Citat:
Ursprungligen postat av
Fredrik.E
Fader Callahan är inte den enda som dyker upp i "Det mörka tornet serien".

"Salem's lot" och "It" bör du ha läst innan du ger dig in på de fyra sista delarna, för att ha en större förståelse om vad som sker.
"The Talisman" bör ni läsa innan ni läser "Black House". Gör inte samma misstag som mig!

"Black house" var riktigt bra. Vissa delar var dock allt för förutsägbara. Liksom i Det mörka tornet serien återkommer här karaktärer och händelseförlopp avslöjas för de som inte läst "The Talisman".
Jag vet, tog bara Fader Callahan som ett exempel. Jag postade en lista tidigare med böcker och noveller som man tydligen bör ha läst innan man ger sig på Mörka Tornet-serien. Där ingår Salem's Lot, It, Talisman samt Black House. Ville bara dubbelkolla för att se om det stämmer.
Sedan finns det referenser till andra böcker. Nigel (roboten i bok 7) ska tydligen läsa en bok som heter Dead Zone, och tycka om den. Vissa namn dyker upp igen, som Peter McVries som har koppling till Steven Deschain av Gilead. Samma namn (Peter McVries) dyker upp i The Long Walk (Maratonmarschen). Detta är bara två exempel på mindre referenser, där man inte behöver ha läst böckerna innan Det Mörka Tornet. Fastän jag har läst dem båda, så det kvittar kanske.
Jag har även läst The Little Sisters of Eluria, en novell som handlar om Roland av Gilead innan själva Mörka Tornet-serien utspelar sig. Har förstått att det finns mindre referenser till både Mörka Tornet (bok 5-7) samt Black House. Men då nämns bara systrarna, och om jag förstår det rätt så behöver man inte ha läst denna novell egentligen. Samma sak gäller en del andra böcker som jag redan har läst.
Jag syftar mer på böckerna som ger en bättre förståelse innan man läser Det Mörka Tornet-serien. Om listan som jag postade tidigare stämmer, så har jag en del böcker kvar att läsa.