2013-09-01, 17:29
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen skrivet av NurseRatched
Jag menar det sätt man gav benzodiazepiner till Bergwall då han började erkänna brott. Han var tidigare beroende av detta läkemedel och det syns på videoupptagningar hur han spelar upp "psykotiska" ångestanfall vid vallningar för att få stora mängder benzo.

Det blir ju närmast klassisk betingning . . . .

Länk i ämnet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Klassisk_betingning

Byt ut salivutsöndring mot erkännande och hundmat mot benzo, bara . . . .

Edit: Huruvida dessa metoder är rutin på Säter vet jag inte men jag hoppas verkligen att man inte använt liknande på någon annan patient!

Jag återkommer till det faktum att man borde ha tänkt sej för i samband med att han blev flyttad till Växjö då hans psykiater/psykoterapeut Kjell Persson numera Långbergs flyttade pga tjänst och SB fick "flytta med".
I Växjö fanns inte den slags terapi som man hade på Säter den var förbjuden pga sin oventenskaplighet. Likadant var det förbjudet att medicinera de intagna med benzo.Resultatet var att allt fantiserande och alla erkännanden från SB/TQ upphörde.
Istället
för att inse sambandet emellan erkännanden fabulerande och narkotika + terapi och sätta stopp där,så flyttades TQ/SB tillbaka till Säter och terapi + narkotika och så blev större delen av morderkännanderna till efter det.Det säger ju en hel del om den ska psykiatriska vårdens betydelse för hela utvecklingen av TQ-katastrofen.

Källhänvisning HRs bok "Att skapa en seriemördare"
Citera
2013-09-01, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Jag återkommer till det faktum att man borde ha tänkt sej för i samband med att han blev flyttad till Växjö då hans psykiater/psykoterapeut Kjell Persson numera Långbergs flyttade pga tjänst och SB fick "flytta med".
I Växjö fanns inte den slags terapi som man hade på Säter den var förbjuden pga sin oventenskaplighet. Likadant var det förbjudet att medicinera de intagna med benzo.Resultatet var att allt fantiserande och alla erkännanden från SB/TQ upphörde.
Istället
för att inse sambandet emellan erkännanden fabulerande och narkotika + terapi och sätta stopp där,så flyttades TQ/SB tillbaka till Säter och terapi + narkotika och så blev större delen av morderkännanderna till efter det.Det säger ju en hel del om den ska psykiatriska vårdens betydelse för hela utvecklingen av TQ-katastrofen.

Källhänvisning HRs bok "Att skapa en seriemördare"

Javisst är det så.
Citera
2013-09-01, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag menar det sätt man gav benzodiazepiner till Bergwall då han började erkänna brott. Han var tidigare beroende av detta läkemedel och det syns på videoupptagningar hur han spelar upp "psykotiska" ångestanfall vid vallningar för att få stora mängder benzo.

Det blir ju närmast klassisk betingning . . . .

Länk i ämnet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Klassisk_betingning

Byt ut salivutsöndring mot erkännande och hundmat mot benzo, bara . . . .

Edit: Huruvida dessa metoder är rutin på Säter vet jag inte men jag hoppas verkligen att man inte använt liknande på någon annan patient!

http://nyhetsverket.se/nyhet/25094/Inget-Skadest%C3%A5nd-till-Thomas-Quick%21%21

Av denna artikel kan väl slutsatsen dras att terapimetoden använts på många patienter.
Citera
2013-09-01, 18:38
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det är jävligt svårt att förstå eftersom jag har svårt att se det "roliga" i den här affären. Jag råkar veta att Johan Asplunds föräldrar kan hålla sig för skratt . . . .

Försök att använda insidan av huvvet nån gång, som omväxling . . .

Kan bara konstatera att du hamnat i gott sällskap med resterande idioter här i tråden - du känner alltså mer medlidande med en figur som Sture-gubben jämte en random oskyldig typ? Ja - jag säger då det.
Citera
2013-09-01, 23:21
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labb
Kwast, Penttinen, Ståhle, Bergström, Stigson är strängt taget ointressanta figurer och även Sture Bergwall själv. Med Lambertz är det en annan femma, en fd. justitiekansler och numera justitieråd som ger ett närmast surrealistiskt intryck, för att använda Thomas Olssons ord, när man lyssnar på hans argumentation och ser hur han agerar och konspirerar med övriga inblandade.
Jag håller med att Lambertz är den mest prominente som blamerat sig, men tycker inte att övriga är ointressanta figurer.
van der Kwast, Överåklagare, Borgström (inte Bergström) tidigare JämO, sosse-politiker, advokat, Ståhlechefspsykolog på Säter Stigson journalist, Penttinen kriminalinspektör.

Som jag ser det har samtliga någon form av maktpositioner där de kunnat ställa till det rejält för andra, och uppenbarligen också har gjort så.
Citera
2013-09-02, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Jag håller med att Lambertz är den mest prominente som blamerat sig, men tycker inte att övriga är ointressanta figurer.
van der Kwast, Överåklagare, Borgström (inte Bergström) tidigare JämO, sosse-politiker, advokat, Ståhlechefspsykolog på Säter Stigson journalist, Penttinen kriminalinspektör.

Som jag ser det har samtliga någon form av maktpositioner där de kunnat ställa till det rejält för andra, och uppenbarligen också har gjort så.

1. Exakt, det har med det att göra. Poliskommissarie+åklagare i samma område låter en potentiell rättssäkerhetsfara även om det torde vara i grundläggande mening enkelt att få dem avförda från ett fall sett till dåvarande rätt. Men problemet blir förstås skriande med Borgström som JO och denne Lambertz som JK.

2. I övrigt så är det väl som så att Lambertz är den enda som skulle kunna misstänkas för saker som underlåtenhet att rätta rättsfel mm. osv. kanske därför som han yvigt framträder i tv och försöker uttrycka sin vilja att brännas på bål likt jesus. Kanske är det bara toppen av ett isberg som skådats, kanske är Lambertz utskickad för att dra till sig all uppmärksamhet, eller så lider han av samma syndrom som många andra som gör sådant, "akut massmedieexstassyndrom" och borde alltså egentligen ifall han inte har ett relevant budskap helt enkelt vårdas tillsammans med individer som Robinson-robban m.fl.
Citera
2013-09-02, 01:07
Medlem
Yatsys avatar
Hur många veckor är det kvar på förhandlingen om en barnstrypare ska få vistas ute i samhället eller inte?
Citera
2013-09-02, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Hur många veckor är det kvar på förhandlingen om en barnstrypare ska få vistas ute i samhället eller inte?
Vården kommer att fortsätta länge än, han kommer förmodl att få vistas mer ute i samhället---dock
inte utan bevakn på mkt lång tid. Ngn barnstrypare tror jag inte att han =.
Citera
2013-09-02, 02:02
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deakpeasley
Vården kommer att fortsätta länge än, han kommer förmodl att få vistas mer ute i samhället---dock
inte utan bevakn på mkt lång tid. Ngn barnstrypare tror jag inte att han =.
Det är han faktiskt - en barnstrypare - och det kommer han aldrig ifrån.
Inte från sig själv - och aldrig heller ifrån samhällsmedborgarna.
Citera
2013-09-02, 03:13
Medlem
8051arbasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Det är han faktiskt - en barnstrypare - och det kommer han aldrig ifrån.
Inte från sig själv - och aldrig heller ifrån samhällsmedborgarna.
Men vi har inte livstids straff i Sverige. Frågan är fortfarande - är han efter alla dessa år fortfarande en risk för sina medmänniskor?
Citera
2013-09-02, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Kan bara konstatera att du hamnat i gott sällskap med resterande idioter här i tråden - du känner alltså mer medlidande med en figur som Sture-gubben jämte en random oskyldig typ? Ja - jag säger då det.
Tagit del av men inte förstått . .

Gör inga halmgubbar av vad jag skriver. Jag skriver att Stures person inte är viktig - det finns betydligt farligare brottslingar i fängelse, på rättspsykiatri och på fri fot än denne Sture.

Däremot är rättskanalen som började med att media gjorde ett monster av Sture, gick via klåpigheter på Säter till fällande domar är en ofattbart stor skandal! Det är en miljon gånger viktigare att diskutera än om Sture ska försättas på fri fot eller ej, särskilt som, om ahn dömts till fängelse för de brott han verkligen begått, varit på fri fot för länge sedan.

Du får försöka ignorera dina inre demoner som media byggt upp . . .
Citera
2013-09-02, 07:23
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu

Glöm inte chefsideologen Sven-Åke Christianson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in