2013-08-31, 07:00
Medlem
Imass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Ditt fall/ärende är mycket, mycket intressant och högaktuellt inom arbetsrättens område. Du bör se till att dina juridiska ombud inom Kommunal är mycket välutbildade och ajour med senaste praxis inom AD.

Det vi spelar med här är flera olika delar av arbetsrätten, övergång av verksamhet, provanställnings giltighet då samma arbete tidigare utförts, mm. Fan, vad jag kulle vilja driva ditt case... Men det kan jag av juridiska skäl inte, men PM:a mig om du vill ha mer omfattande vägledning..

Edit: kanske ska tillägga att imo var din provanställning i princip ogiltig eftersom du prövats i samma tjänst och organisation i år. Du är mao tillsvidareställd eller provanställd på fel premisser. Sa: borde detta leda till att din anställning anses som "tills vidare".

Keep me updated!

Får jag lov att citera delar av detta och maila mitt ombud? Denna vecka har min chef vart på semester så facket har inte gjort ett skit, och dom skall prata med henne nu i veckan, tack för bra info du kommer bli uppdaterad,
2013-08-31, 09:22
Medlem
Jag undrar vart man vänder sig när ett företag krånglar med lönen?
Hade en utvecklingsanställning som blev en provanställning, när avtalet som Af råder till, mellan de berörda parterna), mellan mig och företaget var skrivet.Jag skulle ha 20000 i månadslön.Heltid 100%
Från första början insåg jag att det var billig arbetskraft de suktade efter, men trodde inte det skulle bli så illa som det blev.
Det stöd och extra "omsorg", och tid som de utlovar mot de bidrag de erhåller - var helt obefintlig! Jag fick ingen som helst introduktion där de visade mig runt, blev inte presenterad för vare sig någon chef eller personal, fick ingen lista på namn som man kunde ringa om man behövde fråga något, nycklar fick jag efterhand av någon personal (inte chef) utan att skriva på att de mottagits, ingen sa att man ansvarade för sin tidrapport själv via en särskild mall på deras egna företagsmejl, utan tiden fylldes i av min handledare som jag inte såg mycket av efter mötet på Af då vi skrev anställningsavtalet för utv.anst.
Jag reagerade inte heller på att jag inte fick någon lönespec men hade ju märkt att jag inte fick ut samma lön varje månad trots heltid ( det t.o.m övertid ibland när jag missbedömt att beräkna nya arbetsuppgifter på ett nytt ställe - eftersom ingen visade mig eller sa något - inte jag heller, utan bet ihop.)

1 mån innan jag skulle bli uppsagd fick jag lönespecen för de månader som gått, två v senare blev jag tilldelad egen mejl och kod till det program de använder bl.a till tidrapporterna - Men ingen info hur det fungerade.
Detta var alltså 2 v före uppsägning..
Utan att förklara på vilka grunder, utan bara ett: "tack det gick ju bra" .
då var det skönt att ha fått veta utvärderingen personligen från de kunder jag hade jobbat för, och att de var mycket nöjda
Mitt problem är att det dragits av timmar vid ett flertal tillfällen under 2 månader från lönen. ”Tjänstledig”…
Helt utan grund, utan att bli tillfrågad eller informerad varför, av den person som fyllt i tidrapporten.
Jag skulle alltså varit "tjänstledig" under tiden jag jobbade ordinarie arbetstid????
Hur i h-e kan de dra av en enda timme utan grund när jag jobbat mina timmar med råge??
Jag var inte bara billig i arb.kostnad - utan GRATIS - blev därmed "rånad"på intjänade pengar..
Jag har inte jobbat häcken av mig för att idka välgörenhet till ett idiotföretag som inte borde få skriva avtal med Af vad gäller rätten att erhålla bidrag.
De har dragit av för "uttagen semester" 12 dagar månaden före uppsägningen - jag har inte haft nån semester!! (knappt rast)

Jag fick veta att det inte skulle bli något ”tills vidare” precis innan de 6 prov-mån riskerade att övergå till fast anställning, med 11 dagar till godo för dom.
Utan att få reda på varför, vilket är rimligt när kunderna hade varit mer än nöjda och positiva.
Vad var problemet för företaget?
DET har däremot orsakat MIG problem! INGEN av de s.k cheferna tar tag i problemet, utan skyller på den som inte är där för dagen. Mejl verkar dom bortse helt ifrån, likväl som att löften att ”kolla upp” och ”återkomma”..
Till slut blev jag så förbannad när det inte hände nåt – så jag ringde till VD.n.. Han var mycket trevlig, men visste om möjligt ännu mindre "då han hade fullt förtroende för sina medarbetare".. (och deras jobb som ingen vill kännas vid när det blir fel.. Om det görs alls?)

Hur går jag tillväga för att få dem att betala den lön de har stulit av mig? Är inte med i något fackförbund.
Poisanmäla?
2013-08-31, 11:16
Medlem
Tack Brian D, tur det finns kunnigt folk här:-)

Alla träffar har det gällt att jag ska tillbaka till ordinarie arbete (natt) ända till HR-ansvarig som jag anser forserade o skyndade till möte m Fackrepresentant. I möte chef o HR-ansvarig sades det 21030615 att inget skulle hända före semestrarna var över. Ändå genomförs ett protokollfört möte 20130620 utan min vetskap o som strider mot tidigare planerad återgång.
Jag arbetar också privat o facket är Kommunal. Det du klistrat in, gäller det även mitt fack??

Tacksam för alla svar i den är `härvan´o tar gärna emot fler svar/vinklingar. Klistra gärna in `svart på vitt´från lag/avtalstext.

Ska ha ett nytt möte nu på onsdag så hoppas jag här får in uppgifter som stärker mej.

Som jag förstår av inklistrade texten så bör mötet fack o R ansvarig ogilltigförklaras. Stämmer?
Senast redigerad av Mickis61 2013-08-31 kl. 11:24. Anledning: fel namn
2013-08-31, 17:09
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imas
Får jag lov att citera delar av detta och maila mitt ombud? Denna vecka har min chef vart på semester så facket har inte gjort ett skit, och dom skall prata med henne nu i veckan, tack för bra info du kommer bli uppdaterad,
Självklart får du det

Citat:
Ursprungligen postat av Mickis61
Tack Brian D, tur det finns kunnigt folk här:-)

Alla träffar har det gällt att jag ska tillbaka till ordinarie arbete (natt) ända till HR-ansvarig som jag anser forserade o skyndade till möte m Fackrepresentant. I möte chef o HR-ansvarig sades det 21030615 att inget skulle hända före semestrarna var över. Ändå genomförs ett protokollfört möte 20130620 utan min vetskap o som strider mot tidigare planerad återgång.
Jag arbetar också privat o facket är Kommunal. Det du klistrat in, gäller det även mitt fack??

Tacksam för alla svar i den är `härvan´o tar gärna emot fler svar/vinklingar. Klistra gärna in `svart på vitt´från lag/avtalstext.

Ska ha ett nytt möte nu på onsdag så hoppas jag här får in uppgifter som stärker mej.

Som jag förstår av inklistrade texten så bör mötet fack o R ansvarig ogilltigförklaras. Stämmer?
Tack!
Ja, det inklistrade om sysslomannaskap gäller alla som agerar ombud åt någon annan, dvs gode män, advokater eller fackliga ombud etc.
2013-08-31, 17:57
Medlem
Imass avatar
Brain jag har skickat pm
2013-08-31, 18:33
Medlem
Brain Damages avatar
Jag tänkte att jag ska bena ut de viktigaste beståndsdelarna i detta ärende, dels så klart för Imas skull, men också för att jag vet att situationen är ofta återkommande inom just vård/kommunal.
Citat:
Ursprungligen postat av Imas
Hej jobbar inom vården, min arbetsplats köptes upp av privat bolag för sex månader sedan, fick en provanställning, innan hade jag vik i nästan 2 år,
Redan här i den första meningen finns tillräckligt mycket info för att driva ärendet ända upp i AD om så skulle vara nödvändigt. Då en verksamhet övergår från en arbetsgivare till en annan övergår även anställningen och anställningsförhållandena till den nye arbetsgivaren. Ditt vikariat kunde mao fortlöpa exakt som tidigare. (LAS 6b §)

Den nye AG:n valde dock att anställa dig och gjorde det med en inledande prövotid. Provanställning regleras i LAS 6 §, och i förarbetena (prop. 1981/82:71) till den anges tydligt att syftet med provanställning skall vara att pröva AT:s lämplighet för arbetsuppgifterna/anställningen. Då AT redan arbetat i 2 år som vikarie på arbetsplatsen torde det knappast råda någon tvivel om att hen är lämplig. Vid en prövning i Arbetsdomstolen (AD), vilket mig veterligen inte gjorts (rätta mig om jag har fel), skulle jag tro att AD ansett att provanställningen skett i strid mot lagstiftarens intention och i stället ansett att anställningen gäller tills vidare, dvs huvudregeln i LAS 4§.

Detta är som sagt högintressant och det vore bra för hela arbetsmarknaden, och synnerligen för Kommunal, att AD sätter ner foten och talar om vad som gäller. Imo är det glasklart att en provanställning aldrig kan komma efter en anställning som vikarie eller allmän visstidsanställning om tjänsten är densamma eller snarlik.

Citat:
Två veckor innan tjänsten ska övergå till fast blir jag uppsagd, helt medveten om att dom har rätt att agera så om dom vill, jag är inte lämplig då jag haft synpunkter på arbetsmiljön, men jag undrar hur rätt agerat är det att säga upp mig för att direkt erbjuda mig ett vikariat istället?
Om vi antar att provanställningen skett korrekt så kan den avbrytas utan att övergå i tillsvidareanställning före eller senast efter 6 månader. AG ska då varsla om detta 2 veckor innan. Om man som anställd vill avsluta provanställningen har man ingen varseltid, man kan gå på dagen (andra varseltider kan gälla i kollektivavtal). Efter att provanställningen avslutats är det fritt fram för AG att erbjuda en visstidsanställning, antingen som vik, allmän visstid eller säsong.
2013-09-01, 01:46
Medlem
Citat:
Självklart får du det

Tack!
Ja, det inklistrade om sysslomannaskap gäller alla som agerar ombud åt någon annan, dvs gode män, advokater eller fackliga ombud etc.

Än en gång stort Tack :-) Du är guld värd.

Har du fler utdrag ur lagtext ek dyl ja all möjlig hjälp jag kan få innan mötet så mottages det med enorm tacksamhet.

Känner på ngt vis att jag behöver reda ut innan jag kan fokusera helt på rehab...Strumans dåliga värden landar nog också allt eftersom allt reds ut
2013-09-01, 13:29
Medlem
Citat:
Än en gång stort Tack :-) Du är guld värd.

Har du fler utdrag ur lagtext ek dyl ja all möjlig hjälp jag kan få innan mötet så mottages det med enorm tacksamhet.

Känner på ngt vis att jag behöver reda ut innan jag kan fokusera helt på rehab...Strumans dåliga värden landar nog också allt eftersom allt reds ut

Brain Damage

Jag måste bara ställa frågan igen: Mötet fack o HR-ansvarig bör alltså ogilltigförklaras? Jag tolkade det så.....
2013-09-01, 16:25
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Brain Damage

Jag måste bara ställa frågan igen: Mötet fack o HR-ansvarig bör alltså ogilltigförklaras? Jag tolkade det så.....
Nja, kanske, de bör iaf absolut genomföras ett nytt möte om samma sak där du medverkar.

Vägledande i rehabarbetet är Arbetsmiljöverkets AFS 1994:01 där man i 7 § fastställer:
Citat:
7 §
Arbetsanpassnings- och rehabiliteringsverksamheten skall organiseras så att den kan ske i samarbete med de enskilda arbetstagare som berörs av åtgärderna samt med deras företrädare i arbetsmiljöfrågor.

Kommentar till 7 §
För att uppnå goda resultat i arbetsanpassnings- och rehabiliteringsarbetet bör den enskilde själv aktivt medverka. Det är angeläget att arbetstagaren lämnar de upplysningar som behövs samt tillsammans med arbetsgivaren deltar i planeringen av lämpliga åtgärder.

Personer i rehabiliteringssituationer befinner sig ofta i ett utsatt läge och vill inte alltid framträda öppet med sina svårigheter. Respekten för den enskilde individen bör vara vägledande vid arbetsanpassning och rehabilitering. Det är viktigt att den berörda personen deltar i planeringen av åtgärderna och själv så långt möjligt får avgöra vilka personer som skall vara insatta i ärendet.

De sekretessbestämmelser som finns är till för att skydda den enskildes integritet. I 7 kap. 13 § arbetsmiljölagen finns sekretessregler i fråga om arbetsanpassnings- och rehabiliteringsverksamhet för anställda i enskild verksamhet. För anställda i offentlig tjänst finns motsvarande bestämmelser i 7 kap. 11 § och 14 kap. 7 § sekretesslagen.

Arbetstagarnas företrädare i arbetsmiljöfrågor är viktiga samarbetspartners när det gäller arbetsanpassning och rehabilitering. Företrädare kan vara skyddsombud eller arbetstagarnas representanter i skyddskommittén. Enligt 6 kap. 4 § arbetsmiljölagen skall skyddsombudet inom sitt skyddsområde bl.a. vaka över att arbetsgivaren uppfyller kraven i 3 kap. 2 a §

Även i Socialförsäkringsbalken 30 kap 3 § (som AG måste följa) framgår tydligt att du har rätt att medverka i rehabiliteringsplanen gällande dig.
Citat:
3 § Rehabiliteringsåtgärder ska planeras i samråd med den försäkrade och utgå från hans eller hennes individuella förutsättningar och behov.
Inget snack där heller mao, du ska få möjlighet att medverka i planeringen.
2013-09-01, 16:33
Medlem
Citat:
Nja, kanske, de bör iaf absolut genomföras ett nytt möte om samma sak där du medverkar.

Vägledande i rehabarbetet är Arbetsmiljöverkets AFS 1994:01 där man i 7 § fastställer:

Även i Socialförsäkringsbalken 30 kap 3 § (som AG måste följa) framgår tydligt att du har rätt att medverka i rehabiliteringsplanen gällande dig.
Inget snack där heller mao, du ska få möjlighet att medverka i planeringen.

Jättetack men mötet fack o HR-ansvarig var inget rehabmöte utan ett protokollfört möte utan min vetskap (när jag fick vetskap om det förbjöd jag fack att underteckna protokollet...vilket blev undertecknat iaf) Rehabmötet var bara på gång.....
2013-09-01, 17:03
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Jättetack men mötet fack o HR-ansvarig var inget rehabmöte utan ett protokollfört möte utan min vetskap (när jag fick vetskap om det förbjöd jag fack att underteckna protokollet...vilket blev undertecknat iaf) Rehabmötet var bara på gång.....
Men vilken typ av möte var det då? Om saken de diskuterat är väsentlig för dig i din återgång i arbetet är det skit samma vad de kallade mötet, det var en planering som i din situation per automatik handlar om rehab.
2013-09-01, 17:20
Medlem
Citat:
Men vilken typ av möte var det då? Om saken de diskuterat är väsentlig för dig i din återgång i arbetet är det skit samma vad de kallade mötet, det var en planering som i din situation per automatik handlar om rehab.

HR-ansvarig ville flytta mej från natt till dag, vilket sades på möte 20130618 att det inte skulle ända något i den frågan före kommande Rehabmöte som skulle planeras efter samtligas semestrar. Ändå sätter dom sej ngn dag efter det i detta möte.

På Rehabmöte 20130820 har det nu ju framkommit att det inte är ngn bra lösning för mej från rehabansvarig fack, läkare och mej själv.... Men arbetsgivaren verkar vidhålla det forcerade mötet 20130620 .

I rehabkedjan har vi tidigare beslutat att jag ska tillbaka till ordinarie arbete dvs natt, trots dettaa har jag inte ens fått provat ngn natt än...vilket arbetsgivaren fick backa o låta mej prova en natt men envisas m dag... Rörigt ja, lögner förekommit ja o allt resulterade endast i att jag nu ist är 100% sjukskriven ist för som tidigare 50 %

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in