2013-06-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cometmain
Det måste nog finnas en lättförståelig nybörjarbok eller? På vilket sätt tog du dig fram när du inte hadeen aning....

Fast det är en relativt lättförståelig "nybörjar"bok. Den går igenom nästan allting grundligt utan att speciella förkunskaper krävs. Mycket kan man även hoppa över. Vilken obligationsform som är mest fördelaktig sett till det amerikanska skattesystemet anno 1970 är exempel på saker som ingen svensk investerare behöver bry sig om.

Ännu enklare, kortare och mer lättläst är One up on wall street som även den är väldigt nybörjarvänlig.

Aktiespararna har även gett ut en bok som är väldigt grundläggande men mycket lärorik som jag läste för ett antal år sedan. Tyvärr kan jag för mitt liv inte komma ihåg titeln på den.
Senast redigerad av Enupp 2013-06-07 kl. 22:05.
2013-06-08, 00:14
Medlem
GoPalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cometmain
Det måste nog finnas en lättförståelig nybörjarbok eller? På vilket sätt tog du dig fram när du inte hadeen aning....
Jag känner att jag måste nämna klassikern som ofta dyker upp i denna fråga: "Trading Guiden" av Jonas Bernhardsson.
2013-06-08, 01:26
Medlem
Jag har kollat i tråden och csns sida men inte hittat svar..

Om jag läser på högskolenivå, men klarar inte av nog med poäng för att få studiemedel för nästa läsår, kan jag i det läget få CSN för gymnasiestudier (som jag givetvis är antagna till) för det läsåret, eller blir jag helt blockerad från CSN på alla nivåer till jag löst mina högskolepoäng?
2013-06-08, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotht
Tråkigt att höra. Alla har ju såklart olika förutsättningar, och som du säger så finns det ingen garanti för att lyckas. Du säger att du slet med böckerna in i det sista som att det ska vara något som är till grund för dina studier Det är inte den som pluggar och sliter mest in i det sista som lär sig mest, utan det är den som utnyttjar tiden rätt och pluggar på bäst sätt. Jag har flera personer i min klass på gymnasiet som sliter och pluggar som bara den, men får fortfarande inte högre än godkänt. Jag brukar dock ha en rätt studieteknik och pluggar mycket mindre än de flesta i min klass, och får aldrig lägre än VG.

Studieteknik låter klyschigt och man hör det alltför ofta. Många säger att de har sin egen studieteknik, och att det inte finns några tekniker för studierna, men de har fel. De finns tekniker och det finns bra knep som fungerar för de flesta.

Återigen, tråkigt för din del. Ge inte upp, lär dig av dina misstag och kör en gång till.

Studieteknik spelar ingen roll så länge du inte förstår vad som sker. Jag uppfattade inte fyB speciellt svårt, såg det mer som en utmaning. Om man finner ämnet intressant är det knappast svårt eller jobbigt. Alla du hör säga fyB är svårt är folk som själv funnit fysik ointressant eller som vill höja upp sig själva till skyarna med att säga att det var svårt men att hade då inga problem att fixa högsta betyg.

Du har verkligen rätt i att den som effektiviserar sin tid bäst är den som vinner. Vissa kan sitta i evigheter och inte komma någon vart medan andra får otroligt mycket gjort på minimalt med tid.
2013-06-08, 09:44
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Jag har kollat i tråden och csns sida men inte hittat svar..

Om jag läser på högskolenivå, men klarar inte av nog med poäng för att få studiemedel för nästa läsår, kan jag i det läget få CSN för gymnasiestudier (som jag givetvis är antagna till) för det läsåret, eller blir jag helt blockerad från CSN på alla nivåer till jag löst mina högskolepoäng?
Vilket står både i tråden (om än att det var ett antal sidor sedan) och på hemsidan.

Du är helt blockerad från CSN på alla nivåer.
2013-06-08, 14:02
Medlem
Rothts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thafalconer
Studieteknik spelar ingen roll så länge du inte förstår vad som sker. Jag uppfattade inte fyB speciellt svårt, såg det mer som en utmaning. Om man finner ämnet intressant är det knappast svårt eller jobbigt. Alla du hör säga fyB är svårt är folk som själv funnit fysik ointressant eller som vill höja upp sig själva till skyarna med att säga att det var svårt men att hade då inga problem att fixa högsta betyg.

Du har verkligen rätt i att den som effektiviserar sin tid bäst är den som vinner. Vissa kan sitta i evigheter och inte komma någon vart medan andra får otroligt mycket gjort på minimalt med tid.
Du argumenterar för en uppenbar poäng. Självklart är det viktigt att förstå vad som sker. Vad man än gör i livet så är det svårt att lära sig något utan att förstå. Bara för att man tycker att ämne är intressant så betyder det inte att det blir enkelt. Jag har studerat flera kurser som har varit utmanande, även fast jag har haft intresset för det. Jag har även läst kurser som jag inte alls har intresset för, men det betyder inte att det ska vara svårt eller jobbigt. Med rätt förståelse, planering och studieteknik så är det möjligt att lyckas, vare sig om kursen är svår, intressant, enkel eller ointressant.

Missförstå mig inte nu. Det är självklart att kursen blir enklare och mycket roligare om du har intresset för det, och tråkigt om du inte har intresset för det. Jag försöker bara säga att det inte är så relevant så att det är grunden för hela din kunskap.
2013-06-08, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Du måste hålla en studietakt om minst 50% i minst 5 veckor, där 100% = 1.5hp i veckan.

Fel.

http://www.csn.se/hogskola/krav/typ-av-studier

"Sommarstudier

Du kan få studiemedel för sommarstudier. Du måste då studera i minst tre veckor under perioden juni-augusti. Tänk på att kontrollera att sommarkursen ger rätt till studiemedel."
2013-06-09, 00:03
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjukan
Tjenare!

Fick ett brev i lådan idag som erbjuder mig att teckna Aktier i Euroland.com's nyemission. Någon som vet något om detta företag som kan ge mig lite mer info? Bra/Dåligt?

Erbjudandet är att teckna Aktier för 2,45kr/st samt att jag lånar ut pengar till företaget(samma belopp som jag tecknar aktier för) med en ränta på 6,8% per år. Två års bindningstid av lånet.

Tacksam för svar!

Mvh

Euroland är väl ett så'nt där bolag som lever på att genomföra nyemissioner? Har för mig att jag har sett dem genomföra nyemissioner många gånger tidigare.

Man skall ställa sig frågan varför de behöver ta in mer pengar. Skall de göra en storinvestering? Köpa ett annat bolag? Eller är det bara som så att företagsmodellen inte funkar vilket leder till ständiga förluster och kapitalbrist?
2013-06-09, 15:06
Medlem
Kommandos avatar
Hej!

Jag har ett extrajobb och vill gärna investera en liten summa per månad. Jag funderar på att sätta in 1000 kr varje månad på avanza zero, vad tycker ni? Ska jag välja ISK eller vanlig aktie/fond-konto?

Tack på förhand!
2013-06-09, 15:15
Medlem
Kommandos avatar
Har några frågor angående tidningar som påstår att de legat över snittet för index ett antal år. Vad tycker ni om dessa? Kan man lita på deras portföljer?
2013-06-09, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommando
Har några frågor angående tidningar som påstår att de legat över snittet för index ett antal år. Vad tycker ni om dessa? Kan man lita på deras portföljer?

Börsveckan: "Sedan starten (1992) är den genomsnittliga årliga avkastningen cirka 46 procent mot 13 procent för börsen."

Är analytikerna på börsveckan snuskigt rika och världens mest framgångsrika investerare genom tiderna? Om ja, kör på! Om nej, varför inte när deras rekommendationer är så oerhört bra?

Utvecklingen speglar inte reala resultat som du eller ens börsveckan kan uppnå utan bygger på rent teoretiskt snömos.
2013-06-09, 15:29
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommando
Jag har ett extrajobb och vill gärna investera en liten summa per månad. Jag funderar på att sätta in 1000 kr varje månad på avanza zero, vad tycker ni? Ska jag välja ISK eller vanlig aktie/fond-konto?

ISK.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in