2013-09-02, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Alla jag känner på norra Öland använder appen Marine Traffic. Det är för att man hela tiden är i närheten av havet där och ser sjötrafiken och tycker det är roligt att veta lite mer om fartygen som åker förbi.

Tack för tipset om Marine Traffic ! Jag kände inte till den appen.

Samtidigt vill jag pssa på att säga att Fup Flakeböle var gratis så jag kan inte ta åt mig äran för att ha betalat den.

Senast redigerad av Atte.T 2013-09-02 kl. 13:45. Anledning: sf
Citera
2013-09-02, 13:59
Medlem
Quarrels avatar
Här kommer en blogg från rättegången, med början i morgon: http://rattegang-se.webnode.se/
Citera
2013-09-02, 14:22
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
kl 9:00 sal E som har 40 platser.

Man har bokat in en extrasal till åhörare för man förväntar sig att det kommer komma mycket folk.
Citera
2013-09-02, 14:27
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Här kommer en blogg från rättegången, med början i morgon: http://rattegang-se.webnode.se/

Jag fick adressen www.rättegång.se i PM och den funkar också och går till samma ställe. Kanske lättare att komma ihåg.
Citera
2013-09-02, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
1. Det är ointressant om han är skyldig eller inte. Frågan är om bevisningen räcker. I och med att domen inte överklagades verkar (över)åklagaren dela domstolens bedömning. Varför vet du att domstol och (över)åklagaren hade fel?
2. Så skönt att nämndemännen inte läst fupen! Hade de gjort det hade det varit tjänstefel. De får bara beakta det åklagare, försvar och målsägarbiträden åberopar. Inget annat får användas vid dömandet och därför läser inte domare och nämndemän FUP, förutom det som åberopas vid rättegången. Har du några exempel på motsatsen?

Hittar inget om att nämndemännen ej får läsa fup:

Citat:
Förundersökningsprotokolletlämnas in till rätten i samband med åtalet enligt Rättegångsbalken (RB) 45 kap7 § här. Bara för att protokollet lämnas in till rätten blir det dock inte processmaterial.Endast det som tas upp under huvudförhandlingen blir processmaterial som rättenfår grunda sin dom på. Rätten brukar dock inte läsa förundersökningsprotokollet innan förhandlingen. Om vittnen avviker från vad de tidigare sagt under förhör fåråklagaren hänvisa till förundersökningsprotokollet som då blir processmaterial RB36 kap 16 § 2 st här.

Vänligen Lovisa

http://lawline.se/answers/laser-ratten-forundersokningsprotokollet
Citera
2013-09-02, 16:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
Hittar inget om att nämndemännen ej får läsa fup:

http://lawline.se/answers/laser-ratten-forundersokningsprotokollet
Du missade meningen innan det fetade. "Endast det som tas upp under huvudförhandlingen blir processmaterial som rättenfår grunda sin dom på". Så oavsett om nämndemännen har läst FUP eller inte, får domen inte grundas på något annat än det som tas upp under huvudförhandlingen.
Citera
2013-09-02, 16:34
Medlem
Blir inte klok på PK:s reaktioner när han får reda på att Gustafs blod finns på ett av hans vapen. En av dem:" Ja ja jag förstår inte vad fan ni menar, jag förstår fan inte vad ni menar, ni tror att jag har skjutit Gustaf... ja det är inte klokt alltså... dedede är inte klokt (lång tystnad) Det finns inte, det kan, jag har inte vart där och gjort nånting. Ja jag vet inte vad jag säger spelar ingen roll. Claes vad fan ska jag säga"

För mig är reaktionen äkta. Kan man verkligen spela så bra????!!! Eller TROR han verkligen att han inte gjort något - utan har bara förträngt allt? Har vi ju diskuterat tidigare om det ens är möjligt, men... Blir inte klok på det, känns svårt att få allt att passa ihop.
Citera
2013-09-02, 16:40
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Blir inte klok på PK:s reaktioner när han får reda på att Gustafs blod finns på ett av hans vapen. En av dem:" Ja ja jag förstår inte vad fan ni menar, jag förstår fan inte vad ni menar, ni tror att jag har skjutit Gustaf... ja det är inte klokt alltså... dedede är inte klokt (lång tystnad) Det finns inte, det kan, jag har inte vart där och gjort nånting. Ja jag vet inte vad jag säger spelar ingen roll. Claes vad fan ska jag säga"

För mig är reaktionen äkta. Kan man verkligen spela så bra????!!! Eller TROR han verkligen att han inte gjort något - utan har bara förträngt allt? Har vi ju diskuterat tidigare om det ens är möjligt, men... Blir inte klok på det, känns svårt att få allt att passa ihop.

Reaktionen kan iofs vara äkta. Han har ju inte skjutit Gustaf. Han sköt Annika och för Pk är det därför omöjligt att Gustafs blod finns på geväret. Ska det vara någons blod där så ska det vara Annikas (resonerar nog PK).
Citera
2013-09-02, 16:45
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:

Han spelar, han är psykopat och världsmästare på att dupera.
Citera
2013-09-02, 16:47
Medlem
countrychicks avatar
Citat:

Det kan ju också vara så att det vapen som användes till att döda Annika var det uppbrunna vapnet som hittades på kontoret och att Pierrs Valmet inte är mordvapnet. Det skulle förklara varför Pierre blir så förvånad. Men då är fortfarande frågan hur Gustafs blod hamnade på Valmeten olöst.
Citera
2013-09-02, 16:50
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Han spelar, han är psykopat och världsmästare på att dupera.

Iofs. Men när han ljuger i förhören 2006 så beter han sig helt annorlunda. Då är det mycket mer "jag har ingen aning" jag har ingen föklaring" "det borde väl ni veta" etc. Han reagerar inte alls på samma sätt som nu. Å andra sidan så kan det också bero på att han inser att polisen har riktigt bra bevisning denna gång och det gör att han reagerar mycket starkare.
Citera
2013-09-02, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du missade meningen innan det fetade. "Endast det som tas upp under huvudförhandlingen blir processmaterial som rättenfår grunda sin dom på". Så oavsett om nämndemännen har läst FUP eller inte, får domen inte grundas på något annat än det som tas upp under huvudförhandlingen.
Exakt. Allt som ger förutfattade meningar kan ge jäv. Det stod ingenstans heller att man inte får sitta i polisstyrelsen, men det gick ju inte an i Södertälje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in