2015-06-30, 00:49
Medlem
Toohfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Att tro på saker som inte finns, t ex. en gud.

det e ju din tro....

Det är upp till dig att avgöra om det är viktigt eller inte.

Då e svaret att bara vara...

De som klagar på livet vågar bara inte lämna det självmant. Vi har ju alla någonting som kallas överlevnadsinstinkt.

överelevndsinsikt: den som vill överleva kommer allti överleva den som ger upp kommer inte vilja överleva...
Citera
2015-06-30, 03:18
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toohfan
det e ju din tro....
Ja, det är det väl. Än sen då?

Citat:
Då e svaret att bara vara...
Vadå, man ska inte välja överhuvudtaget? Är det vad menar?

Citat:
överelevndsinsikt: den som vill överleva kommer allti överleva den som ger upp kommer inte vilja överleva...
Mhm. Visst.
Citera
2015-06-30, 03:30
Medlem
Ät, drick, bli glad och skit i livet.
Citera
2015-06-30, 03:32
Medlem
AllTraitss avatar
Livet är meningslöst och det finns ingen mening.

Så du tänker instinktivt, vad är då meningen att fortsätta? När du nu läste det jag skrev så uppstod det mest troligt någon form av negativitet inom dig. Kanske har du hört någon säga "allt är meningslöst!" med negativ betoning?

Det är ju fullkomligt meningslöst och detta borde ju egentligen vara en lättnad för inte bara dig med väldigt många människor. I samhället har du blivit upplärd och skolad till att svara och känna vissa känslor som att till exempel frasen "meningslöst" föranleder till något negativt. Att tänka och säga att livet är meningslöst behöver naturligtvis inte betyda att ditt liv är meningslöst men att det enkelt bara inte har någon mening.

Som jag skrev tidigare så borde det ju egentligen ge folk mindre ångest som det kallas. Att veta att livet är meningslöst bör avlasta varje man och kvinna, ni behöver inte känna påfrestningen som ert ego vill få er att tro - som att tro att varje individ är menad att skapa stordåd och så vidare.

Att säga att livet är meningslöst är knappast att klaga på livet om man förstår dess innebörd utan snarare simplifierar det ju saker och ting.

Så det jag vill förmedla.

Eftersom livet är meningslöst nu och i slutet vad förhindrar dig att göra upplevelsen som vi känner till som livet till en hur bra 'experience' som är möjligt?

Mvh
AllTraits
Citera
2015-06-30, 06:24
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Jag skulle inte fokusera just på en själv. Andra finns också, och de ska väl ha sitt. Med det sagt kan man ju också påpeka att att hjälpa andra brukar ge mer lycka än man tror innan man gjort det (eller om man bara gjort det för att man måste eller i avseende att skapa egen lycka).

Så ska ni karlar låta, och det är ni som är givarna medan vi kvinnor är tagarna. Meningen med livet är att få så mycket fördelar som möjligt, och samtidigt ge karlarna dåligt samvete för att dom ger för lite.

Så här i sommartider utökas meningen med livet till att omfatta en massa sköna knull också. Come on african man, show me what you got in your pants.
Citera
2015-06-30, 08:48
Medlem
ReVarres avatar
Har skrivit här förut men eftersom mina perspektiv har förändrats så uppdaterar jag mig lite.

Meningen med livet är subjektiv. För mig däremot som funnit mig själv, eller snarare slutat leta och insett att jag hela tiden varit här som mig själv, är det som gör mitt liv meningsfullt att älska. Ju mer kärlek jag ger desto bättre. Att hjälpa andra utan att förvänta mig någonting i gengäld är någonting som får mig att må så in i helvetes bra. Dom som har glömt hur de ska älska sig själva, dom älskar jag att verkligen göda med min kärlek. Eller ja. Det är inte min MIN kärlek, det är ALLAS.

Man kan också se det som så att eftersom mening är ett mänskligt koncept, och eftersom ingenting är meningsfullt är också meningslösheten den originella platån. Alltså finns inte meningslösheten. Vi kan bygga luftslott med fantasin och kalla det "mening" men det är i själva verket bara en illusion. Det finns ingen meningslöshet, det finns ingen meningsfullhet. Allting bara är, och allting är perfekt som det är.
Citera
2015-06-30, 23:41
Medlem
Toohfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Ja, det är det väl. Än sen då?

Vadå, man ska inte välja överhuvudtaget? Är det vad menar?

Mhm. Visst.

Sen då?
jo då blir argumentet tvärtom
det med ren galenskap...

Den som tror på gud finns inget dummare än den
som inte alls har nån gud....
.... ?

obs; jag e ej religiöst mer andlig isofall o ställer mig helt neutral
till religioner...
-------------------

Ja, varför välja när saker o ting är som det är...
vissa saker kan du njuta av vissa saker kan du skita i... allting är precis som det ska vara o det finns absolut inget rätt o fel, bara vara....

varför välja?

hur än vi gör, det vi gör är allti vi letar efter oss själva, lär känna oss,
acceptera/accepterar oss, det kan vara på de ena eller det andra sättet
men det är vi skapar mening i börden när vi vet vilka vi är...

eller oxå en vilsen skapar en mening, kan va hur som helst men det bästa för oss är att bara vara....

att ha insett, vikken jag e, hur långt jag kan gå....
vad jag har upplevt, vad jag strävat undermedvetet/medvetet...
det jag sett o lärt kan inte va till onytta...

livet är inget mer än att var glad för den, känna tack o tycka om eller mer älska sig själv trots alla väder... Du är fantastiskt, ett universum hur kan du tro då på meningslöshet...

börja observera....

i mitten av universum finns det kärlek o det är värt att leva för o leva med den

nu kommer du säkert kalla mig för galning osv...
Senast redigerad av Toohfan 2015-06-30 kl. 23:51.
Citera
2015-06-30, 23:48
Medlem
Toohfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReVarre
Har skrivit här förut men eftersom mina perspektiv har förändrats så uppdaterar jag mig lite.

Meningen med livet är subjektiv. För mig däremot som funnit mig själv, eller snarare slutat leta och insett att jag hela tiden varit här som mig själv, är det som gör mitt liv meningsfullt att älska. Ju mer kärlek jag ger desto bättre. Att hjälpa andra utan att förvänta mig någonting i gengäld är någonting som får mig att må så in i helvetes bra. Dom som har glömt hur de ska älska sig själva, dom älskar jag att verkligen göda med min kärlek. Eller ja. Det är inte min MIN kärlek, det är ALLAS.

Man kan också se det som så att eftersom mening är ett mänskligt koncept, och eftersom ingenting är meningsfullt är också meningslösheten den originella platån. Alltså finns inte meningslösheten. Vi kan bygga luftslott med fantasin och kalla det "mening" men det är i själva verket bara en illusion. Det finns ingen meningslöshet, det finns ingen meningsfullhet. Allting bara är, och allting är perfekt som det är.

Det du har skrivit kunde absolut varit jag som skrivit eller mer beskrivit mig....

exakt så är det!!!!!!
Citera
2015-07-01, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Ser man det på ett nihilistiskt vis finns inget man är tvungen att göra. Det var en insikt som kom till mig och jag har skrivit om det förut.

Från vårt gamla, fina forum som utan anledning sänktes i graven:

(FB) Conversation with a nihilist

Även detta sammanfattar vad nihilism är för mig.

(FB) The nihilistic social club.

(FB) The nihilistic social club.

Nu är jag inte själv en fullblods nihilist som skiter i allt och lever helt utan moral.
Jag är mer en aktiv eller "positiv nihilist".

Dvs - att även om jag inser att allt är "meningslöst" så kan jag njuta av livet ändå.
Precis som att jag kan njuta av en bra låt, även om den nödvändigtvis inte har någon mening.

Det kanske till och med går att njuta mer som positiv Nihilist, då du slipper pressen av att du måste skapa dig en mening med ditt liv, hela tiden?
Meningslösheten förvandlas till en frihet.
Citera
2015-07-01, 23:53
Medlem
[quote=ReVarre|53869203]

Citat:
Att hjälpa andra lönar sig alltid, framför allt utan att förvänta sig någonting i gengäld. Ju mer man ger, desto mer får man. Kanske från ett annat håll. Detsamma gäller kärlek. Orsak och verkan. Louise Hay har sagt: "Livet är helt enkelt: det du ger - får du tillbaka".
Citat:
Meningen med livet är inget "mänskligt koncept", det är helt entydigt Skaparens av livet koncept.
Citera
2015-07-02, 10:46
Medlem
GalFisks avatar
[quote=avigal|53889536]
Citat:
Ursprungligen postat av ReVarre

Att hjälpa andra lönar sig alltid, framför allt utan att förvänta sig någonting i gengäld. Ju mer man ger, desto mer får man. Kanske från ett annat håll. Detsamma gäller kärlek. Orsak och verkan. Louise Hay har sagt: "Livet är helt enkelt: det du ger - får du tillbaka".

Meningen med livet är inget "mänskligt koncept", det är helt entydigt Skaparens av livet koncept.
Skaparen är också ett mänskligt koncept.
Meningen med livet som människa är att anknyta till andra människor. Vi är sociala varelser som kommer till vår fulla rätt först i samklang med andra.
Citera
2015-07-02, 20:37
Medlem
[quote=GalFisk|53891780]
Citat:
Ursprungligen postat av avigal
Skaparen är också ett mänskligt koncept.
Meningen med livet som människa är att anknyta till andra människor. Vi är sociala varelser som kommer till vår fulla rätt först i samklang med andra.
Ja, de flesta människor har äntligen begripit, att denna värld, livet och universum är ett fantastiskt verk av en för oss osynlig men lätt kännbar och bevisbar Skapare/God.
Här några video:

https://www.youtube.com/watch?v=vvVt4lDSPeY

https://www.youtube.com/watch?v=VYlKkIoavnA

https://www.youtube.com/watch?v=VOZoy9peCAQ

https://www.youtube.com/watch?v=ExzJWutQpuY
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in