Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-30, 16:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Inte en aning om det hör hemma här men iallafall
Tänkte köpa 1kg oxfilé och laga till mig samt till syrran i helgen, hur tjocka skall bitarna vara och hur länge skall de tillagas samt vad kan man servera till detta? Räcker 1kg till 2 pers samt skall köttet kryddas?
Här ska du faktiskt googla, det kryllar av info om oxfilé där ute. Och ett kilo räcker helt klart.

Jag föredrar tjcoka skivor, minst ett par centimeter, och rejält blodiga. Inte jättehet panna, men skapligt. Köttet ska ligga framme tre-fyra timmar innan du steker så det inte är kallt.
Senast redigerad av constant 2013-08-30 kl. 16:32.
Citera
2013-08-31, 12:59
Medlem
Hur tillagar man färsk Okra ?

Fick ta på det på en marknad och vart nyfiken så köpte ett dussin.
Går det att äta som tillbehör, som tex brysselkål, broccoli eller ärtor, eller måste man slänga ihop någon jobbig indisk/afrikansk eller kines gryta med ca 100 ingredienser (google resultaten jag fick) ?

Thanks Guys!
Citera
2013-09-04, 12:44
Medlem
Clint Ruins avatar
Någon som vet var jag kan få tag på sardellpasta på tub i Stockholmsområdet?
Citera
2013-09-06, 00:11
Ska laga lite fläskfile i ugn nu, kom precis på att min värdelösa digitala termometer inte fungerar. Hur lång tid tar det för att en vanlig bit fläskfile blir 65 grader varm i 125 grader varm ugn?
Citera
2013-09-06, 10:58
Medlem
WaldemarKas avatar
Jag har tänkt bjuda några vänner på BBQ-mackor idag.
Eftersom jag jobbar så har jag inte tid med en riktig pulled pork utan funderar istället på innerfilé från gris. Det hela ska avslutas på grillen skurna i tunna skivor med massa god BBQ-sås på.

Vinner jag något på att förkoka en eller ett par timmar?
Hinner köttet ta någon smak om man kör spån och vätska i form under tiden det grillas eller är det bara waste of spån?

Tack på förhand
Senast redigerad av WaldemarKa 2013-09-06 kl. 11:49.
Citera
2013-09-06, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Ska laga lite fläskfile i ugn nu, kom precis på att min värdelösa digitala termometer inte fungerar. Hur lång tid tar det för att en vanlig bit fläskfile blir 65 grader varm i 125 grader varm ugn?
Beror på vikt. En sexhundra gram på drygt en halvtimme ger 72 gr vilket jag gillar. Tycker 65 är lite för rosa.
Citera
2013-09-06, 17:47
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaldemarKa
Jag har tänkt bjuda några vänner på BBQ-mackor idag.
Eftersom jag jobbar så har jag inte tid med en riktig pulled pork utan funderar istället på innerfilé från gris . Det hela ska avslutas på grillen skurna i tunna skivor med massa god BBQ-sås på.

Vinner jag något på att förkoka en eller ett par timmar?
Hinner köttet ta någon smak om man kör spån och vätska i form under tiden det grillas eller är det bara waste of spån?

Tack på förhand

Varför inte bara säga "fläskfilé" när det är vad du menar?
Citera
2013-09-07, 13:44
Medlem
Menveds avatar
Ska göra sparrissoppa. Alla recept jag tittat på inkluderar vitt vin, men vad ska man ha för vin? Jag gissar på något torrt vin, men är det någon som kan rekommendera något.
Citera
2013-09-07, 15:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Ska göra sparrissoppa. Alla recept jag tittat på inkluderar vitt vin, men vad ska man ha för vin? Jag gissar på något torrt vin, men är det någon som kan rekommendera något.
Matlagninsgvin eller citron.
Citera
2013-09-07, 17:16
Medlem
Evilyns avatar
Imorgon ska jag laga stek - fransyska, om man ska vara petig. Den ligger just nu och gottar sig i marinad, men hur får jag den så mör och fin som möjligt?
Citera
2013-09-07, 17:26
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Imorgon ska jag laga stek - fransyska, om man ska vara petig. Den ligger just nu och gottar sig i marinad, men hur får jag den så mör och fin som möjligt?

Låg tillagningstemp och kör den blodig/kraftigt rosa.
Citera
2013-09-07, 18:21
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn

Din landsförrädare, du skulle ha gjort tjälknöl!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in