Jag tänkte att jag ska bena ut de viktigaste beståndsdelarna i detta ärende, dels så klart för Imas skull, men också för att jag vet att situationen är ofta återkommande inom just vård/kommunal.
Citat:
Ursprungligen postat av
Imas
Hej jobbar inom vården, min arbetsplats köptes upp av privat bolag för sex månader sedan, fick en provanställning, innan hade jag vik i nästan 2 år,
Redan här i den första meningen finns tillräckligt mycket info för att driva ärendet ända upp i AD om så skulle vara nödvändigt. Då en verksamhet övergår från en arbetsgivare till en annan övergår även anställningen och anställningsförhållandena till den nye arbetsgivaren. Ditt vikariat kunde mao fortlöpa exakt som tidigare. (
LAS 6b §)
Den nye AG:n valde dock att anställa dig och gjorde det med en inledande prövotid. Provanställning regleras i
LAS 6 §, och i
förarbetena (prop. 1981/82:71) till den anges tydligt att syftet med provanställning skall vara att pröva AT:s lämplighet för arbetsuppgifterna/anställningen. Då AT redan arbetat i 2 år som vikarie på arbetsplatsen torde det knappast råda någon tvivel om att hen är lämplig. Vid en prövning i Arbetsdomstolen (AD), vilket mig veterligen inte gjorts (rätta mig om jag har fel), skulle jag tro att AD ansett att provanställningen skett i strid mot lagstiftarens intention och i stället ansett att anställningen gäller tills vidare, dvs huvudregeln i
LAS 4§.
Detta är som sagt högintressant och det vore bra för hela arbetsmarknaden, och synnerligen för Kommunal, att AD sätter ner foten och talar om vad som gäller. Imo är det glasklart att en provanställning aldrig kan komma efter en anställning som vikarie eller allmän visstidsanställning om tjänsten är densamma eller snarlik.
Citat:
Två veckor innan tjänsten ska övergå till fast blir jag uppsagd, helt medveten om att dom har rätt att agera så om dom vill, jag är inte lämplig då jag haft synpunkter på arbetsmiljön, men jag undrar hur rätt agerat är det att säga upp mig för att direkt erbjuda mig ett vikariat istället?
Om vi antar att provanställningen skett korrekt så kan den avbrytas utan att övergå i tillsvidareanställning före eller senast efter 6 månader. AG ska då varsla om detta 2 veckor innan. Om man som anställd vill avsluta provanställningen har man ingen varseltid, man kan gå på dagen (andra varseltider kan gälla i kollektivavtal). Efter att provanställningen avslutats är det fritt fram för AG att erbjuda en visstidsanställning, antingen som vik, allmän visstid eller säsong.