2013-08-31, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av permafried
Inte toppis tyvärr

Som jag trodde då, ska regna i natt så kanske går ut och kollar lite mer i morgon. Men egentligen är det väl inte så värt att gå ut förrän någon vecka.
Citera
2013-08-31, 18:49
Medlem
MåsteMeckaDens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zupdawg
Har du en spikklubba i piphålet eller? Killen försökte ju bara hjälpa en stackars vilsen svampplockare...
Jag vet vad fan håller jag på med? JSorry. Jag missuppfattade och trodde snubben var medvetet dryg och bara länka till identifikationsguiden. Jag hade väl fått för mig att folk läser OP men tydligen inte...
Citera
2013-08-31, 19:29
Medlem
Ska sluta leta förrän sent i september. Läste någonstans att dem börjar växa när natten sjunker till 0+ grader och dagen är 15+ som max, fuktigt ska det också vara.

Idag kom vi upp i 22+, så det är för tidigt. Så växer dem ända tills snön börjar falla. Där jag bor brukar det snöa max en vecka sent i december, men ofta snöar det inte förrän januari-februari.

Annars hittat det perfekta stället. Ett skogsområde med högt växande gräs i närheten av en kohage och en sjö, men korna besöker ofta skogen enbart för att skita, dem verkar inte ens äta gräset där, men gott om gödsel finns det absolut. Säker på att hitta hundratals där snart. Området är hur stort som helst. Fann en svamp som sprutar olivfärgad gas(?) när man petar på den. Och så hittade jag en svamp vit, rund och stor som en liten boll. Den var lös på marken och verkade inte ens ha haft svamp ben, eller vad det nu kallas.

Berättade för en vän och han vill följa med ut. Ska se hur många vi får tag på. Var där idag men hittade absolut inget. Fortfarande för varmt och för torrt. Myggor fanns det gott om, kan försöka äta dem tills jag börjar hallucinera.
Citera
2013-08-31, 21:30
Medlem
zupdawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Budmaude
Ska sluta leta förrän sent i september. Läste någonstans att dem börjar växa när natten sjunker till 0+ grader och dagen är 15+ som max, fuktigt ska det också vara.

Idag kom vi upp i 22+, så det är för tidigt. Så växer dem ända tills snön börjar falla. Där jag bor brukar det snöa max en vecka sent i december, men ofta snöar det inte förrän januari-februari.

Annars hittat det perfekta stället. Ett skogsområde med högt växande gräs i närheten av en kohage och en sjö, men korna besöker ofta skogen enbart för att skita, dem verkar inte ens äta gräset där, men gott om gödsel finns det absolut. Säker på att hitta hundratals där snart. Området är hur stort som helst. Fann en svamp som sprutar olivfärgad gas(?) när man petar på den. Och så hittade jag en svamp vit, rund och stor som en liten boll. Den var lös på marken och verkade inte ens ha haft svamp ben, eller vad det nu kallas.

Berättade för en vän och han vill följa med ut. Ska se hur många vi får tag på. Var där idag men hittade absolut inget. Fortfarande för varmt och för torrt. Myggor fanns det gott om, kan försöka äta dem tills jag börjar hallucinera.

Jag var på ett liknande ställe och kollade läget tidigare idag, det ultimata stället, en kohage nära en sjö men det perfekta gräset.

Med tanke på regnet som har fallit idag och igår skulle jag tro att det finns hundratals om en vecka!
Citera
2013-08-31, 23:56
Medlem
Luciditys avatar
Citat:
Jag var på ett liknande ställe och kollade läget tidigare idag, det ultimata stället, en kohage nära en sjö men det perfekta gräset.

Med tanke på regnet som har fallit idag och igår skulle jag tro att det finns hundratals om en vecka!
Vädret här har varit regnigt och kallt nog typ idag och igår men nästa vecka återgår det till 20 grader igen. Är det ändå lönt att ge sig ut snart?
Citera
2013-08-31, 23:56
Medlem
Pez-DJs avatar
Ja ha då sett nåra redan för två-tre veckor sen, dock vart ont om regn nu så de sätter nog igång snart igen !
Citera
2013-08-31, 23:59
Medlem
Pez-DJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimzter
Hittade alla på samma ställe.. Men låter dom torka och letar vidare tills man är safe..tack för svar

Brokingar eller nåt, iaf absolut inte toppisar.
Citera
2013-09-01, 13:56
Medlem
Kan detta vara toppslätskivlingar?
http://postimg.org/image/pn3rqbhc7/
Citera
2013-09-01, 14:32
Medlem
zupdawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a3x
Kan detta vara toppslätskivlingar?
http://postimg.org/image/pn3rqbhc7/
Tyvärr, du får bläddra tillbaka en sådär 1600 sidor och läsa på lite mer!
Citera
2013-09-01, 17:54
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:

Betänk att ett "perfekt" ställe inte utgör någon som helst garanti. Toppisen klassas av svampböckerna som tämligen allmän, vilket är snäppet under allmän, vilket är är sämre än vanlig, och alltså inte mycket vanlig.

Men du kan ju ha tur, förstås.
Citera
2013-09-01, 18:40
Bannlyst
Det har regnat i Göteborgsregionen sen i fredags och temperaturen har legat på 15-18 grader dagtid. Hur snabbt växer shroomsen upp ungefär? Värt att ge sig ut på jakt imorn?
Senast redigerad av Isterband1 2013-09-01 kl. 19:04.
Citera
2013-09-01, 22:30
Medlem
Rumcajss avatar
Var ute med polarna idag och blev förvirrade, tankar om vår fångst?

https://anonfiles.com/file/6f30ae460491827926861c3a7e5b7d7d
https://anonfiles.com/file/986b72511bdb18e1f7c7b64def540f07
https://anonfiles.com/file/4138c09e3f3cef7e7a2eabc3bd385ca0
https://anonfiles.com/file/576ab9ce48717c1d7c83f26520fcfb4d
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här