2013-09-02, 08:26
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8051arbast
Men vi har inte livstids straff i Sverige. Frågan är fortfarande - är han efter alla dessa år fortfarande en risk för sina medmänniskor?
Eh, vad!?
Citera
2013-09-02, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Glöm inte chefsideologen Sven-Åke Christianson.

Med Christiansson och Professor Diesen så borde DDR-cirkeln nästan sluten.
Citera
2013-09-02, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Jag håller med att Lambertz är den mest prominente som blamerat sig, men tycker inte att övriga är ointressanta figurer.
van der Kwast, Överåklagare, Borgström (inte Bergström) tidigare JämO, sosse-politiker, advokat, Ståhlechefspsykolog på Säter Stigson journalist, Penttinen kriminalinspektör.

Som jag ser det har samtliga någon form av maktpositioner där de kunnat ställa till det rejält för andra, och uppenbarligen också har gjort så.

Det beror på ur vilket perspektiv man ser det, på individnivå är såklart samtliga inblandade intressanta och konsekvenserna av deras handlingar mycket stora men det är konsekvenserna för enskilda individer och inte för samhället i stort.

Sven-Åke Christanson glömde jag att nämna, läste för övrigt att han nu anser att hela processen med resningsansökningar och frikännanden är ett bevis på Bergwalls sadistiska läggning och riktat mot honom och övriga inblandade!
Senast redigerad av labb 2013-09-02 kl. 10:31.
Citera
2013-09-02, 10:12
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labb
Det beror på ur vilket perspektiv man ser det, på individnivå är såklart samtliga inblandade intressanta och konsekvenserna av deras handlingar mycket stora men det är konsekvenserna för enskilda individer och inte för samhället i stort.

Sven-Åke Christansson glömde jag att nämna, läste för övrigt att han nu anser att hela processen med resningsansökningar och frikännanden är ett bevis på Bergwalls sadistiska läggning och riktat mot honom och övriga inblandade!
Var kan man läsa det där? Länka gärna, det låter intressant på gränsen till sinnessjukt.
Citera
2013-09-02, 10:14
Medlem
Intressant är också att se hur och av vem Lambertz fått stöd, personer som Mårten Schultz tex.
Citera
2013-09-02, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Var kan man läsa det där? Länka gärna, det låter intressant på gränsen till sinnessjukt.
Jag skall se om jag hittar det igen, det var någon form av informell intervju med Christiansson där det dök upp i förbifarten.
Citera
2013-09-02, 10:25
Medlem
En person som anser att rapporteringen om Quick är felaktig är psykologiprofessorn Sven Å Christianson. I boken I huvudet på en seriemördare beskriver han Quick som en mycket farlig person.
Christianson uppehåller sig mycket kring Quicks tidiga brottslighet och antyder att han kan vara skyldig till fler mord än de han dömts för. Psykologiprofessorn är tveksam till det utrymme som Quick får i medierna.

"När han (Bergwall. Min anm.) tar tillbaka sina erkännanden får det sadistiska beteendet fritt utlopp i medierna där han med hjälp av 'experter' och journalister kan ge sig på vård- och utredningspersonal i ett välregisserat medievåld".

http://www.nyhetsverket.se/nyhet/7654/Thomas-Quick-vill-f%C3%A5-slut-p%C3%A5-tv%C3%A5ngsv%C3%A5rden

Det var kanske inte en intervju utan ett citat hämtat från Christiansons bok, men jag har läst det någon annanstans också har jag för mig.
Senast redigerad av labb 2013-09-02 kl. 10:31.
Citera
2013-09-02, 10:33
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deakpeasley
Vården kommer att fortsätta länge än, han kommer förmodl att få vistas mer ute i samhället---dock
inte utan bevakn på mkt lång tid. Ngn barnstrypare tror jag inte att han =.
Citat:
Fredrik är styvfar till den då nio-årige pojke som Quick försökte mörda 1969. Han säger att han tycker att debatten som förts om Quick-fallen är djupt förvanskad.

– Jan Guillou och Leif G W Persson framställer Quick som en harmlös figur. Med tanke på vår familjs erfarenheter är det väldigt sårande och provocerande. Jag vet inte om Quick begått de mord som han dömts för men jag vet vad han utsatte min son för.

Fredriks styvson Anders låg 1969 inlagd på infektionsavdelningen på Falu lasarett. Thomas Quick arbetade som sjukvårdare där. Den 29 oktober 1969 hade polisen tagit in Quick på förhör då han misstänktes för sexuella övergrepp på pojkar. Quick erkände men släpptes på fri fot i väntan på nya förhör.

På kvällen samma dag begav han sig till Falu lasarett på sin lediga dag och försökte strypa den nio-årige Anders. I förhör förklarade Quick att ”ögonvitorna stod uppe i pannan på pojken”. Den sköterska som fann Anders beskrev synen som ett ”blodbad”. Pojken hade blod i hela ansiktet och på nattskjortan.

– Den ansvarige läkaren ville först tysta ner det hela. Anders mådde oerhört dåligt efter händelsen och efter några veckor anförtrodde han sig för mig att Quick även förgripit sig sexuellt på honom, berättar Fredrik.
Quick försökte bland annat få tag på Fredrik per telefon efter att han dömts för övergreppet och be om förståelse och ursäkta sig.

http://www.nyhetsverket.se/nyhet/3458/Quick-f%C3%B6rs%C3%B6kte-m%C3%B6rda-min-son
Citera
2013-09-02, 11:26
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8051arbast
Men vi har inte livstids straff i Sverige. Frågan är fortfarande - är han efter alla dessa år fortfarande en risk för sina medmänniskor?
Jag tror bestämt att vi har någonting som kallas för livstidsstraff här.Sen finns det alltid en risk med människor som överträder gränsen.Och han har gjort det flera gånger.Att han inte har överträtt gränsen och utfört nya våldsbrott beror väl på att han inte har haft möjlighet till detta på många,många år.Jag ser honom som en risk för sina medmänniskor.
Citera
2013-09-02, 12:26
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labb
En person som anser att rapporteringen om Quick är felaktig är psykologiprofessorn Sven Å Christianson. I boken I huvudet på en seriemördare beskriver han Quick som en mycket farlig person.
Christianson uppehåller sig mycket kring Quicks tidiga brottslighet och antyder att han kan vara skyldig till fler mord än de han dömts för. Psykologiprofessorn är tveksam till det utrymme som Quick får i medierna.

"När han (Bergwall. Min anm.) tar tillbaka sina erkännanden får det sadistiska beteendet fritt utlopp i medierna där han med hjälp av 'experter' och journalister kan ge sig på vård- och utredningspersonal i ett välregisserat medievåld".

http://www.nyhetsverket.se/nyhet/7654/Thomas-Quick-vill-f%C3%A5-slut-p%C3%A5-tv%C3%A5ngsv%C3%A5rden

Det var kanske inte en intervju utan ett citat hämtat från Christiansons bok, men jag har läst det någon annanstans också har jag för mig.

Men det är ju konspirationsteorier med närmast sinnessjuka drag. Han verkar ju paranoid på riktigt. Jämför med det buttra mumlandet från Kwasten. Tror han på det får på riktigt?

Har Christianson några olösta mord i bakfickan han vill tillskriva Bergwall, eller är det bara något han hittade på i som en stundens ingivelse. Jag trodde dessutom att Bergwall hade förbrukat alla mord han kunde använda. Eller är det Palmemordet Christianson menar?
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2013-09-02 kl. 12:33.
Citera
2013-09-02, 15:53
Medlem
Det var väl han också som ville att Quick skulle få en privat stund med likdelarna när de hittades? Eller kommer jag ihåg fel?
Citera
2013-09-02, 16:19
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Men det är ju konspirationsteorier med närmast sinnessjuka drag. Han verkar ju paranoid på riktigt. Jämför med det buttra mumlandet från Kwasten. Tror han på det får på riktigt?

Har Christianson några olösta mord i bakfickan han vill tillskriva Bergwall, eller är det bara något han hittade på i som en stundens ingivelse. Jag trodde dessutom att Bergwall hade förbrukat alla mord han kunde använda. Eller är det Palmemordet Christianson menar?

Han verkar riktigt paranoid faktiskt.

Det är ett mirakel att Ståhle och Christiansson inte fick idén att få honom att "minnas" att han mördade Palme. Det värsta är att han säkert hade dömts för det mordet också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in