2013-09-02, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Det startas ibland trådar i arbetsavdelningen av forumet där ts frågar de andra varför de arbetar. Detta är mestandels ett sätt att provocera och jag brukar svara i stil med att jag arbetar för att "överleva" och för att ha något att göra.

Med "överleva" menar jag att ha råd med hyra, mat, el osv. Alltså det nödvändiga. Litar inte på socialen och vill inte gå dit heller.

Dock när man jobbat ett tag och har sin a-kassa betald, har sparat en del pengar osv och har sitt på det torra ( någorlunda) så upphävs ju den motivationsfaktorn.

De enda motivationsdelarna som jag kommer på är:

* Den sociala biten. Träffa folk på jobbet.

* Ha en anledning att gå upp

* Tjäna in pengar för att konsumera. Tråkigt men sant. Jag kan som de flesta andra tillfälligt köpa mig lyckan. Jag gillar kläder så kan t ex bli glad över att köpa ett par snygga jeans eller den där skjortan jag kollat in. Fast den lyckan är oftast ganska så kortvarig.

Det är i alla fall roligt att veta att man kan köpa något om man vill ha det, så länge det är någorlunda billigt.

Men efter man radat upp dessa anledningar så ja vad blir meningen med livet eller meningen med vardagen? På helgerna sover åtminstone jag mer och kan njuta av några dagars ledighet, men såhär på söndagskvällen kan man igen börja fråga sig

"Vad är meningen med allt?"

Svaret är åtminstone inte för mig att sluta jobba ( för då får jag svårt att "överleva") men känns som om man måste ha något mer. Något att upptäcka, något att göra...

Jag tränar på gymet och vill börja med en annan ensamsport med, men ja är min vardagslunk meningen med mitt liv, eller lever vi för att jobba och sedan lata oss på helgerna?

Måste finnas något mer än såhär. Jag kan känna en större andlighet eller vad man ska kalla det i grönområden, jag tror på en skapare men att tro på något slags andligt väsen eller skapare är ändå svårt att "hålla i handen" så att säga. Läsa sin bibel o reflektera, kommer mest leda till mer grubblerier.

Så vad ska man kämpa för? Lägre skatter, liberalare samhälle? oki visst men samma frågeställning kommer ju ändå förbli aktuell oavsett om man har 60% i skatt eller 10% i skatt,. Ska allting egentligen bara handla om att konsumera?

De flesta skaffar ju fru och barn med o det verkar ju trevligt men det är ju egentligen bara ett kretslopp som går runt, nu ska man avla fram den nästa generationen som ska konsumera och sedan avla fram en till generation osv.

Vissa lever för att få större "frihet" som de säger. Alltså att starta eget o visst det verkar ju trevligt men frågan förblir ju likadant oavsett, om de lyckas o tjänar mer så kan de just det konsumera mer.

Men finns det egentligen någonting bortom konsumtionen?

Handlar egentligen våra liv om att konsumera samt eventuellt avla fram nya generationer av konsumenter? Om svaret är ja på den frågan så känns det sorgligt.

Man kan givetvis undvika att konsumera, sk onödiga saker, man kan klara sig på att köpa det nödvändigaste o t ex bara köpa nya kläder när man verkligen behöver det. Men vad ska man då göra? Man får mer pengar kvar på kontot men ja vad är poängen med det i så fall?

Livet handlar om överlevnad. Livet är en stor överlevnadstävling hela tiden. Mycket pengar = bra överlevare. Svårare än så är det inte.
Citera
2013-09-02, 00:09
Medlem
curiamobiliums avatar
Var och en bestämmer själv. Det finns så många olika svar att det inte tjänar något till att ge exempel. Det är DU som måste finna ut detta själv.
Teorier finns det gott om.
vi har behov av social samvaro, därför går vi till jebbet. En del för att de behöver stålarna.
Vi vill ha respekt, från oss själva och av andra. Finns tusen olika sätt att nå det. Alltifrån frivillighetsarbete till att köpa en Porsche. Av vilka vill vi ha respekt?
Vi vill förverkliga oss - dvs att bli det vi kan bli, utnyttja vår potential.
Vill vi bli lyckliga? Lycka uppstår oftast i arbetet och i aktiv fritid. Passiv fritid i för hög mängd ger hjärnspöken. Iofs kan det ju vara intressant att reda ut dem
Citera
2013-09-02, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mygelo
[/rant].
En mycket fin svada!

Men problemet är att du lägger ansvaret i andras händer. Det är dock ditt eget ansvar att förändra det du anser borde förändras. Det är inte godkänt att sätta sig ner med armarna i kors.

Om du så blir avrättad på kuppen är det ditt ansvar att göra det rätta. I annat fall har du ingen anledning att klaga eller öppna munnen då du inte vill förändra varken dig själv eller någon annan. DU har helt enkelt givit upp, rullat ut röda mattan och hissat vit flagg.
Citera
2013-09-02, 00:23
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mygelo
Jag är för trött för att läsa hela din trådstart, men det här med att endast tjäna så mycket som du behöver för att överleva är lite intressant. Jag är väl allmänt ny inom arbets-, studie- och vuxenlivet och jag har börjat undra vad fan folk gör med sina överskott. Som du skriver kan man få korta "kickar" av att köpa kläder etcetera, men det som känns vettigast att göra är antingen att spara inför någon resa/upplevelse eller att bränna allt på alkohol eller andra droger.

I övrigt är väl det du skriver sant. Vi jobbar för att lata oss på helgerna, att sticka ut och supa eller något. I slutändan får du skapa dig din egen mening. Förmodligen kommer den att bli som alla andras - supa på helgerna, skaffa barn, sen dör du. Livet känns mest någonting du står ut med, men man får väl försöka göra något vettigt av skiten...

Jag är ganska ung men har redan blivit fullständigt apatisk inför politik, förändring och det moderna samhället. Det går som det går, jag tänker fokusera på mig själv och trubba av hela skiten med alkohol, musik och andra droger.
[/rant].

Jo jag tror precis som dig att det blir svårt att hitta någon universellt svar på frågan "vad är livets mening?" utan det får bli något som varje individ listar ut själv. Men det kan ju vara intressant att diskutera våra slutsatser.

Det känns lite tråkigt att tänka att man ska "stå ut med livet", men givetvis har du "gladare" dagar också. Ibland kan jag känna mig lycklig över egentligen ignet speciellt. T ex att man är ledig, har en ok ekonomi, det är fint väder, man är ute i någon park, matar fåglarna, tänker på livet osv. Det kan räcka
för att vara en riktig bra dag. Men många dagar går ju på ren slentrian. Jag kan bli tillfälligt glad om mitt jobb går bra, om jag t ex lyckas sälja lite mer, men det känns som om det är ungefär samma slags kick som när jag köper något.

Som om någon annan eller man sig själv säger "jag duger"

Livet kan ju givetvis ha flera olika slags meningar. Tror för egen del o för andra att finna någon slags social identitet och samvaro ligger väldigt högt upp på listan.

kanske att kulturen, kan en roll här?
Citera
2013-09-02, 00:23
Medlem
Märkligt att ingen ser livets mening i själva arbetet. Sitter ni på så tråkiga och meningslösa arbeten?
Citera
2013-09-02, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Märkligt att ingen ser livets mening i själva arbetet. Sitter ni på så tråkiga och meningslösa arbeten?
Arbetar andra djur?
Citera
2013-09-02, 00:28
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puttosleep
Livet handlar om överlevnad. Livet är en stor överlevnadstävling hela tiden. Mycket pengar = bra överlevare. Svårare än så är det inte.

Med din inställning så blir det ju att meningen med livet blir att konsumera. Sorgligt faktiskt. Det finns ju många som är förmögna ekonomiskt men som ändå inte mår bra psykiskt/själsligt så ditt svar har jag svårt att acceptera.

Tror tyvärr att de som inte är så reflekterade ofta nöjer sig med scenariot som jag skrev i ursprungsposten. "jobba, skaffa grejer, skaffa partner barn, jobba mer o skaffa ännu mer grejer, ha lite roligt på helgen/semestern o sedan fortsätta jobba så man kan konsumera mer grejer/upplevelser"

Hörde en tjej idag som sa att hon bryr sig väldigt mycket om vad killen tjänar för han måste tjäna minst lika mycket som henne, helst mer! Hon är väldigt materialistiskt, lyxkonsumtionsinriktad, men ja sånt där tycker jag är sorgligt o tråkigt att lyssna på.
Citera
2013-09-02, 00:30
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo

Vilka arbeten menar du skulle uppfylla livets mening? Har svårt att se något arbete göra det faktiskt. Visst det finns roligare arbeten, men de kommer fortfarande att ha svårt att fylla livets mening.

också lite sorglig tanke "livet men mitt liv är att arbeta som civilingenjör och arbeta med något som ingen utanför min arbetsplats kommer ha hört om"
Citera
2013-09-02, 00:37
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Har det funnits någonting innan vårt konsumtionssamhälle?

Kan man i så fall tänka sig att något kommer finnas efter? Själv är jag rätt säker på svaret

Skulle ha varit i människans begynnelse i så fall. Fast konsumtion behöver ju inte betyda pengar. Det kan ju vara

"ug du få mat, du ge mig skydd" eller någon annan slags byteshandel.

Jag har svårt att se att något skulle kunna ersätta konsumtionssamhället helt. Kommunismen har ju också konsumtion och kommunismen har förlorat.

De religiösa inriktningarna har ju någon slags konsumtion inom sina samhällen med. Skulle eventuellt kunna kontrollera konsumtionen och ge andra värderingar i livet med. Tyvärr så är ju inte kristendomen någon kraft att räkna med i dagens Sverige.

Tror jag eventuellt kan engagera mig mer i kristna gemenskaper igen ( brukade framförallt besöka katolska kyrkan) men ofta krockar det med jobbet och att stå på någon gudstjnst o sjunga psalmer, det kan kännas rätt så meningslöst med.

Det andliga är dock något som alltid har intreserat mig o som kan vara något av en motkraft mot konsumtionssamhället men i längden blir det tufft att stå emot.

kickarna av tillfällig konsumtion är ofta väldigt trevliga.
Citera
2013-09-02, 00:53
Medlem
Citat:
Skulle ha varit i människans begynnelse i så fall. Fast konsumtion behöver ju inte betyda pengar. Det kan ju vara

"ug du få mat, du ge mig skydd" eller någon annan slags byteshandel.

Jag har svårt att se att något skulle kunna ersätta konsumtionssamhället helt. Kommunismen har ju också konsumtion och kommunismen har förlorat.

De religiösa inriktningarna har ju någon slags konsumtion inom sina samhällen med. Skulle eventuellt kunna kontrollera konsumtionen och ge andra värderingar i livet med. Tyvärr så är ju inte kristendomen någon kraft att räkna med i dagens Sverige.

Tror jag eventuellt kan engagera mig mer i kristna gemenskaper igen ( brukade framförallt besöka katolska kyrkan) men ofta krockar det med jobbet och att stå på någon gudstjnst o sjunga psalmer, det kan kännas rätt så meningslöst med.

Det andliga är dock något som alltid har intreserat mig o som kan vara något av en motkraft mot konsumtionssamhället men i längden blir det tufft att stå emot.

kickarna av tillfällig konsumtion är ofta väldigt trevliga.
Jag förstår helt och håller vad du menar men "kickarna". Jag köpte själv en platt-TV för över 30k när de var nya för drygt 10 år sedan, och ytterligare en för samma pris 5 år senare. Det gjorde mig glad, men ändå inte. Jag fick min "kick", men det dog ut.

Idag är jag nog lite förändrad. För att ej ännu fyllt 30 är jag ovanlig i och med att jag inte har facebook, twitter, instagram och så vidare. Jag äger inte "smartphone" utan har en "antik" mobil. Någontstans innan privata företag tog över helt drog jag en gräns till tekniken i förhållande till min privata sfär, självförhärligandet genom att synas och konsumptionens glans.

Jag förstår det inte alls.

Jag är inte kristen som du är, men jag känner så att säga samma andlighet. Visst, jag som på pappret är ateist kanske i dina ögon inte är andlig. Men jag är helt övertygad om att hela den sociala konstruktion nästa alla mina medmänniskor tar för given - inte minst mina föräldrar med kommunistisk bakgrund - faktiskt är en chimär, ett falsifarium. En lögn. En slöja som döljer och förblindar. Satan, om man så vill.

Att finna mening i detta är inte lätt, tror jag. Men att det skulle vara konsumption tror jag vi kan stryka, då vi trots allt kan leva ett annat liv om vi vill. Det finns än idag människor som arbetar drygt 2 timmar om dagen genom att leta mat. Vad gör dom resten av tiden? Vad skulle du göra med 10-12 timmars fritid om dagen?

Det kommer en tid för förändring
Citera
2013-09-02, 01:04
Medlem
Citat:
Med din inställning så blir det ju att meningen med livet blir att konsumera. Sorgligt faktiskt. Det finns ju många som är förmögna ekonomiskt men som ändå inte mår bra psykiskt/själsligt så ditt svar har jag svårt att acceptera.

Tror tyvärr att de som inte är så reflekterade ofta nöjer sig med scenariot som jag skrev i ursprungsposten. "jobba, skaffa grejer, skaffa partner barn, jobba mer o skaffa ännu mer grejer, ha lite roligt på helgen/semestern o sedan fortsätta jobba så man kan konsumera mer grejer/upplevelser"

Hörde en tjej idag som sa att hon bryr sig väldigt mycket om vad killen tjänar för han måste tjäna minst lika mycket som henne, helst mer! Hon är väldigt materialistiskt, lyxkonsumtionsinriktad, men ja sånt där tycker jag är sorgligt o tråkigt att lyssna på.

Vet du vad? Jag har ett svar på din fråga. Men jag tror inte det löser någonting om jag säger det, så jag sparar det istället.
Citera
2013-09-02, 02:36
Medlem
derivats avatar
I konsumtionssamhället vi lever i är meningen att konsumera. Vi som tillhör pöblen är kontrollerade o/medvetet av eliten, via pengasystemet. Men så länge folk sitter nöjda i sina nya jeans framför tvn och glor på lets dance med käften full av chips kommer det förbli så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in