2013-08-26, 19:28
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Hasse
Jag trodde man fick ett franskt medborgarskap? I värsta fall kan man ju då fejka sin död, och ansöka om svenskt medborgarskap efter. Alla skulder kommer då vara borta.
Är du medveten om att det du beskriver är i princip omöjligt?
Då är det betydligt enklare att sköta sin ekonomi, så att man inte behöver hamna i denna situation.
Citera
2013-08-26, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Är du medveten om att det du beskriver är i princip omöjligt?
Då är det betydligt enklare att sköta sin ekonomi, så att man inte behöver hamna i denna situation.
Varför skulle det vara omöjligt? Svårt är det givetvis, och tidskrävande, men inte omöjligt. De flesta av topp 10 på CSN skuldlista bor utomlands och har gömt sig. Vad hindrar dessa människor att söka ett svenskt medborgarskap, med hjälp av ett nyvunnet utländskt?
Citera
2013-08-26, 21:05
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Hasse
Varför skulle det vara omöjligt? Svårt är det givetvis, och tidskrävande, men inte omöjligt. De flesta av topp 10 på CSN skuldlista bor utomlands och har gömt sig. Vad hindrar dessa människor att söka ett svenskt medborgarskap, med hjälp av ett nyvunnet utländskt?
det nämndes redan, men eftersom det inte uppenbarligen gick hem: om du får franskt medborgarskap, får du det på ditt riktiga namn, inte ditt antagna namn.

(att annars byta namn utomlands faller utanför trådens ämne)

det antagna namnet är ju inte obligatoriskt mera, utan man får behålla sitt egna. antagna namnet kan ju vara ett alternativ praktiskt, om autentiska namnet inte riktigt funkar på franska. efter tjänsten eller vid viss uppnådd militär grad blir man sedan tvungen att återta sitt egna namn.
Citera
2013-08-26, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wingedz
Om man har lån/skulder när man åker ner, får ny identitet, sen efter 5 år när man kommer hem blir det lyxfällan eller kan man slingra sig ur dom ?
Efter ett visst antal år, om man inte betalat av eller betalat ränta och inte tagit emot en delgivning, så blir det preskriberat
Citera
2013-08-27, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
det nämndes redan, men eftersom det inte uppenbarligen gick hem: om du får franskt medborgarskap, får du det på ditt riktiga namn, inte ditt antagna namn.

Det hindrar ingen driftig person, lol.
Citera
2013-08-28, 09:10
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Efter ett visst antal år, om man inte betalat av eller betalat ränta och inte tagit emot en delgivning, så blir det preskriberat
Tyvärr är detta inte helt vattentätt.
Även ifall en person lyckas hålla sig undan och saknar känt hemvist så kan man ytterst genom sk spikning få till ett preskriptionsavbrott dvs att preskriptionstiden förlängs. Genom spikningen anses gäldenären ha tagit del av delginvingen och kraven i Preskriptionslagen 5 § 3 punkten är uppfyllt.
Vanligen innebär spikningen att delgivningen fästs på ytterdörren (därav termen spikning) till bostaden, men ifall det inte finns någon bostadsadress så kan man ta till sk kungörelsedelgivning (Delgivningslagen 47-51 §§).
Detta innebär att gäldenären anses vara delgiven när ett meddelande om delgivningen förs in i Post och inrikes tidningar och då börjar en ny preskriptionstid att löpa.
Senast redigerad av borriz 2013-08-28 kl. 09:22.
Citera
2013-08-28, 20:52
Medlem
hursomhaver, har bokat flygbiljett till Marseille nu drar på tisdag, sen Auberagne på onsdag, löper som en tok för att fixa formen var innan sommaren o skaplig form, kör 10 pullups utan problem sen 12min på 3km dock skogsterräng.. ska nöta på dom sista dagarna sen vila tis/ons för att återhämta mig..
Citera
2013-09-01, 22:37
Medlem
Schwedenzugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nalffo
Nej men att göra svenskt verkar ointressant och FFL är ett fysiskt och psykiskt test som dom tuffaste klarar av och jag vill inte sitta och skydda ammande blattar med min kvinnliga kollega...nej legion är mitt mål

Legionen är inte ett fysiskt och psykiskt test som de tuffaste klarar av.
90% är luffare från nåt fattigt u land och som bara är där för mat och franska papper. De är absolut inga tuffingar.
90% av alla engelsk talande sticker under eller strax efter grundutbildningen för FFL är skit jämnfört med våra arméer i västvärlden.
Citera
2013-09-02, 08:59
Medlem
borrizs avatar
Citat:
hursomhaver, har bokat flygbiljett till Marseille nu drar på tisdag, sen Auberagne på onsdag, löper som en tok för att fixa formen var innan sommaren o skaplig form, kör 10 pullups utan problem sen 12min på 3km dock skogsterräng.. ska nöta på dom sista dagarna sen vila tis/ons för att återhämta mig..
Hoppas att Wingedz får tillfälle att rapportera om hur det går i legionen.
Citera
2013-09-02, 18:34
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenzug
Legionen är inte ett fysiskt och psykiskt test som de tuffaste klarar av.
90% är luffare från nåt fattigt u land och som bara är där för mat och franska papper. De är absolut inga tuffingar.
90% av alla engelsk talande sticker under eller strax efter grundutbildningen för FFL är skit jämnfört med våra arméer i västvärlden.
Den överlägset största gruppen som tjänstgjort i Legionen är tyskar, följt av belgare, fransmän och italienare.
Citera
2013-09-02, 21:36
Medlem
Schwedenzugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Den överlägset största gruppen som tjänstgjort i Legionen är tyskar, följt av belgare, fransmän och italienare.

Och? Tyskar=efter andra världskriget
Har du varit där? Eller bara suttit o läst på internet?
Jag pratar om legionen idag, jag har 8 månaders tjänstgöring i legionen.
Början av Dec 2012- slutet av juli 2013
De säger att 25% i legionen är fransmän men de var inget jag såg.
De fransmän som är i legionen är de som är för korkade för att komma in i reguljära franska armén.
Citera
2013-09-02, 21:42
Medlem
Schwedenzugs avatar
Citat:

Du kommer att komma in skitlätt.
Är inte svårt att komma in.
Gestapo vet inte ett skit så bara va lugn.
Men du kommer bli besviken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in