Citat:
Det är riktigt att det är en ny lag på området och att det inte finns någon praxis enligt den nya lagen, jag råkar i och för sig känna till ett fall som ska upp i rätten snart och som lär vandra hela vägen upp till Högsta Förvaltningsdomstolen (som Regeringsrätten heter numera). Däremot är nya PSL inte särskilt annorlunda än gamla lagen vad gäller just indragning av legitimation för viss typ av brott. Fortfarande står det inte i förarbetet att ekobrott ska räknas till de brott som bör föranleda indragning av legitimation och Regeringsrättens vägledande avgöranden är talande för hur högsta dömande makten ser på de här sakerna.
vid ekonomiska brott/yrkeslegitimation.
Det ärendet du refererar till är jag väl bekant med, men som vi ser, så är avgörandet från år 2007.
2011-01-01 trädde ju en ny lag i kraft, Patientsäkerhetslagen (PSL 2010:659)
Att RR på sin tid inte ansåg ekonomiska brott vara skäl för återkallelse av yrkeslegitimation ("deslegitimering") var kanske riktigt ur bedömningssynpunkt -då.
Jag googlade PSL och fann 8 kap 3§ 2. som handlar om när återkallelse av yrkeslegitimation kan ske efter begångna brott och där handlar det om att allmänhetens förtroende för läkare (i det här fallet) annars skulle kunna äventyras.
Jag googlade också förarbetena och där ges ju litet olika exempel på brott (vålds-/narkotika-/menedsbrott m fl) som skulle kunna utgöra skäl för återkallelse.
Jag googlade efter prejudicerande domar efter 2011-01-01, men fann inget om att ekonomiska brott med säkerhet inte vore skäl för deslegitimering. Lagen är som sagt ny.
Det ärendet du refererar till är jag väl bekant med, men som vi ser, så är avgörandet från år 2007.
2011-01-01 trädde ju en ny lag i kraft, Patientsäkerhetslagen (PSL 2010:659)
Att RR på sin tid inte ansåg ekonomiska brott vara skäl för återkallelse av yrkeslegitimation ("deslegitimering") var kanske riktigt ur bedömningssynpunkt -då.
Jag googlade PSL och fann 8 kap 3§ 2. som handlar om när återkallelse av yrkeslegitimation kan ske efter begångna brott och där handlar det om att allmänhetens förtroende för läkare (i det här fallet) annars skulle kunna äventyras.
Jag googlade också förarbetena och där ges ju litet olika exempel på brott (vålds-/narkotika-/menedsbrott m fl) som skulle kunna utgöra skäl för återkallelse.
Jag googlade efter prejudicerande domar efter 2011-01-01, men fann inget om att ekonomiska brott med säkerhet inte vore skäl för deslegitimering. Lagen är som sagt ny.
).