Jag undrar om du verkligen läst igenom den friande domen 2007? Nästan all prylar som du räknar upp (duschning, kallt uppträdande på brandplatsen, inte veta var kläderna är etc) saknar bevisvärde. Och sen jobbar den här gubben som snickare för guds skull, ett sår eller 2 på händerna är knappast ovanligt.
Så att ja... Kalmar tingsrätt kommer få en ganska tuff (eller ska vi säga stimulerande?) uppgift framför sig när det gäller att summera alla indicier, och värdera allt, för att avgöra om det räcker denna gång - vilket det borde göra. Domen kommer säkert att landa på 80-90 sidor. Livstids fängelse är enda alternativet som jag ser det - om det blir så så tror jag han kommer ut - efter tidsbestämning - lagom till sin 73-årsdag.
Låt oss hoppas att det verkligen blir så.
Och försatt på fri fot som 73-åring så borde det kanske bli ett lugnare och mordfriare liv
som väntar sedan...
Men ponera ändå att han skulle klara sig undan denna gången också...
Vad händer då? På ön? Hur blir reaktionerna bland ortsbefolkningen?
Sedan undrar jag hur man står ut med sig själv om man har haft ihjäl sin egen mor till
på köpet i en mordserie? Vad är PK för människotyp egentligen? Har man satt någon
psykiatrisk diagnos på honom eller den biten återstår att reda ut?
Jag håller som bäst på att läsa i FUP:en förresten. Är inte klar på långa vägar.
Det gällde inte bevisvärde utan det jag skrev var att han ljög så väldigt mycket och att det tyder på skuld.
Jag har läst hans förhör och där ser jag tydligt att han är skyldig,
du däremot läser domen och där ser du (tydligt?) att han är oskyldig istället för att se svart på vitt att tingsrätten har dömt fel pga det som jag skrev tidigare.
Och poängen är att hade de dömt riktigt (de har inte ens läst fup utan bara suttit och sovit av sin tid) så hade Annika, Gustav och deras hund levt idag.
1. Det är ointressant om han är skyldig eller inte. Frågan är om bevisningen räcker. I och med att domen inte överklagades verkar (över)åklagaren dela domstolens bedömning. Varför vet du att domstol och (över)åklagaren hade fel?
2. Så skönt att nämndemännen inte läst fupen! Hade de gjort det hade det varit tjänstefel. De får bara beakta det åklagare, försvar och målsägarbiträden åberopar. Inget annat får användas vid dömandet och därför läser inte domare och nämndemän FUP, förutom det som åberopas vid rättegången. Har du några exempel på motsatsen?
Låt oss hoppas att det verkligen blir så.
Och försatt på fri fot som 73-åring så borde det kanske bli ett lugnare och mordfriare liv
som väntar sedan...
Men ponera ändå att han skulle klara sig undan denna gången också...
Vad händer då? På ön? Hur blir reaktionerna bland ortsbefolkningen?
Sedan undrar jag hur man står ut med sig själv om man har haft ihjäl sin egen mor till
på köpet i en mordserie? Vad är PK för människotyp egentligen? Har man satt någon
psykiatrisk diagnos på honom eller den biten återstår att reda ut?
Jag håller som bäst på att läsa i FUP:en förresten. Är inte klar på långa vägar.
Om domstolen anser att bevisningen räcker för en fällande dom beslutar de om rättspsykiatrisk undersökning. Det sker efter sakframställningarna. Därefter ajouneras rättegången under den månad som den rättspsykiatriska undersökningen tar. Ibland tas slutpläderingarna i sin helhet efter RPU, i andra fall tar man slutpläderingarna innan RPU:n och har bara påföljdsyrkandena efter den.
Om domstolen anser att bevisningen räcker för en fällande dom beslutar de om rättspsykiatrisk undersökning. Det sker efter sakframställningarna. Därefter ajouneras rättegången under den månad som den rättspsykiatriska undersökningen tar. Ibland tas slutpläderingarna i sin helhet efter RPU, i andra fall tar man slutpläderingarna innan RPU:n och har bara påföljdsyrkandena efter den.
RPU=rättspsykiatrisk undersökning.
Ja, just det.
Glömde ju alldeles bort hur det går till i processen.
Nåt stört torde man nog kunna påträffa vid ett eventuellt rotande i hjärnvindlingarna
på den här gynnaren.
Dristar mig till att gissa på en psykopatisk personlighetsstörning eller det är kanske
våldsamt verklighetsfrånvänt från min sida...?
Ja, just det.
Glömde ju alldeles bort hur det går till i processen.
Nåt stört torde man nog kunna påträffa vid ett eventuellt rotande i hjärnvindlingarna
på den här gynnaren.
Dristar mig till att gissa på en psykopatisk personlighetsstörning eller det är kanske
våldsamt verklighetsfrånvänt från min sida...?
Du behöver inte dig själv!
Det är inte alldeles ovanligt att RPU görs före rättegången. Då krävs dock att den misstänkte erkänt att hen begått gärningen (dock inte gå med på brottsrubriceringen.)
Grejen med all dina påståenden är att de grundar sig i din KÄNSLA: "PK är skyldig, det känns bara så" - och så backar du upp det med saker som är högst subjektiva och inte har något riktigt bevisvärde, precis också som tingsrätten dömde 2007.Resonerar man som du skulle man lika gärna kunna tycka att "PK ser verkligen ut som en brottsling, det ser man ju också på att han alltid kisar med ett öga - å så har han rakat huvud. Han ÄR en skurk! Sy in honom så går vi säkra!"
---
För övrigt är det stor skillnad på förhören nu och 2006/07. Man får närmast känslan av att de har en riktigt mysig stund tillsammans i förhörsrummet, PK ihop med de båda förhörsledarna. Särskilt när de går igenom kartan med masterna (tillägg 1 eller 2) så är det både fniss och skratt med en PK som också sitter och snorar (och även fiser verkar det som ). Ser man bort från det tragiska i hela soppan är det nästan lite komiskt att läsa.
Lite roligt är det också att läsa förhören med arbetskompisen B*ngt. Vet man hur han är och hur han uttrycker sig är det småroligt att läsa, och sedan uttyda att hans små speciella uttryck ganska snart också smittar av sig på förhörsledaren...
Inte ett dugg roligt. Tragiskt är ordet och en del ganska primitiva typer.
Förstår mig inte på dessa föhörare, mycket märkliga frågor. Jag skulle vilja att de hade
ställt frågor som. När du tankade var tanken tom då? skulle du ha dessa 7 l till kolstad och tillbaka?
Hur mycket diesel går det åt fram och tillbaka borgholm-byxelkrok?
1. Det är ointressant om han är skyldig eller inte. Frågan är om bevisningen räcker. I och med att domen inte överklagades verkar (över)åklagaren dela domstolens bedömning. Varför vet du att domstol och (över)åklagaren hade fel?
2. Så skönt att nämndemännen inte läst fupen! Hade de gjort det hade det varit tjänstefel. De får bara beakta det åklagare, försvar och målsägarbiträden åberopar. Inget annat får användas vid dömandet och därför läser inte domare och nämndemän FUP, förutom det som åberopas vid rättegången. Har du några exempel på motsatsen?
Bevisen räckte bevisligen inte i tingsrätten förra gången och det var det jag tyckte var konstigt, att det var fel. Och likadant med att inte åklagaren överklagade.
2. Oj, jag trodde fel om att nämndemännen ska kunna läsa förundersökningen. Där ser man, även jag kan ha fel
Knappast, finns många människor som inte kan redogöra för vad de gjort en specifik dag ett par månader tidigare. Minnet fungerar olika för alla.
Här handlar det om att PK har svårt att redogöra för vad han har gjort just under den tid som han helt exempellöst länge har varit utanför moibiltäckning, men att han har mycket lättare att detaljerat komma ihåg vad han har gjort när mobilen har haft kontakt.
Citat:
Varför har de i sådant fall inte raderat ALLA sms dem emellan utan bara en del? Varför är även andra sms raderade, exempelvis sms som de skickat och mottagit från vänner/arbetskamrater? En naturlig förklaring kan vara att båda har mobiler vars minnen är tokfyllda och att de raderar enstaka sms:s efterhand som mobilerna varnar om det låga minnesutrymmet.
Då hade de sagt det. Nu kör PK i stället nån bisarr historia om att SMS:en raderats när de tankats ner av polisens tekniker. Den är orimlig, och tyder starkt på att han har raderat dem själv .
Förstår mig inte på dessa föhörare, mycket märkliga frågor. Jag skulle vilja att de hade
ställt frågor som. När du tankade var tanken tom då? skulle du ha dessa 7 l till kolstad och tillbaka?
Hur mycket diesel går det åt fram och tillbaka borgholm-byxelkrok?
Mer än sju liter. Det är drygt tolv mil. Öland är långt på längden.
Ibland får jag intrycket av att ni mest är intresserade av att tjafsa med varandra. Jag förstår att vissa av er är för PK och vissa är emot PK (tex är det ju klarlagt att PK:s ena son läser och skriver här).
Om ni skulle vilja ägna er åt något annat en stund, svara då på denna fråga. PK har i, så vitt jag kunnat se när jag skummat FUP, inte uppgett att han skulle befunnit sig i Vedborm på eftermiddagen. Där har dock hans mobil varit.
Dessa stugor han ska ha kollat till (bland annat Kolstad), ligger någon av dem väldigt nära Vedborm? Hur väl tycker ni att PK:s story om stugorna hänger ihop med var hans mobil befunnit sig?
Mer än sju liter. Det är drygt tolv mil. Öland är långt på längden.
ok. men så mycket som han körde efter kl 15,00 så borde det ju gått en himla massa
diesel mer en 7l så frågan är ju mer relevant att ställa än att han dushar i dushen som är
i badrummet som ett exempel.
Senast redigerad av hatte99 2013-09-01 kl. 20:33.