2013-09-03, 22:22
Bannlyst
Ang ekonomiska brott vs deslegitimering:

Eftersom jag "vet" att Dr Brasa kommer att förlora sin läkarlegitimation p g a mordbrandsdomen, så tror jag inte att jag tar en alltför stor risk med att oavsiktligt hjälpa honom att kunna fortsätta att "leka doktor" när jag tipsar om att i Norge kan han få en fristad och 'autorisasjon som lege'.

Som alla vet, så valde Norge att inte bli uppätet av EU.
Detta har dock till följd att yrkeslegitimationer inom vårdsektorn inte hanteras lika i Norge som resten av Europas länder inom EU.
Om du som läkare med t ex svensk legitimation vill jobba i Danmark, så får du först skaffa dig ett bevis på "good standing" d v s att du inte är deslegitimerad eller föremål för utredning hos SoS/IVO innan du får ut en dansk legitimation (motsv).
Annars blir det ingen dansk leg.

Men Norge är som sagt inte med i EU och därför finns inte kravet på "blanka papper" från SoS/IVO för att få ut en norsk leg.

Jag reserverar mig för ändringar som på senare tid kan ha gjorts inom ramen för Nordiska Rådets samarbete och kan ha lett till gemensamma regler inom vårdsektorn i hela Norden.

@Åsa
Din 'krimbo' har ju för närvarande inte tillgång till 'flashen', så du får väl informera honom om vad som här framkommer.
Jag kan här berätta, att det finns pengar att tjäna i Norge!
Så pass bra, så någon 'kalkyl' behöver man inte upprätta när man jobbar där -inte ens en YEAH!-dito..
Cit: "Pengar är inget problem."

Om du vill ha något att göra, så kan ju du i väntan på Magnus' muck passa på att tjäna litet egna kulor.
-"Ja, men Puma då?" frågar du med dina stora folkbildarögon vitt uppspärrade.
Puma är väl rabiesfri även om hon dreglar, så hon kan nog smidigt medföras fram och tillbaka över gränsen utan papper (om nu inte Nordiska Rådet...etc)

Vi kanske ses där, du och jag?
-Ha de'!
Senast redigerad av Enzenn 2013-09-03 kl. 22:27.
Citera
2013-09-03, 22:29
Medlem
RevolverRoffes avatar
Beskrivning av den mångkriminelle skurken Ville Vessla, antagonist i böckerna om Ture Sventon: "Ville Vessla är liten till växten, smal och har en spetsig näsa. "

Det låter väl som en fullständigt klockren fysisk beskrivning av vår Brasa? Faktum är att med Lundbergs utseende så skulle han kunna spela Ville Vessla vilken dag som helst: http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/15471802/738/normal/bae8622323b6a/_DSC6174.JPG
Nota bene att Brasa var bojad till en vakt på bilden, det var nog bäst det annars skulle Vesslan, f'låt, Brasa försvinna.

Läs sedan vad som uppges om Ville Vesslas egenskaper:
"Ville Vessla kännetecknas av att han alltid har spetsiga och välputsade skor samt att han har en förmåga att alltid försvinna från alla möjliga platser. Det tog honom bara tre minuter i fängelse innan han var på fri fot igen, står det i en av böckerna."

Det låter väl som vår Brasa, multikriminell och förmågan att försvinna från brottsplatser, rättegångar, fordringsägare och exfruar är tydliga exempel! Och tre minuter i fängelse är ungefär vad han spenderar innan han snabbt är ute igen för att begå nya brott!
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
*På knullkontakt.nu där Brasa ev. fick kontakt med kolspöket betyder detta No Strings Attatched, men just här avsågs det lite mer vedertagna National Security Agency.
Med tanke på att det är SuperTeflon, som gjort sig känd för att på ett underhållande sätt väva in fakta i sina utläggningar, som skrivit detta så måste jag fråga: En viss CS har besökt Brasa i finkan. Är denna CS samma person kolspöket eller är det bara någon med samma initialer? Det skulle onekligen ge hela den här galna historien en stark currydoftande krydda!

Någon som kan bekräfta eller dementera?
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2
Har Brasas körkort dragits in?
Nej, och det är ytterst märkligt. Folk har blivit av med lappen för mindre brottslighet än så här. Särskilt med tanke på att Brasa tidigare är dömd för en rad trafikbrott, däribland grov olovlig körning, se brottsregisterutdrag, så räcker mordbrand, häleri och bedrägeri definitivt till för att Transportstyrelsen ska skydda medtrafikanter från Dr Brasa.
Senast redigerad av RevolverRoffe 2013-09-03 kl. 23:25.
Citera
2013-09-03, 22:36
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Med tanke på att det är SuperTeflon, som gjort sig känd för att på ett underhållande sätt väva in fakta i sina utläggningar, som skrivit detta så måste jag fråga: En viss CS har besökt Magnus i finkan. Är denna CS samma person kolspöket eller är det bara någon med samma initialer? Det skulle onekligen ge hela den här galna historien en stark currydoftande krydda!

Någon som kan bekräfta eller dementera?

Det vävdes lite på ett PM jag fick, men jag vill varken bekräfta eller dementera. Jag är ju inte mer än människa. /ST*

*Jag jobbar inte heller på Storboda för er som trodde det.
Senast redigerad av SuperTeflon 2013-09-03 kl. 23:02.
Citera
2013-09-04, 11:16
Medlem
habets avatar
Citat:
Med tanke på att det är SuperTeflon, som gjort sig känd för att på ett underhållande sätt väva in fakta i sina utläggningar, som skrivit detta så måste jag fråga: En viss CS har besökt Brasa i finkan. Är denna CS samma person kolspöket eller är det bara någon med samma initialer? Det skulle onekligen ge hela den här galna historien en stark currydoftande krydda!

Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Det vävdes lite på ett PM jag fick, men jag vill varken bekräfta eller dementera. Jag är ju inte mer än människa. /ST*

Nu blir man ju riktigt nyfiken! Är det riksstalkern vi talar om här, eller vad?
Citera
2013-09-04, 13:16
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Nu blir man ju riktigt nyfiken! Är det riksstalkern vi talar om här, eller vad?

Ja, vad ska jag säga? Någon annan än den karbonbaserade gengångaren av nationell kaliber med latrintömmartendenser, var aldrig implicerad.... Dock har jag inga bevis. Ryktet har däremot nått mig, men detta är 'efter allt'* FB, och jag vet inte. Detta är och förblir en skvallertråd.

(Ryktets posthistorik var: 'Sådär'.)

Jag kunde inte gå till Attunda idag. Undrar om det gick bra? Funkade det att pruta på värderingen på skadan då ingen expert ville framträda inför rätten? Vad blev yrkandena/andet?

Antar att Brasa satt där i förhandlingen, med irrglasögonen och som en vaxdocka som vanligt.....

När kommer domen?

*'a thin red thread'-tema, med en gängse usel direktöversättning, nu bara åt andra hållet.
Senast redigerad av SuperTeflon 2013-09-04 kl. 13:30.
Citera
2013-09-04, 13:25
Medlem
SuperTeflons avatar
Ringde just Attunda. (Kl 14.14)

Förhandlingen håller på just nu och avslutas vid pass 4.

Tummesliten är på plats!

Vi får nya domar snart i tråden att nagelfara!

'Det som varken går att ställa in eller ställa till, får man ställa in sig på (eller ställa upp på)...'

/ST

13.14! Det är ju inte dubbel sommartid just nu!
Senast redigerad av SuperTeflon 2013-09-04 kl. 13:31. Anledning: Nu rätt tid
Citera
2013-09-05, 09:07
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Beskrivning av den mångkriminelle skurken Ville Vessla, antagonist i böckerna om Ture Sventon: "Ville Vessla är liten till växten, smal och har en spetsig näsa. "

Det låter väl som en fullständigt klockren fysisk beskrivning av vår Brasa? Faktum är att med Lundbergs utseende så skulle han kunna spela Ville Vessla vilken dag som helst:ad trafikbrott, däribland grov olovlig körning, se brottsregisterutdrag, så räcker mordbrand, häleri och bedrägeri definitivt till för att Transportstyrelsen ska skydda medtrafikanter från Dr Brasa.

ML påminner om en del bokstavsbarn jag träffat. Smarta, småväxta, energiska. Ofta har de redan i unga år kört bil olovligt och har svårt förstå lagar och regler och pratar om att de vill bryta lagar. ADHD med trots grej, statistik visar att väldigt hög procent av dessa hamnar i fängelse. Har brasa "spattig" gångstil ocb är något tafatt så är det ytterligare symptom. Jag är ingen expert men har jobbat med barn förut där många hade olika diagnoser och just kortväxt, blonda ofta med stirrig blick och konstig gångstil, typ gick lite på tå liksom, såg man flera av, bara en tanke... Det ingår bristande empati och svårigheter att förstå andra människor.
Senast redigerad av Xelious 2013-09-05 kl. 09:13.
Citera
2013-09-05, 19:26
Medlem
Träffade på Grandiåsa och Elle (så heter väl barnet) idag. Fun facts:

1. Elles BMI måste vara över 40;
2. Grandiåsa pratar engelska med barnet.

Speciellt 2 är intressant tycker jag. Varför gör hon det?
Citera
2013-09-05, 19:37
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gerdin_ii

Därför att hon skäms så mycket över barnets fetma att hon måste låta påskina att det tillhör någon annan och det enklaste sättet är att låtsas att barnet inte talar svenska.
Citera
2013-09-05, 19:46
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Träffade på Grandiåsa och Ell* (så heter väl barnet) idag. Fun facts:

1. (...)

Sökning på Dubai i tråden ger 64 träffar och sökning på USA ger 163 st. Några av dem tror jag är spekulationer om framtidsplaner hos ÅV.
Citera
2013-09-05, 19:58
Medlem
habets avatar
Citat:

Haha. Den ungen får nog ingen "red thread" här i livet.

Om föräldrarna har var sitt modersmål är det en förträfflig ide att tala sitt modersmål med barnet som utan problem lär sig båda språken lika bra men i det här fallet finns det ett antal problem.
1) Engelska är inte modersmålet.
2) Det finns (för tillfället) endast en förälder.....
3)......som dessutom knappt kan tala, åtminstone inte skriva, sitt eget modersmål.

Så hela projektet verkar lite vanskligt kan jag tycka. Omnipotens är ett stort problem hos den kvinnan.
Citera
2013-09-05, 19:59
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Sökning på Dubai i tråden ger 64 träffar och sökning på USA ger 163 st. Några av dem tror jag är spekulationer om framtidsplaner hos ÅV.
Vår Brasa kan glömma att flytta efter till USA. Där släpper man inte in dömda bedragande tjuvaktiga mordbrännare. Ever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in