Citat:
Ursprungligen postat av
thafalconer
Studieteknik spelar ingen roll så länge du inte förstår vad som sker. Jag uppfattade inte fyB speciellt svårt, såg det mer som en utmaning. Om man finner ämnet intressant är det knappast svårt eller jobbigt. Alla du hör säga fyB är svårt är folk som själv funnit fysik ointressant eller som vill höja upp sig själva till skyarna med att säga att det var svårt men att hade då inga problem att fixa högsta betyg.
Du har verkligen rätt i att den som effektiviserar sin tid bäst är den som vinner. Vissa kan sitta i evigheter och inte komma någon vart medan andra får otroligt mycket gjort på minimalt med tid.
Du argumenterar för en uppenbar poäng. Självklart är det viktigt att förstå vad som sker. Vad man än gör i livet så är det svårt att lära sig något utan att förstå. Bara för att man tycker att ämne är intressant så betyder det inte att det blir enkelt. Jag har studerat flera kurser som har varit utmanande, även fast jag har haft intresset för det. Jag har även läst kurser som jag inte alls har intresset för, men det betyder inte att det ska vara svårt eller jobbigt. Med rätt förståelse, planering och studieteknik så är det möjligt att lyckas, vare sig om kursen är svår, intressant, enkel eller ointressant.
Missförstå mig inte nu. Det är självklart att kursen blir enklare och mycket roligare om du har intresset för det, och tråkigt om du inte har intresset för det. Jag försöker bara säga att det inte är så relevant så att det är grunden för hela din kunskap.