2013-09-03, 08:12
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ok, de senaste 5 åren verkar det som att antalet jordbävningar gått ned något, det håller jag med. Om vi istället observerar antalet jordbävningar de senaste 30 åren, hur ser det ut då?

Naturligtvis sker det en ökning med tanke på att fler stationer installerats, MEN om vi ska få en rättvis uppskattning av frekvensen av jordbävningar med hänsyn till stationerna, så måste vi bara räkna med jordbävningar med magnituden 7 eller högre på richterskalan. Notera att dessa större jordbävningar kan lätt upptäckas med mycket färre seismograf stationer. Säkerligen, kunde stationerna på 1970 talet registrera jordbävningar med 7 på richterskalan. Nåväl, gör vi om uträkningarna så ser vi att antalet jordbävningar ökat med tiden de senaste 30 åren. Gå in på denna sida och kontrollera själv: http://research.dlindquist.com/quake/historical/?mag=7&type=num&freq=year&style=linear

Data materialet är naturligtvis från usgs.gov

Så långt usgs menar så har antalet jordbävningar som slagit 7 på skalan eller över varit ganska konstant. Saken är det att jag tror inte 30 år är en tillräckligt tidsperiod för att göra bedömningen att antalet jordbävningar ökar. Egentligen hade man behövt kolla på en period på kanske miljoner år för att kunna säga något meningsfullt om frekvensen utav jordbävningar.

En rolig men också informativ video angående kritiskt tänkande om just "antalet" jordbävningar.
http://www.youtube.com/watch?v=HaFop23xWUA
Senast redigerad av Luffarlasse 2013-09-03 kl. 08:19.
Citera
2013-09-03, 08:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Precis, och därför frågade jag dig (och väntar fortfarande på svar).
Vad har det med "syfte" att göra?

Citat:
Syfte = mening, nytta, ändamål

Och vad har det med kausalitet att göra (i denna debatts perspektiv)?
Citera
2013-09-03, 21:04
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och vad har det med kausalitet att göra (i denna debatts perspektiv)?
Frågan om orsak och syfte är intressant. Skulle vilja påstå att det beror på hur lång del av händelsekedjan man tittar på. På kort sikt kan det vara svårt att de "syften" med händelser, då de förefaller vara slumpmässiga och utan klar ändamål. Men över sikt (teleologiskt) så framträder ett tydligt mönster och struktur. Tex så bildas liv överallt och anpassar sig. Men resultatet blir detsamma (med viss variation pga lokala omständigheter). Dvs om man tar en planet, åser in en massa material, så uppstår och struktureras liv och massa andra saker. Det vill jag påstå är på grund av att naturen har en "inbyggd" kod. Den behöver inte vara "inuti" utan det bara finns.
Citera
2013-09-05, 08:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Frågan om orsak och syfte är intressant. Skulle vilja påstå att det beror på hur lång del av händelsekedjan man tittar på. På kort sikt kan det vara svårt att de "syften" med händelser, då de förefaller vara slumpmässiga och utan klar ändamål. Men över sikt (teleologiskt) så framträder ett tydligt mönster och struktur. Tex så bildas liv överallt och anpassar sig. Men resultatet blir detsamma (med viss variation pga lokala omständigheter). Dvs om man tar en planet, åser in en massa material, så uppstår och struktureras liv och massa andra saker. Det vill jag påstå är på grund av att naturen har en "inbyggd" kod. Den behöver inte vara "inuti" utan det bara finns.

Så vi är tillbaka på ruta étt med ID och finetunings-argumentet.
Citera
2013-09-05, 12:53
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag vill härmed införa "internetlag 526" som lyder: "Den som först drar upp gamla testamentet i en diskussion, har förlorat" (jmf med Godwin’s Law)

Du har nog missuppfattat Godwins lag:

"As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one."
Citera
2013-09-05, 17:24
Medlem
Citat:
När havsnivån stiger bör även havsvolymen göra det. Vattenvolymen över jorden är konstant, men en del är frusen och när den smälter så stiger havsnivån. När havsnivån stiger så ökar trycket på tektoniska plattorna. Sannolikt skulle detta störa balansen hos plattorna.

Väntar med spänning på att du skall verifiera dina påståenden samt förklara hur det påverkar argumentet. Kommer du försöka hävda att vissa jordbävningar är naturliga och därigenom en konsekvens av hur Gud skapade planeten, medan vissa jordbävningar är människans fel?

Som sagt, knyt ihop trådarna nu.
Citera
2013-09-06, 03:57
Medlem
Citat:
När havsnivån stiger bör även havsvolymen göra det. Vattenvolymen över jorden är konstant, men en del är frusen och när den smälter så stiger havsnivån. När havsnivån stiger så ökar trycket på tektoniska plattorna. Sannolikt skulle detta störa balansen hos plattorna.

De har inte med det att göra..

Havsnivån stiger när solen blir varmare för att vattenmolikylerna då expanderar. Punkt.

Vill ni ha källa på detta så är det bara att säga till.
Citera
2013-09-06, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas.W
Jag tror själv inte på gud.
Kan du ge mig bevis på att han inte finns.

Ja hatar detta argumentet.

Det är inte vårat jobb att bevisa att han inte finns. Det är ni som tror, som måste bevisa att han finns.

Ett exempel på att det låter konstigt:

Låt oss säga att jag tror på rövhårsguden. Nu vill jag att alla andra ska bevisa att han inte finns..
Citera
2013-09-06, 15:19
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Väntar med spänning på att du skall verifiera dina påståenden samt förklara hur det påverkar argumentet. Kommer du försöka hävda att vissa jordbävningar är naturliga och därigenom en konsekvens av hur Gud skapade planeten, medan vissa jordbävningar är människans fel?

Som sagt, knyt ihop trådarna nu.
Behöver jag verifiera att havsnivån stiger? Behöver jag verifiera att temperaturen stiger på jorden? Eller du kanske håller med att temperaturen och havsnivån stiger?
Citera
2013-09-06, 15:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Behöver jag verifiera att havsnivån stiger? Behöver jag verifiera att temperaturen stiger på jorden? Eller du kanske håller med att temperaturen och havsnivån stiger?

Inte nödvändigvis. Men du kunne kanske skapa en koppling till trådämnet, där du demonstrerar att detta relaterar till ett sökande efter ett bevis för 'gud'.
Citera
2013-09-06, 15:43
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Du behöver verifiera att höjd havsnivå leder till fler jordbävningar. Fixar du det?
Citera
2013-09-07, 12:13
Medlem
snusmumrik50s avatar
Jag gillar inte sinnessjukdom, även om den maskeras i form av religion. Om sådan vilsenhet uppstår bör den medicineras med av landstinget tillfogade medel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in