2013-09-02, 20:22
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ---xOOx---
Pulver- Henke. Är du topsad? (Jag är det)
Aldrig i detta fallet.

Har du kvar brevet dom skickade till dig? Skulle vara kul att få se hur ett sådant ser ut.

Vad ställde dom för frågor? Kollade dom på dina händer? Ville dom kolla på andra ställen? Minns du några frågor som var peculiar?
Citera
2013-09-02, 20:29
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Det här med topsningarna är ett intressant kapitel i mordutredningen. Jag känner till två personer som blivit topsade två gånger vardera. Utan att de fått veta varför de blivit tillfrågade om topsning nr 2. Kanske handlar det om kontaminerade prover, vad vet jag. Tänk om polisen slarvat bort prover i en första runda?
Har 2000 topsningar inte gett traff kan man lungt anta att 2000 till inte kommer gora nagan skillnad. Aven om jag tror att GM figurerat i utredningen och det kan ha slarvats med proverna (tex att pricka av folk) sa tror jag inte att GM kommer att hittas genom nagon topsning. Anledningen ar att jag ar inne pa Pulver-Henkes tankar om GM. Det ar en misslyckad student eller liknande med psykisk sjukdom, antagligen har GM inte klarat av studier eller akt till stan med hopp om att komma in som reserv. Nagot har utlost morden och det lar vara nagon form av kris i GM's liv, misslyckade studier, dodsfall i nara familjen, forhallande som tar slut eller annat i den klassen. Det ar om GM ar svensk for jag tror det finns en stor chans att det ar en utlanning med svenskt DNA vi har att gora med. En sadan har GM forsvinner inte.

Man skall inte bry sig for mycket om vad som hande direkt fore och efter mordet for det ar uppenbart att det inte finns vittnen som sett GM, hur han tog sig till platsen eller fran den ar helt ointressant som jag ser det. Aven om jag tror han anvant fotterna for att ta sig in i city sa spelar det ingen roll om han smygit ner i en kallare, haft en vantande bil eller ninja klattrat pa fasader. GM har inte setts fore och efter mordet och det beror inte pa att GM ar nagon superintelligent mordare utan att folk inte lagt market till han och att han troligen haft en stor del tur. Inte omojligt att han mott en polis pa sin flykt som inte vetat hur GM ser ut och han klarat sig.

Hade GM gripits tror jag att Pulver-Henkes GM profil skulle vara nast intill fulltraff, man tycker och tanker for mycket om GM bara for att han inte ar gripen. Hur skulle det teoriseras om Mijailo Mijailović inte gripits for Anna Lindh mordet; geni eller virrpanna?
Citera
2013-09-02, 20:46
Medlem
Citat:
Bodde i närområdet två år innan och tre år efter morden. Stämmer inte överens med någon profil, varken professionellt ställda eller mer hemmasnickrade hittepåprofiler. Blev kontaktad brevledes och uppmanad (tillfrågad) att inställa mig hos polisen för provtagning. De ställde några frågor men var inte särskilt intresserade eftersom jag utan tvivel hade alibi i form av en längre utlandsresa som var lätt för konstaplarna att kontrollera.

Du skrev i ditt första inlägg att du är topsad. Sedan skriver du här att du hade alibi i form av en utlandsresa. Blev du topsad ändå?
Citera
2013-09-02, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Du skrev i ditt första inlägg att du är topsad. Sedan skriver du här att du hade alibi i form av en utlandsresa. Blev du topsad ändå?

Jajamen.
Citera
2013-09-02, 21:30
Avslutad
Är inne på 02-02-2012s spår. Min amatörmässiga teori är att polisen helt enkelt schabblat bort GMs DNA. Jag blev själv topsad, men eftersom jag inte är GM så skall ju provet förstöras. Jag har inte fått någon bekräftelse på att detta har gjorts. Varför?
Citera
2013-09-02, 21:51
Medlem
Länsrätten i Stockholms län, dom i mål 10888-09. Tydligen betalade inte PC Superstore Sverige, filial till Sekvencia Soumi Oy, de skatter som förföll till betalning från den 13 september 2004. Det medförde att SKV för statens räkning med framgång gjorde gällande företrädaransvar på cirkus 3 miljoner mot en viss företrädare.
Citera
2013-09-02, 22:01
Medlem
Citat:
Jajamen.

OK, givetvis bra att de topsar, men jag hoppas verkligen att de inte lägger ner en minut på att kontrollera alibin i detta fall där DNA visar om en person är skyldig eller inte.
Citera
2013-09-02, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, givetvis bra att de topsar, men jag hoppas verkligen att de inte lägger ner en minut på att kontrollera alibin i detta fall där DNA visar om en person är skyldig eller inte.

Vet inte om de verkligen kontrollerade mitt alibi. Då jag kände mig lite nervös inför ett möte hos konstaplarna tog jag med mig resehandlingar och mitt pass med stämplar samt en telefonlista till de som kunde styrka mina förehavanden på andra sidan jordklotet. Jag har inte heller fått något besked om att provet destruerats. Kanske det aldrig analyserades? De personer som jag uppgett som alibi blev aldrig kontaktade.
Citera
2013-09-03, 00:40
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Det ar om GM ar svensk for jag tror det finns en stor chans att det ar en utlanning med svenskt DNA vi har att gora med. En sadan har GM forsvinner inte.

Jag har ingen kunskap om vad man får och inte får ut av ett DNA prov men vad menar du med Utlänning med Svenskt DNA? Att han är vit, Skandinav eller Öststatare?
Citera
2013-09-03, 09:37
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Jag har ingen kunskap om vad man får och inte får ut av ett DNA prov men vad menar du med Utlänning med Svenskt DNA? Att han är vit, Skandinav eller Öststatare?
En Svensk som bor i Finland, Norge, nagon baltstat eller annat land. Vad jag forstar av DNA sparet sa vet man att det ar en sekvens som bara finns i Norden, men en virrpanna som GM har begatt andra valdsbrott och han begar troligen samma sorts brott idag om han lever. Min teori ar att GM ar/var psykiskt sjuk och det ar vanligt med sjalvmord hos vissa psykiskt sjuka. Jag ar inne pa Pulver-Henkes tankegang med undantaget att jag ser nagon form av psykos eller annat som del av profilen.

Gallande DNA testningen sa ar det fullt mojligt att de slarvat med ett par toppsningar och darfor maste gora om alla 2000 for att vara sakra pa att GM inte toppsats men forsvunnit i maskineriet. Tycker att det ar ett vanligt underligt satt att bedriva en utredning pa och att DNA testa 2000 individer ar nagot jag finner valdigt underligt att ingen reagerat pa. Att sitta och skicka ut brev till 2000 personer om att de maste DNA testas ar lite over en grans for hur jag tycker man skall acceptera, 20 eller mojligen ett 50-tal ar ok men nar det ar 2000 star det klart att de kort fast och da ar det vanligt polisarbete som maste till. Testerna ar nog mer for att visa att de gor nagot for media som verkar gotta sig i den har historien med nagra ars mellanrum.
Citera
2013-09-03, 11:28
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
En Svensk som bor i Finland, Norge, någon baltstat eller annat land. Vad jag förstår av DNA spåret så vet man att det ar en sekvens som bara finns i Norden, -----

Citat från Genetiknämnden:
Citat:

För det andra påpekar de att nationalitet handlar om inom vilket lands gränser man är född. Dessa (DNA)-tester visar vilka folkgrupper ens förfäder tillhört, vilket inte alls är samma sak, eftersom människor kan flytta.
källa: http://www.genteknik.se/sv/brittiska-gentester-for-asylsokande

Min understrykning förtydligar att dna-sekvensen en individ bär på som visar nationellt påbrå kan ligga flera generationer tillbaka i tiden, så att både föräldrar och mor- och far-föräldrar kan vara födda i ett annat land än t ex Skandinavien men att individen bär på en skandinavisk dna-sekvens via förfäderna ännu längre tillbaka i tiden.
Citera
2013-09-03, 12:21
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
En Svensk som bor i Finland, Norge, nagon baltstat eller annat land.Vad jag forstar av DNA sparet sa vet man att det ar en sekvens som bara finns i Norden,

Okej då förstår jag. Tack för klargörande.

Citat:
men en virrpanna som GM har begatt andra valdsbrott och han begar troligen samma sorts brott idag om han lever.

DNA profilen ligger väl ute i hela EU så om han gör något där borde det väl bli träff?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in