Citat:
Ursprungligen postat av
Utopia.
Förstår inte riktigt vad du menar i ditt inlägg. Att döma av intervjuer med elever så verkar dom som går där vara väldigt måna om att få gå kvar och uttrycker ett engagemang för sin skola som man sällan ser på andra läroverk.
"Ursprungligen postat av Cinnabar
Det var bara ett ekonomiskt privilegium att få gå på Lundsberg, och pengar tar ingen hänsyn till moral och etik, om inte lagar och regler finns. Har du inte lärt dig det?
Nu fick skolan lära sig det, den hårda vägen. Det var många år för sent, tyvärr."
Okej, då ska jag förklara igen. Skolan fick rapporter om strykjärnsbrottet (helt okej att skrämma någon med varmt strykjärn, dock inte bränna enligt Lundsberg) när de skadade uppsökte sjukhus. Då händer ingenting. Sedan rullar historien vidare, och först då, på tisdagen, blir dessa elever avstängda. Inget hände på måndagen, om jag förstått saken rätt. Observera det. Skolan levde i det blå, och då rektor samt styrelse. Idioter.
Vad hände med skolans omdöme när inget hände? De gjorde naturligtvis en ekonomisk kalkyl, samt en "moralisk", det vill säga, de ville inte få repressalier från staten. De hade fått mycket allvarliga varningar tidigare, men nu försöker de överlämpa skulden på andra. Rektor samt styrelse förklarade inte ens för eleverna hur allvarliga varningarna var, om de gjort det, hade detta inte hänt... eller så är det idioter som tas in på skolan, och då brister omdömet helt.
När barn och ungdomar gör vansinnesgrejor är självklart inte föräldrarna skyldiga, men... vuxenvärlden har inte lyckats förmedla vad som är rätt och fel. Det är deras skyldighet, skolans roll, att fostra. Deras kamratfostran kan liksom dra åt helvete...
Fostrar man barn med strykjärn 2013? Fostrar man barn genom att skrämmas? NEJ. Det är misshandel och psykisk tortyr och jag hoppas att styrelsen får sitt rättmätiga straff, rektor samt de som utfört dådet. Ungdomarna borde till ungdomsvårdsskola...
http://www.dn.se/nyheter/sverige/lundsbergs-styrelse-riskerar-att-bli-stamd/
Dessutom är Lundsberg ingen elitskola, dessa elever är inte smartare än andra, bättre, eller har bättre lärare. Det är en elitskola enbart ur ekonomiskt perspektiv, deras föräldrar är beredda att betala för sådant som de faktiskt kan få hemma, den övervägande majoriteten. Endast 17 elever behöver internat då deras föräldrar, minst en av dem, inte bor i Sverige. Hur många som har båda föräldrarna utomlands undrar jag...
Skolan har utöver brotten inom skolans väggar i åratal tillskansat sig bidrag på felaktig grund, medvetet. Lundsberg gömde sig bakom en paragraf och struntade i att betala tillbaka. Lundsbergs bristande moral är osmaklig.