2013-08-31, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TildanTildan
Hej!

Jag har problem med CSN, hoppas någon kan komma med en förklaring.
Förra året (HT12/VT13) läste jag tekniskt basår på KTH, klarade alla kurser i tid. Nu har jag påbörjat ett civilingenjörsprogram på KTH, men enligt mitt beslut från CSN har jag under förra året "enligt skolans inrapportering enbart tagit 60 poäng och har därför inte rätt till studiemedel".

Jag har pratat med 3 vänner från basåret och 1 av dom har samma problem som jag, men dom andra 2 fick det beviljat utan problem. Kan någon förklara för mig vad problemet är?

Vad jag förstår är basår på gymnasienivå och egentligen ger inga högskolepoäng även om det teoretiskt går under "60 hp". Hade du innan basåret möjligen läst kurser på högskolenivå som nu spökar i bakgrunden? Gavs inte mer information?

Basåret kan inte vara orsaken till att inte ha rätt till studiemedel för högskolestudier eftersom CSN för fram på sin sida: "Vi prövar inte dina studieresultat om det är första gången du söker studiemedel för högskolestudier. Observera att basåret inte räknas som högskolestudier."
2013-08-31, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Enbart 60 poäng av de 37,5 poäng du behöver? Det låter ju bara absurt, rekommenderar att ringa dem och se om du kan tala sans i dem.

Citat:
Ursprungligen postat av alkami
Vad jag förstår är basår på gymnasienivå och egentligen ger inga högskolepoäng även om det teoretiskt går under "60 hp". Hade du innan basåret möjligen läst kurser på högskolenivå som nu spökar i bakgrunden? Gavs inte mer information?

Basåret kan inte vara orsaken till att inte ha rätt till studiemedel för högskolestudier eftersom CSN för fram på sin sida: "Vi prövar inte dina studieresultat om det är första gången du söker studiemedel för högskolestudier. Observera att basåret inte räknas som högskolestudier."

Jag tycker också att det låter absurt, speciellt då vissa fick det beviljat men andra inte.

Våren 2010 läste jag en kurs på SU, klarade alla 30 HP i tid. Hösten 2010 fortsatte jag på termin 2 inom samma ämne, men valde att inte fortsätta efter 1 månad, men hade klarat de 6 HP vi dittills hade läst. Då hade jag enbart bidraget, klarade sammanlagt 36 HP under 2010 och meddelade på en gång skolan/CSN att jag inte fortsatte på terminen. När jag sökte CSN förra året inför basåret var det inga problem alls.

Känns som att CSN har missuppfattat i det här fallet, kanske tror dom att mina 60 poäng är 60 GYMNASIEpoäng? I gymnasiepoäng är basåret 600 poäng, i HP 60 poäng (även om det i slutändan inte ger några högskolepoäng precis som du säger).

Det enda dom skriver i beslutet är att mina studieresultat inte räcker till och att dom väntar på kommande resultat i 4 veckor framåt. Dom skriver också att skolan har inrapporterat att jag "bara har tagit 60 poäng, vilket inte räcker för att beviljas studiemedel".
2013-08-31, 21:53
Medlem
LeReVaQs avatar
Behöver man kontakta CSN för att få studiebidrag eller får man det automatiskt om jag studerar igen?

Har börjat åk 2 igen efter 1 års uppehåll men är lite oroligt att man inte får bidraget.
2013-08-31, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TildanTildan
Hej!

Jag har problem med CSN, hoppas någon kan komma med en förklaring.
Förra året (HT12/VT13) läste jag tekniskt basår på KTH, klarade alla kurser i tid. Nu har jag påbörjat ett civilingenjörsprogram på KTH, men enligt mitt beslut från CSN har jag under förra året "enligt skolans inrapportering enbart tagit 60 poäng och har därför inte rätt till studiemedel".

Jag har pratat med 3 vänner från basåret och 1 av dom har samma problem som jag, men dom andra 2 fick det beviljat utan problem. Kan någon förklara för mig vad problemet är?

Japp, jag kan förklara problematiken för dig. Du läser på en icke poängsatt utbildning (basår). Du ska visa att du har klarat dina studier enligt din studieplan. Basår BRUKAR vara 40 veckor. Det innebär att du ska visa upp att du har studerat i takt med din studieplan i 40 veckor ELLER (nu kommer vi till det "komplicerade") motsvarande resultat ställt i högskolepoäng dvs 40x1.5=60 högskolepoäng.

Varför skrev jag att basår BRUKAR vara 40 veckor? Jo, för att vissa högskolor är så grymt osmarta att de har förlagt basåret under 41 veckor, men rapporterar bara in 60 hp. Det innebär för CSNs del att du ska klara dina studier i 41 veckor i takt med sin studieplan eller motsvarande 41x1.5=61,5 hp. De skolor som har det här upplägget av utbildningen känner till problematiken. Det är du som studerande som hamnar i kläm.

Du behöver alltså visa din studieplan för CSN. Där ska det framgå att din studieplan består av 60 hp på 41 veckor och eftersom poängen är inrapporterade behöver du inte visa själva resultaten igen.

Nu vet jag inte om just KTH är en sån snilleskola som lägger för få poäng i förhållande till utbildningens längd och att du därmed måste visa din studieplan - men kan tänka mig att det är så då KTH har en del andra utbildningar som har väldigt märkliga upplägg...

Att vissa har fått beviljat kan bero på att de endast har sökt studiemedel för 40 veckor och då räcker helt enkelt 60 hp.

Annars får du helt enkelt slå en signal till CSN och kolla läget. Lycka till!
2013-08-31, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1994Emelie1994
Japp, jag kan förklara problematiken för dig. Du läser på en icke poängsatt utbildning (basår). Du ska visa att du har klarat dina studier enligt din studieplan. Basår BRUKAR vara 40 veckor. Det innebär att du ska visa upp att du har studerat i takt med din studieplan i 40 veckor ELLER (nu kommer vi till det "komplicerade") motsvarande resultat ställt i högskolepoäng dvs 40x1.5=60 högskolepoäng.

Varför skrev jag att basår BRUKAR vara 40 veckor? Jo, för att vissa högskolor är så grymt osmarta att de har förlagt basåret under 41 veckor, men rapporterar bara in 60 hp. Det innebär för CSNs del att du ska klara dina studier i 41 veckor i takt med sin studieplan eller motsvarande 41x1.5=61,5 hp. De skolor som har det här upplägget av utbildningen känner till problematiken. Det är du som studerande som hamnar i kläm.

Du behöver alltså visa din studieplan för CSN. Där ska det framgå att din studieplan består av 60 hp på 41 veckor och eftersom poängen är inrapporterade behöver du inte visa själva resultaten igen.

Nu vet jag inte om just KTH är en sån snilleskola som lägger för få poäng i förhållande till utbildningens längd och att du därmed måste visa din studieplan - men kan tänka mig att det är så då KTH har en del andra utbildningar som har väldigt märkliga upplägg...

Att vissa har fått beviljat kan bero på att de endast har sökt studiemedel för 40 veckor och då räcker helt enkelt 60 hp.

Annars får du helt enkelt slå en signal till CSN och kolla läget. Lycka till!

Din förklaring låter vettig, basåret började redan 13 augusti och slutade 3 juni, orkar inte räkna veckorna men det kan säkert vara fler än 40. Däremot vet jag att alla vi sökte studiemedel för precis lika många veckor och fick samma summa, så jag vet inte om jag köper förklaringen angående varför vissa fick det beviljat i år och andra inte. Hur som helst är det sinnessjukt att det ska bli problem, förra året sökte jag studiemedel för exakt den perioden KTH skrev på sin hemsida och jag klarade alla poäng i tid. Så borde det inte få vara

Jag tänkte ringa CSN på måndag och höra vad problemet är, för det här tänker jag inte acceptera.
Tack för hjälpen!
2013-08-31, 23:57
Medlem
Hej, jag ansökte om studiemedel (bidrag, inte lån) för en fristående kurs och fick min ansökan beviljad. Jag blev igår antagen till ett program jag stod som reserv till och undrar om det kan uppstå några komplikationer om jag nu skriver av mig från den kurs jag ansökte studiemedel för.

Tack på förhand,
M
2013-09-01, 01:20
Medlem
Sherekhans avatar
Hur funkar optioner?
2013-09-01, 16:03
Medlem
Vet ni när första bidraget kommer för dom som studerar i höst?
2013-09-01, 16:50
Medlem
Är född 94 och studerar halvtid på komvux nu i höst. Fick precis reda på från csn att jag inte kan få studiemedel förrens det år jag fyller 20 och att jag bara kan få studiehjälp om jag studerar på heltid och just nu läser jag bara 50%. Finns det inget bidrag jag kan få då?
2013-09-01, 17:42
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAwsome
Vet ni när första bidraget kommer för dom som studerar i höst?
Läs på CSNs hemsida om "när kommer pengarna?", finns mycket pedagogiskt och korrekt svar.
2013-09-01, 17:43
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperRutan
Är född 94 och studerar halvtid på komvux nu i höst. Fick precis reda på från csn att jag inte kan få studiemedel förrens det år jag fyller 20 och att jag bara kan få studiehjälp om jag studerar på heltid och just nu läser jag bara 50%. Finns det inget bidrag jag kan få då?
Inte som jag känner till.
2013-09-01, 18:14
Medlem
Hej läste bastermin 35 HT-11 , VT skulle man läsa ekonomi på högskolenivå men man fick bara fortsätta läsa på programmet(höskoleingenjör) ifall jag hade klarat av mina tentor. Fick csn för höst terminen och sökte sedan för VT och frågade csn ifall mina studieresultat skulle prövas. De svarade nej eftersom bastermin var gymnasienivå osv. Jag klarade inte en tenta på basterminen så blev omregistrerad HT-12 och behövde bara klara av 18 poäng från vårterminen för att få csn för hela året alltså basterminen och Vårterminen igen. Och nu till min fråga, ifall jag söker för ett annat högskoleprogram , testar de studieresultatet för hela året eller bara VT igen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in