Citat:
Ursprungligen skrivet av NurseRatched
Jag menar det sätt man gav benzodiazepiner till Bergwall då han började erkänna brott. Han var tidigare beroende av detta läkemedel och det syns på videoupptagningar hur han spelar upp "psykotiska" ångestanfall vid vallningar för att få stora mängder benzo.
Det blir ju närmast klassisk betingning . . . .
Länk i ämnet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Klassisk_betingning
Byt ut salivutsöndring mot erkännande och hundmat mot benzo, bara . . . .
Edit: Huruvida dessa metoder är rutin på Säter vet jag inte men jag hoppas verkligen att man inte använt liknande på någon annan patient!
Jag menar det sätt man gav benzodiazepiner till Bergwall då han började erkänna brott. Han var tidigare beroende av detta läkemedel och det syns på videoupptagningar hur han spelar upp "psykotiska" ångestanfall vid vallningar för att få stora mängder benzo.
Det blir ju närmast klassisk betingning . . . .
Länk i ämnet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Klassisk_betingning
Byt ut salivutsöndring mot erkännande och hundmat mot benzo, bara . . . .
Edit: Huruvida dessa metoder är rutin på Säter vet jag inte men jag hoppas verkligen att man inte använt liknande på någon annan patient!
Jag återkommer till det faktum att man borde ha tänkt sej för i samband med att han blev flyttad till Växjö då hans psykiater/psykoterapeut Kjell Persson numera Långbergs flyttade pga tjänst och SB fick "flytta med".
I Växjö fanns inte den slags terapi som man hade på Säter den var förbjuden pga sin oventenskaplighet. Likadant var det förbjudet att medicinera de intagna med benzo.Resultatet var att allt fantiserande och alla erkännanden från SB/TQ upphörde.
Istället för att inse sambandet emellan erkännanden fabulerande och narkotika + terapi och sätta stopp där,så flyttades TQ/SB tillbaka till Säter och terapi + narkotika och så blev större delen av morderkännanderna till efter det.Det säger ju en hel del om den ska psykiatriska vårdens betydelse för hela utvecklingen av TQ-katastrofen.
Källhänvisning HRs bok "Att skapa en seriemördare"