2013-08-31, 19:14
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
GLÖM INTE HELLER BORT; att när massorna kreti o pleti snackar sej blå i ansikten om att det är en bubbla, då är det ingen bubbla, det är dessa humle o dumle-åsikter som är beviset att det inte existerar någon bubbla, eller jo det finns en bubbla, och det är allt snack om bubbla som är bubblan, den dagen ingen eller få snackar om bubbla - då är det dags att se upp.

Jag tycker att det verkar vara mycket tecken på att ingen bubbla finns, speciellt när folk hittar på massa kriterier om varför det ska gå ner, det är då det är helt ofarligt att köpa. Folk hittar på en massa anledningar till att det finns en bubbla o den ska spricka - hela tiden ett jävla jagande efter att få sin åsikt verifierad med massa krystade påståenden, confirmation bias på världsrekordnivå..!!!

Det måste ni väl förstå? att svennebanan-majoriteten alltid har fel när det gäller investeringar, annars skulle ju alla bli rika, och det går ju inte, det är ju nästan ett nollsummespel.

men du Fiant.killen. har säkert rätt, byggbolagen kommer att berätta om sina stora nybyggnadsplaner så att det pressar ner priserna, låter logiskt.

Hahaha, bra skrivet, klockrent. Man kan bara titta på denna tråd t ex eller när DI har en artikel om bostadspriser, 97% av skribenterna tycker att priserna är för höga och måste gå ner minst 20, 30, 50%, det är en uppenbar bubbla och bara imbeciller inser det inte..... så låter det bland de 97%, sen finns det 3% som tror att priserna är korrekta idag och de fortsätter upp i lagom takt.

Vem tror ni får rätt??

...
2013-08-31, 19:28
Medlem
Blommandagens avatar
Citat:
GLÖM INTE HELLER BORT; att när massorna kreti o pleti snackar sej blå i ansikten om att det är en bubbla, då är det ingen bubbla, det är dessa humle o dumle-åsikter som är beviset att det inte existerar någon bubbla, eller jo det finns en bubbla, och det är allt snack om bubbla som är bubblan, den dagen ingen eller få snackar om bubbla - då är det dags att se upp.

Jag tycker att det verkar vara mycket tecken på att ingen bubbla finns, speciellt när folk hittar på massa kriterier om varför det ska gå ner, det är då det är helt ofarligt att köpa. Folk hittar på en massa anledningar till att det finns en bubbla o den ska spricka - hela tiden ett jävla jagande efter att få sin åsikt verifierad med massa krystade påståenden, confirmation bias på världsrekordnivå..!!!

Det måste ni väl förstå? att svennebanan-majoriteten alltid har fel när det gäller investeringar, annars skulle ju alla bli rika, och det går ju inte, det är ju nästan ett nollsummespel.

men du Fiant.killen. har säkert rätt, byggbolagen kommer att berätta om sina stora nybyggnadsplaner så att det pressar ner priserna, låter logiskt.

Jag är ung och nyfiken. När har man pratat allmänt om en bubbla utan att det har blivit någonting tidigare? Finns det några snygga exempel?
2013-08-31, 19:37
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommandagen
Jag är ung och nyfiken. När har man pratat allmänt om en bubbla utan att det har blivit någonting tidigare? Finns det några snygga exempel?
Senaste 20 åren i Sverige.
2013-08-31, 19:43
Medlem
Citat:
Hahaha, bra skrivet, klockrent. Man kan bara titta på denna tråd t ex eller när DI har en artikel om bostadspriser, 97% av skribenterna tycker att priserna är för höga och måste gå ner minst 20, 30, 50%, det är en uppenbar bubbla och bara imbeciller inser det inte..... så låter det bland de 97%, sen finns det 3% som tror att priserna är korrekta idag och de fortsätter upp i lagom takt.

Vem tror ni får rätt??

...

Berömde du just ditt eget inlägg? Klädsamt.
Senast redigerad av Monkey101 2013-08-31 kl. 19:53.
2013-08-31, 19:48
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:

Så om folk du tycker är dumma i huvudet pratar om ett fenomen så existerar det inte? Lätt det bästa argumentet för att det inte existerar en bostadsbubbla i hela tråden.

Citat:

Men är det inte just svennebanan som tar amorteringsfria lån och köper lägenheter till vansinnespriser just nu?
2013-08-31, 19:58
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Så om folk du tycker är dumma i huvudet pratar om ett fenomen så existerar det inte? Lätt det bästa argumentet för att det inte existerar en bostadsbubbla i hela tråden.
nu vänder du på steken så det passar din åsikt, för att förtydliga så även du förstår - folk som pratar om bubbla är dumma, inte tvärtom - att folk jagtycker är dumma pratar om bostadsbubbla, hänger du med?

Men är det inte just svennebanan som tar amorteringsfria lån och köper lägenheter till vansinnespriser just nu?

nej det är det inte, de som köper nu i storstad är framgångsrika unga män o kvinnor i karriären, med riktigt feta löner och saftig aktiedepå, dessa 30-åringar är vinnare och vägrar lyssna på alla bittra losers som snackar om amorteringsfria lån och vansinnespriser dagarna i ända. Svennebanan sitter i småorter eller förorter och knyter näven i byxfickan och mässar om och om igen - "snart rasar det snart rasar det så jag kan köpa en etta i innerstan för 200.000:- eller det vill jag inte men de där innerstadsstrebertyperna ska fan få stryk hoppas det rasar 50% jag hatar dom jävlarna.."
Senast redigerad av tgv23000 2013-08-31 kl. 20:01.
2013-08-31, 19:59
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Så om folk du tycker är dumma i huvudet pratar om ett fenomen så existerar det inte? Lätt det bästa argumentet för att det inte existerar en bostadsbubbla i hela tråden
nu vänder du på steken så det passar din åsikt, för att förtydliga så även du förstår - folk som pratar om bubbla är dumma, inte tvärtom - att folk jagtycker är dumma pratar om bostadsbubbla, hänger du med?
2013-08-31, 20:28
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Problemet här verkar vara att utbudet av pengar är obegränsat, därmed den låga räntan samtidigt som tillgången på bostäder är begränsad. Företagen som förser marknaden med lån (bankerna) har tydligen kapacitet att låna ut pengar som inte existerat innan lånet beviljades. Om tillgången på pengar var på något sätt begränsad hade inte bankerna kunnat låna ut till så låga räntor.

Med en konstant efterfrågan på att bo är det knappast efterfrågan som drivit upp priserna, vi bor inte mer idag än vi gjorde för 50 år sedan.

Ta bort statliga garantier till banker och bostadsmarknaden blir åter sund.

Om du med "bor mer idag" menar att det finns fler antal människor i kö per lägenhet, så jo, då bor vi mer idag.
2013-08-31, 20:32
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
nej det är det inte, de som köper nu i storstad är framgångsrika unga män o kvinnor i karriären, med riktigt feta löner och saftig aktiedepå, dessa 30-åringar är vinnare och vägrar lyssna på alla bittra losers som snackar om amorteringsfria lån och vansinnespriser dagarna i ända. Svennebanan sitter i småorter eller förorter och knyter näven i byxfickan och mässar om och om igen - "snart rasar det snart rasar det så jag kan köpa en etta i innerstan för 200.000:- eller det vill jag inte men de där innerstadsstrebertyperna ska fan få stryk hoppas det rasar 50% jag hatar dom jävlarna.."

Det där önsketänkandet är nog bland det roligaste i dessa typer av trådar. Den fullständigt uppåt väggarna skeva synen och tron på vart priserna är på väg. Vissa talar om prisstagnationer eller svag nedgång, och kan sandat prata om det. Men det finns många som pratar om halveringar i Stockholm innerstad. De talar om hur de ska köpa en trea vid Medborgarplatsen för 500 000 kronor. Det är ju skrattretande. Tror ni verkligen folk omkring er har så dåligt ställt att stora lägenheter i innerstan skulle falla till några hundra tusen kronor utan att någon bjuder över?
2013-08-31, 22:05
Medlem
jhon bickles avatar
Citat:

Så de har plötsligt blivit fler framgångsrika 30-åringar nu än för 10-20-30 år sedan?

Hur kommenterar ni att bostadspriserna är övervärderade med 30 resp. 20 % i Sverige enligt tidningen Economist (bereonde på hur man ser det)?

Kostnaderna för att hyra resp. äga (med lån och lägre hyra) är ganska likvärdig idag. Men går räntan upp till 6 % så är den årliga kostnaden plötsligt bra mkt dyrare (nära dubbelt i min exempelberäkning) att leva en bostadsrätt per månad jämför med en hyresrätt (och det är i Gävle). Fråga är om de är värt det eller om priserna ska justeras ned. I Sthlm är det ju redan mer än dubbelt så dyrt om man lånar till köpesumman. Jag fattar ärligt talat inte hur man kan värdera innerstadsboende till de pengarna... jag tycker det är ovärt helt enkelt om jag rent objektivt tittar vad jag får tillbaka.
Senast redigerad av jhon bickle 2013-08-31 kl. 22:19.
2013-08-31, 22:11
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhon bickle
Så de har plötsligt blivit fler framgångsrika 30-åringar nu än för 10-20-30 år sedan?

Om du menar i relativa tal, så vet jag inte (även om jag antar att svaret är ja). Om du menar i absoluta tal, så ja. Så är det definitivt. (Källa:http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____240732.aspx). Observera att SCB inte räknar med reella tillgångar i form av bostadsrätt. Ska vi räkna med bostadsrätter som tillgångar, så är det många fler miljonärer i Stockholm än vad dessa siffror visar, men det vore ju lite missvisande med tanke på att hela diskussionen här handlar om eventuell bostadsbubbla.
Senast redigerad av MrOaiki 2013-08-31 kl. 22:15.
2013-08-31, 22:14
Medlem
jhon bickles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Om du menar i relativa tal, så vet jag inte (även om jag antar att svaret är ja). Om du menar i absoluta tal, så ja. Så är det definitivt.

Det har väl blivit mer bostäder också. Och hur kan man veta att förhållandet är linjärt mellan en ökande mängd framgångsrika 30-åringar och eskalerande priser?

Jag skulle kunna kontra med att konsumtionsmönstret har förändrats också. För i tiden var man mer försiktig... idag bränner man pengar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in