av någon sort, vilket lämnar alfareceptorerna öppna för stimuli. Det är inte särskilt bra.
maito kan säkert det där bättre än mig.
Detta stämmer i allra högsta grad. Vissa menar kanske att betablockerare presumtivt är skadligt då betablockerare har denna effekt du nämner.
Var i första hand inte TS fråga jag svarade på, utan han som beskrev det farliga med uppåt/nedåt.
Gav TS rådet att använda beta- blockerare om han har problem med palpitationer etc. Däremot kan det Vid akut ÖD vara kontraindicerat med b-blocks just av den anledning som nämnts ovan. Det föreligger en viss skillnad mellan lätt obehag o behov av akuta livsuppbehållande vård. I det akuta allvarlig överdosfallet, ger man inte gärna B-Block i första hand, krävs då insats även mot alfareceptorer mm. Den akuta behandlingen gällande cirkulationsproblem och att stabilisera viktiga vitala parametrar sköts med snabbverkande diuretika, nitro, ev benzo och andra läkemedel som minskar sympatikuspåslaget.
Sammanfattningsvis anser jag rimlig dos beta-block vid obehag som beskrivits är nära nog ofarligt och eventuellt skyddande.
Be inte om b-blockerare i droppform när du eller Joel tagit en rejäl dos mer än vanligt. Mesta reder man dock med benz, om inte ring direkt- Tid är hjärna