2013-08-29, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parmenides123
Du vet inte vad rättsövergrepp är.

Staten är suverän att stifta sina egna lagar och ålägga medborgarna samt samhällets institutioner att lyda dem. Till detta ändamålet har staten zillions av myndighetsutövare m.m. Skolinspektionen är en av dem.

Lundbergs valde som bekant att inte lyda staten trots att den blev varnad upprepade gånger.

Vad staten gör är att utöva sin rätt gentemot institutioner som trotsar den och det har förstås ingenting med rättsövergrepp att göra.

Lärdomen är, dont fuck with the state.

Word!
Citera
2013-08-29, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yankees
Nej detta beslut är inte värdigt.
För det första: Kollektiv bestraffning.

Kollektiv bestraffning som Lundbergs stackars elever utsatts för?

Lol

Det är förvisso en ironisk tvist eftersom det är just kollektiv bestraffning, pennalism och kamratfostran som frodats på Lundbergs så om elevkollektivet nu utsätts för detta av Pappa Staten, så kan man tycka att logiken är fullbordad.

Men nu betyder kollektiv bestraffning något helt annat: du begår ett brott och vi sätter hela din släkt (som inte ens en gång var på brottsplatsen!) i fängelse, det är kollektiv bestraffning.

Staten stänger Lundbergs pga av långvariga och systematiska missförhållanden (obs! så som staten definierar dessa förhållanden så det spelar ingen roll vad vi anser om detta; det är staten som har tolkningsföreträde) som man inte lyckats komma till rätta med och erbjuder samtliga elever alternativ skolgång. Detta är ingen bestraffning. Det är i statens ögon en omdisponering av resurser. För den enskilde kan det tyckas jobbigt ,men världen är inte alltid så skön.

Om jag vore Lundbergselev skulle jag vara jävligt glad att slippa denna unkna skola och möta en alternativ verklighet bortanför det ständiga curlandet. Läs Nietzsche så förstår du.
Citera
2013-08-29, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parmenides123
Kollektiv bestraffning som Lundbergs stackars elever utsatts för?

Lol

Det är förvisso en ironisk tvist eftersom det är just kollektiv bestraffning, pennalism och kamratfostran som frodats på Lundbergs så om elevkollektivet nu utsätts för detta av Pappa Staten, så kan man tycka att logiken är fullbordad.

Men nu betyder kollektiv bestraffning något helt annat: du begår ett brott och vi sätter hela din släkt (som inte ens en gång var på brottsplatsen!) i fängelse, det är kollektiv bestraffning.

Staten stänger Lundbergs pga av långvariga och systematiska missförhållanden (obs! så som staten definierar dessa förhållanden så det spelar ingen roll vad vi anser om detta; det är staten som har tolkningsföreträde) som man inte lyckats komma till rätta med och erbjuder samtliga elever alternativ skolgång. Detta är ingen bestraffning. Det är i statens ögon en omdisponering av resurser. För den enskilde kan det tyckas jobbigt ,men världen är inte alltid så skön.

Om jag vore Lundbergselev skulle jag vara jävligt glad att slippa denna unkna skola och möta en alternativ verklighet bortanför det ständiga curlandet. Läs Nietzsche så förstår du.

Så du säger alltså att det är okej av en myndighet att utöva kollektiv bestraffning eftersom du antar att kollektiv bestraffning har utövats av x elever mot y elever? Låter lite som argumenten för dödsstraff man hör i USA...
Hur många av de ca 200 eleverna var på brottsplatsen? 11 stycken! De övriga på skolan utsätts för samma konsekvenser som de elva som orsakade stängningen. Det är väl kollektiv bestraffning om något?
Om du vore elev på skolan hade du inte behövt vara jävligt glad att slippa gå där nu. Du hade nämligen kunnat sluta frivilligt innan denna incident. De andra i din klass som vill gå kvar är nog däremot jävligt ledsna just nu. Och det har inget med att de tror att de är övermänniskor att göra.

Alla verkar behandla dem med insyn (elever) som gillar skolan med samma metod som man behandlar sinnessjuka. Om du säger att du är frisk/skolan är bra är det för att du är sjuk/hjärntvättad. Om du erkänner din sjukdom/säger att skolan i verkligheten bekräftar min bild jag fått av den, genom att läsa en tidning jag i vanliga fall inte ens torkar stjärten med och en ifrågasatt bok som handlar om en annan skola utan koppling, då talar du sanning och förtjänar prime time i uppdrag granskning och rapport och hela faderullan.
Citera
2013-08-29, 20:38
Medlem
Casualjockes avatar
Varför har folk en sådan fascination av orden kollektiv bestraffning samt rättsövergrepp? De är knappast applicerbara för detta scenariot.
Citera
2013-08-29, 20:45
Medlem
Vad är det för föräldrar som inte har tid att träffa sina barn och varför skaffar man då barn?
Och nej, att stänga Lundsberg handlar inte om politik utan snarare sunt förnuft. Alla är lika inför lagen.
Citera
2013-08-29, 20:46
Medlem
Mikojans avatar
Jag som aldrig varit i närheten av en skola som Lundsberg blir verkligen förbannat upprörd när gapiga politiker och hysterisk vänstermedia kan åstadkomma sån skada att en hedervärd inrättning stängs.

Internatskolor är per definition av godo för landet.
Citera
2013-08-29, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Vad är det för föräldrar som inte har tid att träffa sina barn och varför skaffar man då barn?
Och nej, att stänga Lundsberg handlar inte om politik utan snarare sunt förnuft. Alla är lika inför lagen.
Detta är helt irrelevant för frågeställningen men här får du ett par fall (vissa extremfall tom) och så släpper vi det.

1. Ensamstående karriärist. Står mellan att tappa inkomsten och ha barnet hemma eller tjäna multum och bara träffa sin tonåring på loven man spenderar i västindien tillsammans.

2. Förälder med barn som faktiskt inte bara frivilligt vill gå på LS utan faktiskt ber om det! Man vill göra sitt barn glatt och skickar iväg den.

3. Invandrare som blev våldtagen i sitt hemland, ej gavs möjlighet till abort och därför födde barnet. Kom till Sverige, gifte sig rikt men känner en sorts avsky för barnet som påminner om gärningsmannen.

Hur många av eleverna på LS som faktiskt kvalar in i någon av dessa kriterier låter jag vara osagt. Kanske t o m ingen. Poängen är att det inte är relevant för frågeställningen varför en person skaffar barn och inte har tid till det. Framförallt har du inte ett skvatt att göra med andra personers privatliv.
Citera
2013-08-29, 20:56
Medlem
Carlstads avatar
Som värmlänning vet jag hur föraktat Lundsberg är och jag måste erkänna att dessa statsfinansierade överklasskolor inte hör hemma år 2013. Dessa ungdomar har bara det bästa att se framemot, inga vräkningar från fattiga familjer eller föräldrar som inte läser böcker etc.

Jag lovar er alla...det som icke dödar skall härda men den som kan besöka bankdirektören eller skåla under krisallkronorna överlever, inte minst ifrån att bli vräkta från villorna i Danderyd etc.

Vem bryr sig om de riktiga fulskolorna i Sverige där tusentals ungdomar knäcks årligen? INGEN! Inte ens vänstern som fiser runt i riksdagens korridorer och räknar sina äckliga förmåner.

MVH Carlstad
Senast redigerad av Carlstad 2013-08-29 kl. 21:17.
Citera
2013-08-29, 21:01
Medlem
Pratet om att alla på Lundsberg är nyrika och bortskämda stockholmare stämmer inte. Eleverna kommer från hela landet, och några är barn till utlandssvenskar. En ganska stor del av lundsbergseleverna är personer som kommer från den svenska landsbygden där det inte alltid är så lätt att hitta bra gymnaisieutbildning på skäligt pendlingsavstånd. För dessa elever är internat det enda realistiska alternativet för att överhuvudtaget gå i skolan.

Nu planerar utbildningsmininstern Jan Björklund att avskaffa det statliga bidraget för riksinternaten. Följden blir att många som bor på landsbygden förlorar all möljlighet att välja annan skolan än vad som erbjuds i hemkommunen. Och den som vet lite om hur det ser ut på landsbygden vet också hur svårt det är att finna bra utbildning på pendlingsavstånd från hemmet.
Citera
2013-08-29, 21:08
Medlem
dansunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldskool
Beslutet visar något jag hävdat länge, nämligen att skolinspektionen är en genompolitiserad myndighet. Vad har de allra flesta inspektörerna, och alla höjdarna på SI gemensamt ? De är i 60 års åldern och har åtminstone en lärar utbildning. Dvs de läste pedagogik och sociologi under det röda 70 talet. 90% av dem har varit marxister, många av dem är det fortfarande. Jag har själv haft med dessa inspektörer att skaffa och kan intyga att de är röda. Beslutet grundar sig alltså i klasskamp och klasshat.

Självklart är det ett politiserat beslut. Skolverket och skolinspektionen är myndigheter som styrs av de riktlinjer som politikerna har beslutat för verksamheten. Så fungerar den statliga styrningen. Vad skulle alternativet vara? Skulle man strunta i att elever misshandlas/mobbas? Någon ordning kan man väl kräva av en utbilningsanordnare
Citera
2013-08-29, 21:16
Medlem
Citat:
Så du säger alltså att det är okej av en myndighet att utöva kollektiv bestraffning eftersom du antar att kollektiv bestraffning har utövats av x elever mot y elever?

Nej, jag säger bara att det finns en ironisk tvist i ditt påstående.

Staten utövar sin lagliga myndighet genom att stänga en institution som inte lever upp till de kvalitetskrav den ställer (Statens uppfattning förstås, men staten har den suveräna makten att tolka och bestämma.)

Alla beslut som fattas får konsekvenser. Om vi menar att konsekvenser är detsamma som bestraffning så tappar begreppen sitt innehåll.

Lundbergs har helt enkelt letts av politiska idioter som trotsade den liberala statens instruktioner och anvisningar. När staten fått nog och klappar igen skiten så blir folk chockade och talar om övergrepp och kollektiv bestraffning.

Vad idioterna tydligen inte har begripit är att i den liberala totala staten accepteras ingen annan människosyn än den naturrättsliga. Skolinspektionen har genom åren sett att en annan människosyn varit kultur på Lundbergs därför har Lundbergs blivit en politisk fiende som om den inte lyder måste tillintetgöras. Lundbergs lydde inte, alltså stänger staten skiten.

Detta är just vad frågan handlar om: underkastelse under den liberala människosynen.
Allt annat är bara retoriska floskler.
Citera
2013-08-29, 21:29
Medlem
Citat:
Detta är helt irrelevant för frågeställningen men här får du ett par fall (vissa extremfall tom) och så släpper vi det.

1. Ensamstående karriärist. Står mellan att tappa inkomsten och ha barnet hemma eller tjäna multum och bara träffa sin tonåring på loven man spenderar i västindien tillsammans.

2. Förälder med barn som faktiskt inte bara frivilligt vill gå på LS utan faktiskt ber om det! Man vill göra sitt barn glatt och skickar iväg den.

3. Invandrare som blev våldtagen i sitt hemland, ej gavs möjlighet till abort och därför födde barnet. Kom till Sverige, gifte sig rikt men känner en sorts avsky för barnet som påminner om gärningsmannen.

Hur många av eleverna på LS som faktiskt kvalar in i någon av dessa kriterier låter jag vara osagt. Kanske t o m ingen. Poängen är att det inte är relevant för frågeställningen varför en person skaffar barn och inte har tid till det. Framförallt har du inte ett skvatt att göra med andra personers privatliv.
Nej, men man blir ju onekligen nyfiken på folk som skaffar barn för att sedan inte träffa dem.
Känns rätt sjukt. Tror fanken att vissa ungar spårar ut med sådana hemförhållanden.

Varför skulle detta handla om politik? Vem tjänar på att stänga Lundsberg? Knappast alliansen.
Senast redigerad av Kaymano 2013-08-29 kl. 22:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in