Citat:
Ursprungligen postat av
jhon bickle
Kan inte någon som bor i innerstaden förklara vad som är värt att bo där för? Betong, drägg, statuskåta ytliga människor som ska hävda sig, stress, avgaser, brott...
Kan förstå om de kan vara kul i små doser men hela tiden? Är det ro för själen? Och speciellt att betala så oerhört mkt mer för att få uppleva det...
Stockholm är en ganska grön stad, med vatten precis överallt, betongen är alltså inte särskilt jobbig. Dessutom är det rent och städat vilket gör det ännu enklare att hantera. Jag vet inte riktigt vad du menar med "drägg", pundare, alkoholister och ungdomsgäng är mer synliga i småorter än i Stockholm, men precis lika harmlösa och ointressanta. Stör man sig på statuskåta människor som vill hävda sig så ligger problemet hos dig, och du rör dig i fel områden. Man behöver inte springa in i dessa människor om man inte vill. Samma sak med stress, stressar du så är det för att du är stressad som person och då kanske du inte borde bo i en storstad överhuvudtaget om du påverkas så negativt av andras stress. Avgaser är "osynligt", man märker inte av det. Brott sker, men min uppfattning är att det är stökigare i förorterna.
Jag gillade att bo i Stockholm för det är en lagom stor stad. Man kan gå överallt, har man cykel går det väldigt snabbt att ta sig runt. Det finns mängder med aktiviteter, restauranger, barer, museum, parker med mera. Har man lite historieintresse finns det att göra en hel livstid. Dessutom är man mer anonym, folk är mindre nyfikna på vad man sysslar med och skvallrar mindre om man råkat parkera fel eller såg lite dragen ut en tisdagskväll när man hämtade in posten.
Men jag förstår definitivt tjusningen med att bo utanför stan, man måste vara lite mer hårdhudad för att trivas innanför tullarna tror jag, mindre känslig för sin omgivning.