2013-09-01, 23:27
Medlem
Hur mycket Högskolepoäng är 100p man läst på konvux på halvtid?
2013-09-01, 23:54
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoriaBah
Hur mycket Högskolepoäng är 100p man läst på konvux på halvtid?
http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/studieresultaten-racker-inte/lasa-in-poang-1.2584
Där hittar du vad 1 vecka motsvarar i komvux-poäng och högskolepoäng. Sedan är det baraa att räkna lite.
2013-09-02, 10:22
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherekhan
Hur funkar optioner?
Hej!

Enkelt förklarat så är en option ett kontrakt där säljaren (eller utställaren) ger köparen rättighet, men inte skyldighet, att köpa eller sälja ett visst underliggande värdepapper (eller index) till ett på förhand fastställt pris vid en viss tidpunkt (eller fram till en viss tidpunkt) i framtiden. Säljaren av kontraktet har skyldigheten att tillgodose att köparen med värdepapper eller pengar om köparen önskar utnyttja sin rättighet.

Det finns ett avsnitt på vår hemsida som handlar om optioner, så gå gärna in där och läs mer om det skulle vara av intresse.

/Daniel, Avanza Bank
2013-09-02, 17:00
Medlem
Hej, denna fråga har säkert kommit upp förut men om någon vill svara igen uppskattas det:

Har inte fått ihop tillräckligt med hp senaste terminerna för studielån. Tänker därför ta ett extra 7.5 hp-moment nu, parallellt med mina huvudstudier. Det här momentet har jag tidigare läst vid ett annat lärosäte. Litteraturen, föreläsare etc är inte samma, men den heter samma sak. Gissar att jag inte får tillgodoräkna mig dessa nya poäng i min framtida examen - men kan jag använda dem för att få CSN?
2013-09-02, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1994Emelie1994
Japp, jag kan förklara problematiken för dig. Du läser på en icke poängsatt utbildning (basår). Du ska visa att du har klarat dina studier enligt din studieplan. Basår BRUKAR vara 40 veckor. Det innebär att du ska visa upp att du har studerat i takt med din studieplan i 40 veckor ELLER (nu kommer vi till det "komplicerade") motsvarande resultat ställt i högskolepoäng dvs 40x1.5=60 högskolepoäng.

Varför skrev jag att basår BRUKAR vara 40 veckor? Jo, för att vissa högskolor är så grymt osmarta att de har förlagt basåret under 41 veckor, men rapporterar bara in 60 hp. Det innebär för CSNs del att du ska klara dina studier i 41 veckor i takt med sin studieplan eller motsvarande 41x1.5=61,5 hp. De skolor som har det här upplägget av utbildningen känner till problematiken. Det är du som studerande som hamnar i kläm.

Du behöver alltså visa din studieplan för CSN. Där ska det framgå att din studieplan består av 60 hp på 41 veckor och eftersom poängen är inrapporterade behöver du inte visa själva resultaten igen.

Nu vet jag inte om just KTH är en sån snilleskola som lägger för få poäng i förhållande till utbildningens längd och att du därmed måste visa din studieplan - men kan tänka mig att det är så då KTH har en del andra utbildningar som har väldigt märkliga upplägg...

Att vissa har fått beviljat kan bero på att de endast har sökt studiemedel för 40 veckor och då räcker helt enkelt 60 hp.

Annars får du helt enkelt slå en signal till CSN och kolla läget. Lycka till!

Tänkte bara uppdatera dig om vad som hände, så att du kan bli en ännu mer uppdaterad CSN-guru här.

Jag ringde till CSN och fick prata med en handläggare, som förklarade att basåret är 42 veckor istället för det normala 40 veckor. Dom hade dock löst det problemet på något sätt, vilket gjorde att det ändå synkade med deras system. Däremot blir det problem om man har läst något på högskolenivå innan man läst basåret, då fungerar det inte och man blir automatiskt nekad studiemedel. Att mitt beslut från CSN var så fruktansvärt motsägelsefullt berodde på att ingen handläggare ens tittat på det papperet, det skickas ut automatiskt.

Hur som helst, problemet är löst!
2013-09-02, 19:16
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashgrove
Har inte fått ihop tillräckligt med hp senaste terminerna för studielån. Tänker därför ta ett extra 7.5 hp-moment nu, parallellt med mina huvudstudier. Det här momentet har jag tidigare läst vid ett annat lärosäte. Litteraturen, föreläsare etc är inte samma, men den heter samma sak. Gissar att jag inte får tillgodoräkna mig dessa nya poäng i min framtida examen - men kan jag använda dem för att få CSN?

Ja. Vilka poäng som helst funkar.
2013-09-02, 20:58
Medlem
Har kikat runt på CSN.se utan att hitta det jag söker. Kan jag på något sätt ta bort min ansökan om CSN bidrag och lån på hemsidan eller måste jag ringa dom? Hittar bara att man kan ändra ansökan inte ta bort den fullständigt.
2013-09-02, 23:45
Medlem
Baabamans avatar
Om det blir krig i Syrien påverkar det alla aktier eller bara de "aktier" som är inblandade i det området?
2013-09-03, 07:35
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baabaman
Om det blir krig i Syrien påverkar det alla aktier eller bara de "aktier" som är inblandade i det området?
Allt får säkert någon påverkan man vad för påverkan skiljer sig ju åt och hur motiverad den är och i vilken riktning det drar.

Jag skulle inte lägga någon större vikt vid det.

(Bolag som säljer olja exempelvis kan ju få mer betalt om oljepriset av någon anledning går upp. Å andra sidan är ju stigande oljepriser negativt för någon som köper mycket olja.)

Det är ju inte helt oväntat om det händer något där heller.
2013-09-03, 13:41
Medlem
p4nd0ras avatar
Har skrivit till csn och frågat om detta men fick inget vettigt svar..
Hösten 2011 gick jag basår (0 högskolepoäng) men hoppade av efter ca 20 veckor..efter det sökte jag ett program HT 2012 och kom in. Csn prövade inte mina tidigare studieresultat då jag pluggat tekniskt basår innan vilket ej räknas som högskolestudier.
Nu till den stora frågan, hur många procent behöver jag ha klarat från förra året nu när jag söker studiemedel för HT 2013 ?

"Krav på studieresultat
Under de första 40 veckorna som du studerar med studiemedel på heltid är kravet på studieresultat lägre. Då är kravet att du ska klara 62,5 procent av det antal högskolepoäng du fått studiemedel för. Efter de 40 första veckorna är kravet 75 procent."
2013-09-03, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p4nd0ra
Hösten 2011 gick jag basår (0 högskolepoäng) men hoppade av efter ca 20 veckor..efter det sökte jag ett program HT 2012 och kom in. Csn prövade inte mina tidigare studieresultat då jag pluggat tekniskt basår innan vilket ej räknas som högskolestudier.
Nu till den stora frågan, hur många procent behöver jag ha klarat från förra året nu när jag söker studiemedel för HT 2013 ?

"Krav på studieresultat
Under de första 40 veckorna som du studerar med studiemedel på heltid är kravet på studieresultat lägre. Då är kravet att du ska klara 62,5 procent av det antal högskolepoäng du fått studiemedel för. Efter de 40 första veckorna är kravet 75 procent."

Precis som du har i texten så är det 62,5% för ditt första år på högskolan vilket är minst 37,5poäng av 60 om du studerar heltid.
2013-09-03, 16:59
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p4nd0ra

"Krav på studieresultat
Det här stämmer väl dock inte helt? ÄVen om det är olika kvoter (d vs att man har åttio veckor på gymnasienivå som inte dras från de 240 man har på högskolenivå) så borde väl csn ändå pröva även om det är olika kvoter?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in