Citat:
Ursprungligen postat av
Hyfabus
Tror också att det finns ugglor i mossen här. Det jag finner sjukt roligt är att båda makarna påstår sig ha haft sex med den andres fru.

Självklart är det något jävligt knäppt med det hela.
Men samtidigt tycker jag fallet är glasklart..
Valbone arbetar på integrationsenheten, vilket också uppges i dokumentären att hon känner igen Lina som smyger runt utanför hennes arbetsplats. Senare när hon kan placera varför hon känner igen Lina ligger förklaringen i att Lina & hennes man har tidigare varit på möte hos Valbone på Integrationsenheten. Trakasserierna ska ha pågått i 4 år, vilket stämmer ganska bra tidsmässigt enligt Valbones utsago om att det var ca 4 år sen hon var handläggare i Linas fall på integrationsenheten. Därför kan man misstänka att detta är startskottet på Linas utåtagerande.
Vad som fått Lina till att börja uppvakta Valbones man och hänga utanför Valbones jobb kan man ju dock fråga sig. Vilket senare leder till stalking som urartar till att trakassera deras barn, hänga utanför deras bostad, försöka köra på sonen på mopeden och slutligen får även polisen omhänderta och transportera Lina av bussen efter att hon iklädd burka hotat Javi? (valbones man) att hon har kniv under ett av hans arbetspass.
En gissning på motivet till detta beteende är att:
a) antingen hyser Lina agg till Valbone för att hon kanske avslagit något på integrationsenheten som Lina & Mannen velat. Vilket leder till att Lina använder Javi för att komma åt Valbone. Dvs hämnd.
b) Det skulle också kunna vara så att Lina är "avundsjuk" på Valbone, dvs i mötet med den "professionella" kvinnan på integrationsenheten som har hand om hennes ärende så slår något slint och hon helt enkelt vill ha det liv Valbone har. Vilket förklarar varför hon säkert rekar på både Valbone och Javi, för att sedan försöka vinna Javi genom att vara sensuell. När hon sen inte får Javi blir hon istället aggressiv och tar till hotfulla metoder.
Däremot måste jag säga att Javi är rätt naiv om han tror att det hela ska avta genom att ligga med Lina. Men å andra sidan är detta uträknat av Lina då hon ändå filmar akten....
Man kan ju sedan fråga sig varför Linas man väljer att stå fast vi henne fast han vet att det finns bevis för att Lina och Javi legat med varandra? Hade inte en vanlig äkta man blivit förbannad?
Detta kan vara en förklaring till varför han stödjer Linas version om att han och Valbone skulle haft en affär. Han hoppas på att kunna få ett skadestånd = cash genom att sitta på röven och verka trovärdig, även om det så innebär att begå mened i rätten. Vilket passar Lina perfekt då mannen är nöjd för han får pengar och hon själv är nöjd över att "knipa åt" Valbone och därigenom också kan fortsätta trakassera både familjen och fortsätta förfölja Javi.
Uppenbarligen njuter hon ju av det hela.
Vad det beror på kan jag inte svara på men jag skulle inte utesluta att hon kanske har något psykiskt problem som får henne till att bete sig och agera som hon gör.
Ta bara exemplet på hur hon reagerar utanför hovrätten i Stockholm, det är inte normalt beteende, om man vet att man har rätt. Varför känna sig träng och tvungen att börja vifta om man har rent mjöl?
Likaså att gå in och försvara sig på flashback och låtsas vara någon annan och flippa ur hej vilt är inte heller normalt. Det är rätt tydligt att det är personen själv i fråga när det ena stunden heter "jag är gammal granne till Valbone" för att sen skriva "jag känner Lina mycket bra och vi har båda sett Valbone komma ut från Linas lägenhet när hon varit bortrest".
Så ja, jag tror det hela ligger i att något från mötet på integrationsenheten fick det att slå slint och därav börjar hennes märkliga beteende. Vilket är rätt vanligt att människor som arbetar kommunalt ofta får stå ut med och tidigt får lära sig skilja på privat och professionellt.
Det är ju faktiskt inte det svåraste att genom ett namn ta reda på vart hon bor utifrån offentliga uppgiften och därefter bevaka Valbone och hennes familj. På så sätt finner hon mannen Javi och sen rullar det hela på.
Den fråga man dock ska ställa sig är: gör hon det som en hämnd för att sätta åt Valbone? Eller är det Javi hon är ute efter då han avvisat henne?
Dvs vem av dem är det som hon är ute efter egentligen? Eller har "måltavlan" ändrats med tiden?
/ Beteendevetaren