2013-09-02, 18:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Allt i universum har ett syfte.

Kan du precisera och specificera detta?

Det kan betyda olika saker.
Citera
2013-09-02, 20:41
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarlasse
Inte för att jag personligen har koll på hur teknologin runt seismografer har förbättrats de senaste 5 åren så verkar det dock som att nya stationer installeras med ganska god frekvens.
http://earthquake.usgs.gov/learn/topics/increase_in_earthquakes.php

Angående antalet jordvägningar de senaste 5 åren så verkar det som att sedan 2008 så har antalet jordbävningar gått ned något.
http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/eqarchives/year/eqstats.php
Ok, de senaste 5 åren verkar det som att antalet jordbävningar gått ned något, det håller jag med. Om vi istället observerar antalet jordbävningar de senaste 30 åren, hur ser det ut då?

Naturligtvis sker det en ökning med tanke på att fler stationer installerats, MEN om vi ska få en rättvis uppskattning av frekvensen av jordbävningar med hänsyn till stationerna, så måste vi bara räkna med jordbävningar med magnituden 7 eller högre på richterskalan. Notera att dessa större jordbävningar kan lätt upptäckas med mycket färre seismograf stationer. Säkerligen, kunde stationerna på 1970 talet registrera jordbävningar med 7 på richterskalan. Nåväl, gör vi om uträkningarna så ser vi att antalet jordbävningar ökat med tiden de senaste 30 åren. Gå in på denna sida och kontrollera själv: http://research.dlindquist.com/quake/historical/?mag=7&type=num&freq=year&style=linear

Data materialet är naturligtvis från usgs.gov
Citera
2013-09-02, 20:42
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så då, kunskap1....du som endast följer belägg och fakta. Kommentar?
Ja, jag följer belägg och fakta. Invändningar?
Citera
2013-09-02, 20:47
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ok, de senaste 5 åren verkar det som att antalet jordbävningar gått ned något, det håller jag med. Om vi istället observerar antalet jordbävningar de senaste 30 åren, hur ser det ut då?

Naturligtvis sker det en ökning med tanke på att fler stationer installerats, MEN om vi ska få en rättvis uppskattning av frekvensen av jordbävningar med hänsyn till stationerna, så måste vi bara räkna med jordbävningar med magnituden 7 eller högre på richterskalan. Notera att dessa större jordbävningar kan lätt upptäckas med mycket färre seismograf stationer. Säkerligen, kunde stationerna på 1970 talet registrera jordbävningar med 7 på richterskalan. Nåväl, gör vi om uträkningarna så ser vi att antalet jordbävningar ökat med tiden de senaste 30 åren. Gå in på denna sida och kontrollera själv: http://research.dlindquist.com/quake/historical/?mag=7&type=num&freq=year&style=linear

Data materialet är naturligtvis från usgs.gov

Jo, det där lät ju väldigt vetenskapligt....The theist method strikes again.
Citera
2013-09-02, 20:47
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja, jag följer belägg och fakta. Invändningar?

Många. Men vis av erfarenhet vet jag att det inte kommer få dig att förstå.
Citera
2013-09-02, 20:51
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Om du personligen vill hitta en korrelation mellan människans synd och antalet jordbävningar så bör du även förklara jordbävningar på obebodda planeter, jordbävningar har dessutom existerat lika länge som vår planet, det har inte människan gjort. Levde dinosaurierna i synd månne?

Att försöka förklara och rättfärdiga jordbävningar med att människan har vänt Gud ryggen är i mitt tycke osmakligt, riktigt jävla osmakligt!
Jag har inte blandat in människornas synd och antalet jordbävningar med i bilden. Har bara påstått att antalet jordbävningar ökat med tiden, vilket finns belägg för. Människans utsläpp av växthusgaser påverkar klimatet. Vi bidrar med att temperaturen stiger och det leder till förödande konsekvenser bland annat jordbävningar, enligt vissa studier. Vad tycker du? Anser du att vi har en påverkan på naturen eller har vi inte det?
Citera
2013-09-02, 20:53
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jo, det där lät ju väldigt vetenskapligt....The theist method strikes again.
Utveckla. Vad är inte vetenskapligt?
Citera
2013-09-02, 20:58
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kan du precisera och specificera detta?

Det kan betyda olika saker.
Allt i universum har en orsak av den enkla anledningen att allt som är bundet till tid, är även bundet till kausalitet.
Citera
2013-09-02, 21:01
Medlem
Citat:
Jag har inte blandat in människornas synd och antalet jordbävningar med i bilden. Har bara påstått att antalet jordbävningar ökat med tiden, vilket finns belägg för. Människans utsläpp av växthusgaser påverkar klimatet. Vi bidrar med att temperaturen stiger och det leder till förödande konsekvenser bland annat jordbävningar, enligt vissa studier. Vad tycker du? Anser du att vi har en påverkan på naturen eller har vi inte det?

Jordbävningar har inträffat långt innan människan ens existerade och att det skulle finnas en koppling låter som ett rätt absurt påstående, men om du kan presentera lite bevis som stödjer ditt påstående så är jag givetvis villig att lära mig.

Även om det nu skulle förhålla sig så att människans åverkan på planeten ligger bakom vissa jordbävningar så gäller det ju knappast alla, de tektoniska plattornas rörelser är inget vi kan ändra på och dess konsekvenser är oundvikliga.
Citera
2013-09-02, 21:19
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Jordbävningar har inträffat långt innan människan ens existerade och att det skulle finnas en koppling låter som ett rätt absurt påstående, men om du kan presentera lite bevis som stödjer ditt påstående så är jag givetvis villig att lära mig.
Ja, jordbävningar har inträffat långt innan människan ens fanns, men det var inte det vi diskuterar. Vi diskuterar om antalet jordbävningar ökat de senaste tiden eller inte? Vissa påstår det andra inte.

Citat:
Även om det nu skulle förhålla sig så att människans åverkan på planeten ligger bakom vissa jordbävningar så gäller det ju knappast alla, de tektoniska plattornas rörelser är inget vi kan ändra på och dess konsekvenser är oundvikliga.
Ja, de tektoniska plattornas rörelser är inget vi kan ändra på, MEN vi kan ändra trycket på plattorna när vi bland annat ökar havens volym. De känsliga balansen av plattorna som redan är i stress skulle säkerligen påverkas.
Citera
2013-09-02, 21:33
Medlem
Citat:
Ja, jordbävningar har inträffat långt innan människan ens fanns, men det var inte det vi diskuterar. Vi diskuterar om antalet jordbävningar ökat de senaste tiden eller inte? Vissa påstår det andra inte.

Ja, de tektoniska plattornas rörelser är inget vi kan ändra på, MEN vi kan ändra trycket på plattorna när vi bland annat ökar havens volym. De känsliga balansen av plattorna som redan är i stress skulle säkerligen påverkas.

Så om du mot all förmodan kan belägga att det är människan och hennes aktiviteter som ligger bakom några få av alla jordbävningar, vad betyder då det? Vad är din poäng? Den stora merparten av jordbävningarna ligger ju fortfarande din Gud bakom efter som han valde att skapa en planet fullspäckad med förkastningssprickor.
Citera
2013-09-02, 21:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Allt i universum har ett syfte.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kan du precisera och specificera detta? Det kan betyda olika saker.

Citat:
Allt i universum har en orsak av den enkla anledningen att allt som är bundet till tid, är även bundet till kausalitet.

Jo, men nu frågade jag dig om "syfte".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in