2013-09-01, 19:13
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Är det inte konstigt att Skatteverket i Sundsvall, eller var lokalkontoret nu ligger, inte undersöker vad det är för miljoner som plötsligt och oförklarligt bara dök upp på årets Folkvillbäckares konto? Varför drabbas inte Grandiåsas mamma av myndigheternas granskning? Är de så trötta i Sundsvall? Kan de kanske låna in åtminstone en skarp kniv externt till lådan och utreda saken, om kompetensen saknas internt? Eller är det för mycket att begära som skattebetalare?
Ja det är väl värre än så?? Bankerna är skyldiga att fråga kunder om deras stora pengatransaktioner och om de inte får bra svar så är de skyldiga att rapportera detta till myndighet. Jag har själv fått göra det flera gånger.
Citera
2013-09-01, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Ja det är väl värre än så?? Bankerna är skyldiga att fråga kunder om deras stora pengatransaktioner och om de inte får bra svar så är de skyldiga att rapportera detta till myndighet. Jag har själv fått göra det flera gånger.

Har dem en frågemall för detta ?
Citera
2013-09-01, 19:51
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2
Har dem en frågemall för detta ?
Jag har fått hem en blankett att fylla i, och svarskuvert.
Citera
2013-09-01, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Jag har fått hem en blankett att fylla i, och svarskuvert.

Det låter som att detta förvarande används för en större summa och uppåt? Dr Brasa kanske har kontrollerat detta och hållit sig under denna skriftliga variant.

Såg ett anslag på banken om att den summa som bankerna måste fråga om är från 10000 kr och uppåt. Denna fråga får man muntligen hos banken. Om man återknyter till doktor brasa så måste han i någon form ha lyckats komma runt att bli tillfrågad om var pengarna kommer ifrån. Detta går endast att utföra om man har hjälp inne på banken.
Citera
2013-09-01, 21:49
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Det låter som att detta förvarande används för en större summa och uppåt? Dr Brasa kanske har kontrollerat detta och hållit sig under denna skriftliga variant.

Såg ett anslag på banken om att den summa som bankerna måste fråga om är från 10000 kr och uppåt. Denna fråga får man muntligen hos banken. Om man återknyter till doktor brasa så måste han i någon form ha lyckats komma runt att bli tillfrågad om var pengarna kommer ifrån. Detta går endast att utföra om man har hjälp inne på banken.

Borde inte dessa frågeformulät utsättas för en revidering nu. Att Brasa sysslat med penningtvätt är väl mer än etablerat vid det här laget. Vilken myndighet är det som kommer att ligga bakom denna granskning? Är det ett polisärende? Då har bara Grandiåda Mart*n Mel*n (i) att falla tillbaka på. Inte någon vidare kontakt tycker jag.
Citera
2013-09-01, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Borde inte dessa frågeformulät utsättas för en revidering nu. Att Brasa sysslat med penningtvätt är väl mer än etablerat vid det här laget. Vilken myndighet är det som kommer att ligga bakom denna granskning? Är det ett polisärende? Då har bara Grandiåda Mart*n Mel*n (i) att falla tillbaka på. Inte någon vidare kontakt tycker jag.

Den stora frågan just nu är hur förflyttades Brasas miljoner till Sundsvall och om det skedde via snedbanken...fick Brasa fylla i ett sådant formulär och vad skrev han där...eller lyckades han undvika det genom tex kontakter på banken?

Den myndighet som bör arbeta med penningtvätt är finansinspektionen. Varför får miljonerna i Sundsvall vara ifred? Anmälan om misstänkt penningtvätt kan lämnas till Polisen.
Jag tror även att det går att lämna en anmälan om misstänkt penningtvätt till IVO då dem kan ha synpunkter på att han har kvar läkarlegitimationen och pysslar med penningtvätt. Det kan säkert rubba förtroendet från allmänheten för läkare. I detta fall så ser man verkligen vilka fördelar det skulle vara att ha en mycket noggrann screeningprocess av de som söker till läkarlinjen. Hur många miljoner har inte Brasa redan kostat och kommer att kosta samhället?
Senast redigerad av Televerket2 2013-09-01 kl. 22:05.
Citera
2013-09-02, 00:45
Bannlyst
Citat:
Den stora frågan just nu är hur förflyttades Brasas miljoner till Sundsvall och om det skedde via snedbanken...fick Brasa fylla i ett sådant formulär och vad skrev han där...eller lyckades han undvika det genom tex kontakter på banken?

Den myndighet som bör arbeta med penningtvätt är finansinspektionen. Varför får miljonerna i Sundsvall vara ifred? Anmälan om misstänkt penningtvätt kan lämnas till Polisen.
Jag tror även att det går att lämna en anmälan om misstänkt penningtvätt till IVO då dem kan ha synpunkter på att han har kvar läkarlegitimationen och pysslar med penningtvätt. Det kan säkert rubba förtroendet från allmänheten för läkare. I detta fall så ser man verkligen vilka fördelar det skulle vara att ha en mycket noggrann screeningprocess av de som söker till läkarlinjen. Hur många miljoner har inte Brasa redan kostat och kommer att kosta samhället?

(min fetning)

Nu är jag inte tillräckligt kriminellt bevandrad för att avgöra vilket som är "juridiskt värst", penningtvätt eller grovt skattebrott, men inte räcker väl någon av dem för en deslegitimering?
Är inte dessutom gränsen flytande mellan 'penningtvätt' och 'grovt skattebrott'?
Begreppet 'penningtvätt' är väl en folkmunsbenämning bara?

Det där var tre frågor i en.

Brasas läkarlegitimation kommer att ryka(!)
Man anlägger som läkare inte mordbrand i ett svenskt villaområde utan att bli av med sin yrkeslegitimation!
SoS/IVO kommer att lyckas återkalla den, men var helt säker på att det kommer att ta tid.

Magnus Lundberg nådde aldrig till 'överläkare'.
Däremot kan han på sitt visitkort redan nu låta trycka 'överklagare'.
Dr Brasa är en notorisk överklagare och kommer inte att bättra sig.
Vi kommer att få se legitimationsfrågan gå => HSAN => FR => KR => HF

I mitt inlägg 27 aug skrev jag nog 'Högsta Förvaltningsrätten' Skall vara 'Högsta Förvaltningsdomstolen (Tidigare 'RegeringsRätten')
Citera
2013-09-02, 02:04
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
(min fetning)

Nu är jag inte tillräckligt kriminellt bevandrad för att avgöra vilket som är "juridiskt värst", penningtvätt eller grovt skattebrott, men inte räcker väl någon av dem för en deslegitimering?
Är inte dessutom gränsen flytande mellan 'penningtvätt' och 'grovt skattebrott'?
Begreppet 'penningtvätt' är väl en folkmunsbenämning bara?

Det där var tre frågor i en.

Brasas läkarlegitimation kommer att ryka(!)
Man anlägger som läkare inte mordbrand i ett svenskt villaområde utan att bli av med sin yrkeslegitimation!
SoS/IVO kommer att lyckas återkalla den, men var helt säker på att det kommer att ta tid.
Legitimation dras inte in p g a ekonomiska brott. Detta har redan fastslagits i Regeringsrätten sedan långt tidigare. Lustigt nog var läkaren i det fallet som av en slump också dömd för (grov) mordbrand, dock begicks mordbranden innan han legitimerades som läkare. Han påbörjade läkarstudierna redan i fängelset. Väl legitimerad begick han sedan grovt bedrägeri och grovt skattebrott (det sk guldmålet) Se RÅ 2007 ref. 10 II
Citera
2013-09-02, 03:58
Medlem
Apropå legitimation, hur är det med Lundbergs körkort?

Jag fick nyligen lära mig här att körkortet kan ryka även för icke trafikrelaterade brott.

Han är dömd för mordbrand, bedrägeri och häleri så här långt, och skattebrotten ligger i röret. Jag vet inte om domstolstrots räknas, men där plockar han ju också poäng.
Citera
2013-09-02, 05:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Legitimation dras inte in p g a ekonomiska brott. Detta har redan fastslagits i Regeringsrätten sedan långt tidigare. Lustigt nog var läkaren i det fallet som av en slump också dömd för (grov) mordbrand, dock begicks mordbranden innan han legitimerades som läkare. Han påbörjade läkarstudierna redan i fängelset. Väl legitimerad begick han sedan grovt bedrägeri och grovt skattebrott (det sk guldmålet) Se RÅ 2007 ref. 10 II

(min fetning)

'RevolverRoffe' är synnerligen kunnig och lämnar oftast klargörande besked, men denna gång blir jag tveksam till tvärsäkerheten vad som gäller vid ekonomiska brott/yrkeslegitimation.

Det ärendet du refererar till är jag väl bekant med, men som vi ser, så är avgörandet från år 2007.
2011-01-01 trädde ju en ny lag i kraft, Patientsäkerhetslagen (PSL 2010:659)
Att RR på sin tid inte ansåg ekonomiska brott vara skäl för återkallelse av yrkeslegitimation ("deslegitimering") var kanske riktigt ur bedömningssynpunkt -då.

Jag googlade PSL och fann 8 kap 3§ 2. som handlar om när återkallelse av yrkeslegitimation kan ske efter begångna brott och där handlar det om att allmänhetens förtroende för läkare (i det här fallet) annars skulle kunna äventyras.

Jag googlade också förarbetena och där ges ju litet olika exempel på brott (vålds-/narkotika-/menedsbrott m fl) som skulle kunna utgöra skäl för återkallelse.

Jag googlade efter prejudicerande domar efter 2011-01-01, men fann inget om att ekonomiska brott med säkerhet inte vore skäl för deslegitimering. Lagen är som sagt ny.

-och det är litet tidigt på morgonen, så jag är beredd att pudla om jag kört fel.

Edit: ML:s yrkeslegitimation måste bli återkallad (mordbrand; även om den inte var grov.. ), men det kommer att ta tid.
Dr Brasa kan hinna checka ut från Storboda innan legitimationsfrågan är slutligt avgjord och som jag skrev i mitt inlägg den 27 aug, så kan inget hindra honom från att börja jobba som läkare igen.
I alla fall inte hans [obefintliga] samvete.
Senast redigerad av Enzenn 2013-09-02 kl. 05:49.
Citera
2013-09-02, 08:33
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lo
Apropå legitimation, hur är det med Lundbergs körkort?

Jag fick nyligen lära mig här att körkortet kan ryka även för icke trafikrelaterade brott.

Han är dömd för mordbrand, bedrägeri och häleri så här långt, och skattebrotten ligger i röret. Jag vet inte om domstolstrots räknas, men där plockar han ju också poäng.
Och för det fall han jagar, har polisen varit och hämtat hans vapen.
Citera
2013-09-02, 08:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Och för det fall han jagar, har polisen varit och hämtat hans vapen.

Och för det fall han flyger(!), har LFV varit och hämtar hans flygcertifikat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in