2013-09-05, 22:22
Medlem
Nä, snälla, säg att det inte är sant - inte pratade Dråsa engelska med Lill-Brasan?! Å vad pinsamt! Hon vill väl att ungen skall bli lite internationell, eller finns det någon annan anledning?
Citera
2013-09-06, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe

Nej, och det är ytterst märkligt. Folk har blivit av med lappen för mindre brottslighet än så här. Särskilt med tanke på att Brasa tidigare är dömd för en rad trafikbrott, däribland grov olovlig körning, se brottsregisterutdrag, så räcker mordbrand, häleri och bedrägeri definitivt till för att Transportstyrelsen ska skydda medtrafikanter från Dr Brasa.

Kan det bero på att Transportstyrelsen inte känner till hans fall? Jag håller med om att det är ytterst märkligt. Tanken slår mig om han har någon polare/troll/annat tjänstejon på transportstyrelsen som ser till att hålla hans ärende borta från indragning?
Citera
2013-09-06, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Ja, vad ska jag säga? Någon annan än den karbonbaserade gengångaren av nationell kaliber med latrintömmartendenser, var aldrig implicerad.... Dock har jag inga bevis. Ryktet har däremot nått mig, men detta är 'efter allt'* FB, och jag vet inte. Detta är och förblir en skvallertråd.

(Ryktets posthistorik var: 'Sådär'.)

Jag kunde inte gå till Attunda idag. Undrar om det gick bra? Funkade det att pruta på värderingen på skadan då ingen expert ville framträda inför rätten? Vad blev yrkandena/andet?

Antar att Brasa satt där i förhandlingen, med irrglasögonen och som en vaxdocka som vanligt.....

När kommer domen?

*'a thin red thread'-tema, med en gängse usel direktöversättning, nu bara åt andra hållet.

Vad var det för experttyp som inte ville framträda i rätten? Börjar det blir så att experter inom olika områden som har med Brasa att göra ....inte vill bli associerade med honom?
Citera
2013-09-06, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rafina
Nä, snälla, säg att det inte är sant - inte pratade Dråsa engelska med Lill-Brasan?! Å vad pinsamt! Hon vill väl att ungen skall bli lite internationell, eller finns det någon annan anledning?

Det är ju bara så pinsamt. Vill Grandiåsa att hon inte ska märkas i det dagliga livet genom att prata engelska med barnet? Hm börjar fundera på om hennes engelska med barnet är en förberedelse för flytt utomlands? Vilka länder kan tänkas släppa in par med barn där minst en av de vuxna är dömd för mordbrand?
Citera
2013-09-06, 22:06
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2
Vad var det för experttyp som inte ville framträda i rätten? Börjar det blir så att experter inom olika områden som har med Brasa att göra ....inte vill bli associerade med honom?
Antagligen är det så att Brasa har en fantasivärdering han själv gjort. När han var odömd kunde han alltid köpa/dupera någon expert att ställa sig bakom olika värderingar. Nu med en mordbrandsdom i bagaget blir trovärdighetsproblematiken kring Brasa stor, så han har nog helt enkelt inte kunnat hitta någon som accepterar att ställa sig bakom hans värdering.
Senast redigerad av Bohlwinkel 2013-09-06 kl. 22:08.
Citera
2013-09-08, 08:09
Medlem
habets avatar
Citat:
Ringde just Attunda. (Kl 14.14)

Förhandlingen håller på just nu och avslutas vid pass 4.

Tummesliten är på plats!

Vi får nya domar snart i tråden att nagelfara!

'Det som varken går att ställa in eller ställa till, får man ställa in sig på (eller ställa upp på)...'

/ST

13.14! Det är ju inte dubbel sommartid just nu!

Hur lång tid är det det brukar ta innan dom kommer, 2 veckor?
Citera
2013-09-08, 08:49
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Hur lång tid är det det brukar ta innan dom kommer, 2 veckor?

Ursäkta mig men vad handlar denna rättegång om? och har han fler som väntar?
Citera
2013-09-08, 08:59
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
1 läs tråd
2 troligtvis ja
Citera
2013-09-08, 12:23
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious

Snedbankskalles inlägg den 20/8:
Citat:
Ursprungligen postat av Snedbankskalle
Kommande huvudförhandlingar:

27 aug kl. 10:00, Umeå tingsrätt - SÅL ./. ML, fordran/utebliven hyra

29 aug kl. 9:00 (hela dagen), Solna tingsrätt - Åklagaren ./. ML, grovt bokföringsbrott mm

4 sept 9:00 (hela dagen), Attunda tingsrätt - Trygg-Hansa ./. ML, skadestånd mordbrand

Var av den som skulle hållas den 27/8 sköts upp pga begravning, (ny tid?) och den som skulle hållas den 29/8 sköts upp till den 1/10 pga att "nya" kvitton plötsligt dykt upp.
Citera
2013-09-09, 08:52
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rafina

Om 'Lill-Brasan' brås på pappan, så kanske lite juristjargong också med fördel kunde blandas in i språket för att underlätta inskolningen till 'den tunna röda trådvärlden' där minivarumärket ska leva och verka. Det är ju så lätt att dras in i olika tvister och annat domstolsrelaterat.

Det syntes ju redan på några av bilderna som passerat i tråden att barnet såg minst sagt välnärt ut. Varför proppar man i sitt barn en massa onyttig mat? BMI på 40 börjar väl närma sig vad en lågprispulka från Biltema klarar av? Tror mamman att påtvingad bullemi ska skydda barnet från 'Anorexia Grandiåsa'* senare i livet?

*Ett slags frivillig brist på folkbildning vissa tv-kanaler utan läkarprogram lider av.
Citera
2013-09-09, 09:08
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2

Det fanns inget namn på experten i Domstolens tidsplanering. Alla andra vittnen var namngivna. Nu vet jag inte om Ni*se (s) kunde rycka in med så kort varsel, men han kunde nog i alla fall räkna ut hur mycket oavlönat arbete som skulle krävas för att återställa huset i 'oeldat' skick.

Genom att multiplicera dessa timmar med gängse skattad timkostnad skulle man få fram en 'riktig' kostnad att presentera för rätten.

Det bör väl också noteras att experten inte var inkallad för att lindra skadan i det fall Brasa inte skulle betala något till TH, utan bara för att minimera skadeståndet.

Vi hoppas att det klart och tydligt framgår av domen att huset inte var återställt till rätt skick när TH avbröt sitt arbete. Då kan nämligen EPF lägga till skillnaden mellan skadestånd och värdering i sin stämning.
Citera
2013-09-09, 09:53
Medlem
habets avatar
Citat:
Det fanns inget namn på experten i Domstolens tidsplanering. Alla andra vittnen var namngivna. Nu vet jag inte om Ni*se (s) kunde rycka in med så kort varsel, men han kunde nog i alla fall räkna ut hur mycket oavlönat arbete som skulle krävas för att återställa huset i 'oeldat' skick.

Genom att multiplicera dessa timmar med gängse skattad timkostnad skulle man få fram en 'riktig' kostnad att presentera för rätten.

Det bör väl också noteras att experten inte var inkallad för att lindra skadan i det fall Brasa inte skulle betala något till TH, utan bara för att minimera skadeståndet.

Vi hoppas att det klart och tydligt framgår av domen att huset inte var återställt till rätt skick när TH avbröt sitt arbete. Då kan nämligen EPF lägga till skillnaden mellan skadestånd och värdering i sin stämning.

Nej det fanns kanske inga namn i tidsplaneringen men i sammanställningen inför huvudförhandlingen så fanns namn som Brasa tänkte kalla.
Citat:
Ursprungligen postat av Ur sammanställningen inför huvudförhandling
Muntlig
1. Förhör med auktoriserade fastighetsvärderaren Tomas Fredriksson
Att höras om hur proportionerna gängse förhåller sig mellan nedlagt arbete och materialkostnad.
Till styrkande av att den ingivna värderingen inte är korrekt.

2. Förhör med byggnadsingenjören och kontrollansvarige Lars Helenefors
Att höras om hur proportionerna gängse förhåller sig mellan nedlagt arbete och materialkostnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in