Citat:
Ursprungligen postat av
1994Emelie1994
Japp, jag kan förklara problematiken för dig. Du läser på en icke poängsatt utbildning (basår). Du ska visa att du har klarat dina studier enligt din studieplan. Basår BRUKAR vara 40 veckor. Det innebär att du ska visa upp att du har studerat i takt med din studieplan i 40 veckor ELLER (nu kommer vi till det "komplicerade") motsvarande resultat ställt i högskolepoäng dvs 40x1.5=60 högskolepoäng.
Varför skrev jag att basår BRUKAR vara 40 veckor? Jo, för att vissa högskolor är så grymt osmarta att de har förlagt basåret under 41 veckor, men rapporterar bara in 60 hp. Det innebär för CSNs del att du ska klara dina studier i 41 veckor i takt med sin studieplan eller motsvarande 41x1.5=61,5 hp. De skolor som har det här upplägget av utbildningen känner till problematiken. Det är du som studerande som hamnar i kläm.
Du behöver alltså visa din studieplan för CSN. Där ska det framgå att din studieplan består av 60 hp på 41 veckor och eftersom poängen är inrapporterade behöver du inte visa själva resultaten igen.
Nu vet jag inte om just KTH är en sån snilleskola som lägger för få poäng i förhållande till utbildningens längd och att du därmed måste visa din studieplan - men kan tänka mig att det är så då KTH har en del andra utbildningar som har väldigt märkliga upplägg...
Att vissa har fått beviljat kan bero på att de endast har sökt studiemedel för 40 veckor och då räcker helt enkelt 60 hp.
Annars får du helt enkelt slå en signal till CSN och kolla läget. Lycka till!
Tänkte bara uppdatera dig om vad som hände, så att du kan bli en ännu mer uppdaterad CSN-guru här.
Jag ringde till CSN och fick prata med en handläggare, som förklarade att basåret är 42 veckor istället för det normala 40 veckor. Dom hade dock löst det problemet på något sätt, vilket gjorde att det ändå synkade med deras system. Däremot blir det problem om man har läst något på högskolenivå innan man läst basåret, då fungerar det inte och man blir automatiskt nekad studiemedel. Att mitt beslut från CSN var så fruktansvärt motsägelsefullt berodde på att ingen handläggare ens tittat på det papperet, det skickas ut automatiskt.
Hur som helst, problemet är löst!