Citat:
Ursprungligen postat av
RevolverRoffe
Legitimation dras inte in p g a ekonomiska brott. Detta har redan fastslagits i Regeringsrätten sedan långt tidigare. Lustigt nog var läkaren i det fallet som av en slump också dömd för (grov) mordbrand, dock begicks mordbranden innan han legitimerades som läkare. Han påbörjade läkarstudierna redan i fängelset. Väl legitimerad begick han sedan grovt bedrägeri och grovt skattebrott (det sk guldmålet) Se
RÅ 2007 ref. 10 II
(min fetning)
'RevolverRoffe' är synnerligen kunnig och lämnar oftast klargörande besked, men denna gång blir jag tveksam till tvärsäkerheten vad som gäller vid ekonomiska brott/yrkeslegitimation.
Det ärendet du refererar till är jag väl bekant med, men som vi ser, så är avgörandet från år 2007.
2011-01-01 trädde ju en ny lag i kraft, Patientsäkerhetslagen (PSL 2010:659)
Att RR på sin tid inte ansåg ekonomiska brott vara skäl för återkallelse av yrkeslegitimation ("deslegitimering") var kanske riktigt ur bedömningssynpunkt -då.
Jag googlade PSL och fann 8 kap 3§ 2. som handlar om när återkallelse av yrkeslegitimation kan ske efter begångna brott och där handlar det om att allmänhetens förtroende för läkare (i det här fallet) annars skulle kunna äventyras.
Jag googlade också förarbetena och där ges ju litet olika exempel på brott (vålds-/narkotika-/menedsbrott m fl) som skulle kunna utgöra skäl för återkallelse.
Jag googlade efter prejudicerande domar
efter 2011-01-01, men fann inget om att ekonomiska brott med säkerhet
inte vore skäl för deslegitimering. Lagen är som sagt ny.
-och det är litet tidigt på morgonen, så jag är beredd att pudla om jag kört fel.
Edit: ML:s yrkeslegitimation
måste bli återkallad (mordbrand; även om den inte var grov.. ), men det kommer att ta tid.
Dr Brasa kan hinna checka ut från Storboda innan legitimationsfrågan är slutligt avgjord och som jag skrev i mitt inlägg den 27 aug, så kan inget hindra honom från att börja jobba som läkare igen.
I alla fall inte hans [obefintliga] samvete.