2012-06-03, 20:43
Medlem
Preputiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vad dåliga ni är på att ge gehör för idéer här- ang mitt förra inlägg
Jag tror att min gissning ovan skulle kunna förklara mycket av både Åsas och MLs beteende. Men som sagt, vad tror ni?

Visst är vi fler som går i samma tankar som du, läs min analys av DrBrasa. Jag tror att Brasas utsvävningar fastighetsbranschen mest har att göra med hans grandiosa föreställning om sig själv. Men visst kan det finnas inslag av mani. Läs även DrNemos utmärkta inlägg.
Citera
2012-06-03, 20:48
Medlem
LordDenning7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mutbar
OK, hängde med i början av tråden och då var det inte tal om fynd av dieseldunkar på brottsplatsen, bara "petflaskor".

Varför väljer han diesel före bensin?

Antagligen för att Volvon går på diesel och då blir inköpet om det upptäcks mindre suspekt. Nu klantade han till det genom att tanka bilen för ofta och för mkt de sista dygnen. Vid sista tillfället före branden tankade han drygt 72 liter och bilens tank är på 68 liter.

Inte alla skulle hålla med, en del skulle hävda att han väljer diesel för att det är billigare
Citera
2012-06-03, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordDenning7
Antagligen för att Volvon går på diesel och då blir inköpet om det upptäcks mindre suspekt. Nu klantade han till det genom att tanka bilen för ofta och för mkt de sista dygnen. Vid sista tillfället före branden tankade han drygt 72 liter och bilens tank är på 68 liter.

Inte alla skulle hålla med, en del skulle hävda att han väljer diesel för att det är billigare

Han betalade alltså dieseln med kort, kanske till och med ett företagskort? Att betala dieseln kontant, med egna pengar, var väl helt uteslutet.
Citera
2012-06-03, 21:00
Medlem
Fettsprutans avatar
[quote=Mutbar]OK, hängde med i början av tråden och då var det inte tal om fynd av dieseldunkar på brottsplatsen, bara "petflaskor".

Varför väljer han diesel före bensin?[/QUOTE]

Förutom den rent ekonomiska aspekten, på 50 liter tjänar man väl ett par kronor...

Så påpekade någon brandkunnig i trådens början att bensin inte alls var särskilt lämplig vid pyromandåd.
Bensin brinner för fort, diesel brinner långsammare och överför sin energi i en jämnare takt.
Citera
2012-06-03, 21:06
Medlem
CombatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordDenning7

Jag kan tänka mig att säkerhetsaspekten kan ha vägt in också. Att tända på ett hus indränkt i 50 liter bensin med en tändare kan innebära att man plötsligt står i ett gigantiskt eldklot.

Typ så här: http://www.youtube.com/watch?v=UH4Hw9s8OAM
Citera
2012-06-03, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Så påpekade någon brandkunnig i trådens början att bensin inte alls var särskilt lämplig vid pyromandåd.
Bensin brinner för fort, diesel brinner långsammare och överför sin energi i en jämnare takt.
Tack för tipset, kanske ML googlat på det. Även Breivik körde väl med diesel (och konstgödsel) och det har han säkert googlat på innan.
Citera
2012-06-03, 21:22
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mutbar
OK, hängde med i början av tråden och då var det inte tal om fynd av dieseldunkar på brottsplatsen, bara "petflaskor".

Varför väljer han diesel före bensin?
Diesel förångas inte alls på samma sätt som bensin, och det är ångorna som är livsfarliga, i rätt blandning med luft.

Titta på bifogade klipp från en brandövning som gick lite överstyr, så får man sig en tankeställare vad bensin som förångas kan ställa till med.

Start vid 1:50, och slowmotion på slutet.

http://www.firefighterspot.com/706439/Amsterdam-NY-Live-Burn-Explosion-C
Citera
2012-06-03, 21:27
Medlem
henki420s avatar
Citat:

Han köper dunkarna vid samma tillfälle som tändvätskan. Jag vill minnas av FUPen att de fann korkarna till dunkarna och en misstänkt smält plasthög. Men det som omtalades i början var förstås fyndet av tändvätskeflaskorna och korkar till dem. Han hade väl slängt dem på nedervåningen där elden inte tog sig.
Citera
2012-06-03, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
Nu var du nog fel ute http://www.konsumentverket.se/privatekonomi/Skulder/Alternativa-losningar/Olika-typer-av-skulder/
Det vi hade skrivit verkar vara helt rätt, du får nog komma med något underlag för vad du påstår

Statens särkilda förmånsrätt för skatter och avgifter avskaffades 1 januari 2004 vilket framgår av förmånsrättslagen. Här en förenklad beskrivning:
https://lagen.nu/begrepp/F%C3%B6rm%C3%A5nsr%C3%A4tt
Citera
2012-06-03, 21:29
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CombatMan
Jag kan tänka mig att säkerhetsaspekten kan ha vägt in också. Att tända på ett hus indränkt i 50 liter bensin med en tändare kan innebära att man plötsligt står i ett gigantiskt eldklot.

Typ så här: http://www.youtube.com/watch?v=UH4Hw9s8OAM
Det är också ett mycket bra exempel på hur galet det kan gå om man använder bensin. Den killen hade en jäkla tur.
Hade Drbrasa gjort så där i huset, så hade inte polisen haft någon att gripa för dådet.
Citera
2012-06-03, 21:41
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Nja, när jag studerar GPS-loggarna i FUB B sid 316-317 så står det
"2012-02-24 03:09 Anländer till området, Björnnäsvägen Albano"
"2012-02-24 03:17 Lämnar området, Björnnäsvägen Albano"

Som jag tolkar det, så körde Brasa inte direkt hem utan tog en sväng förbi Albano. Varför ?

För övrigt hade en yngre Lars Amble passat bättre som ML i filmen

/ TT

Dumpar troligen saker, eller lämnar av en medhjälpare (men det tror jag mindre på) Tidsskillnaden kan ju tyda på ett klädbyte.
Citera
2012-06-03, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Han köper dunkarna vid samma tillfälle som tändvätskan. Jag vill minnas av FUPen att de fann korkarna till dunkarna och en misstänkt smält plasthög. Men det som omtalades i början var förstås fyndet av tändvätskeflaskorna och korkar till dem. Han hade väl slängt dem på nedervåningen där elden inte tog sig.
När jag tittar på Biltemas jeepdunkar (antar att det var sådana) finns det en gjord av plast och en av plåt. Bägge rymmer 20 liter och har en konstruktion som gör att locket inte slarvas bort.
Den misstänkta plasthögen talar då för modellen gjord av plast. Att den även är 50 kronor billigare än den av plåt är ovidkommande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in