2013-08-30, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500
Jag hörde ifrån P1, P3 radiointervju igår tror jag att de var,
där skolinspektionen pratar med styrelseordförande och de helt sanslöst hur den ordförande för diskussionen. Hon sitter som diktator skäller på skolinspektören som om de vore hennes fel?? Vänta nu vart hände den här misshandeln ? på skolan ja? då borde styrelsen och rektorn stå till svar? Hon fokuserar alla fel till skolinspektionen, de skrattretande vilka idioter de finns. Dessutom så frågar ordförarande skolinspektionen vad har ni för budskap till alla elever som står utan plats nu? de är kollektiv bestraffning ni gör? De är väl inte skolinspektions fel heller? de väl snarare erat fel som inte haft kollen på skolan som gör att ni strandsatter era egna elever nu. Jag tycker rektorn och styrelsen beteende påminner om sektliknande organisation. Man tar inga som helst ansvar för någonting allt andras fel och man skyller bara ifrån sig.
Om de här var en politiskt stängning så är jag bara glad över de, äntligen börjar politiker vakna. Vi lever på 2013 talet inte på 50 tals pennalism. Tittar man igenom Lundsbergs historia, så ser man en otäck siffra av polisanmälningar och misshandel som borde stängt skolan för länge sen.

Man måste nog förstå att den gamla överklasstraditionen inte erkänner generaldirektörer; dessa är simpla uppkomlingar som förvärvat position på merit.

Traditionen är allt och man kan enkelt med hjälp av denna sätta sig över den moderna statens föreställningar om merit, universalism, laglighet m.m och skapa sig sin egen livsform. Så trodde man nog i alla fall. Nu är man i chock, naturligtvis, och reagerar med ryggmärgen.
Citera
2013-08-30, 13:03
Medlem
kafus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Undrar vad som hänt om andra friskolor agerat som Lundsberg?

Lundbergs skola är ingen fristående skola. Den är i stället en privatskola. En privatskola med internat. En privat internatskola alltså. Trots att Lundsbergs skola är privat följer den svensk läroplan. Följer svensk läroplan gör även privata Sigtunaskolan Humanistiska Läroverket samt Grennaskolan. Dessa två utgör tillsammans med Lundsbergs skola Sveriges tre riksinternat.

En fristående skola är i svenskt skolväsen en skola med annan ägare än stat, landsting eller kommun. Svenska friskolor är skattefinansierade med skolpeng.

En privatskola är en typ av skola som inte administreras av lokala, regionala eller nationella myndigheter. Privatskolan förbehåller sig rätten att välja de elever som tas in på skolan och finansieras delvis eller helt och hållet genom avgifter snarare än offentlig finansiering.

En riksinternatskola är i Sverige en internatskola som är avsedd för barn och ungdom ur någon tre kategorier: barn och ungdomar med utlandssvenska föräldrar, som har behov av miljöbyte eller är från glesbygd och icke kan beredas tillfredsställande inackordering. Riksinternatskolor omfattas av särskilda bestämmelser i skollagen.

Alternativ till Lundsbergs skola

Huvudman för Grennaskolan är Grennaskolan Riksinternat AB. Dess moderbolag heter Jönköpings Rådhus Aktiebolag, som i sin tur har Jönköpings kommun som sitt moderbolag. Grennaskolan lyder alltså inte direkt under Jönköpings kommun, men står ändå indirekt genom mellanliggande led i kommunal ägo.

Förra läsåret 2012/2013 var avgiften för en hemmasvensk internatelev på Grennaskolan 160.000 och för en utlandssvensk 145.000 kronor kronor per läsår.

Externatelever på Grennaskolan, de som inte bor på skolan, betalade förra läsåret en avgift på 2.600 på grundskolan och 4.000 kronor per läsår på gymnasiet, där 3.000 kronor tillkom för dem som valt att läsa IB-programmet.

Grennaskolan har plats för de lundsbergare som vill flytta dit. Men på Grennaskolan är huvudmannen ett bolag som i sin tur ägs av ett kommunalägt bolag. Därigenom utgör Grennaskolan inget lyckat alternativ för varje förälder som har sina barn på genuint privata Lundsberg. Men från media är det icke oväntat alternativet Grennaskolan som lanceras.

Privata Sigtunaskolan Humanistiska Läroverket, SSHL, förefaller lämpligare som alternativ internatskola än vad Grennaskolan gör för den som kommer från Lundsbergs skola. SSHL drivs av Sigtuna Skolstiftelse med Sigtunastiftelsen och Knut och Alice Wallenbergs stiftelse som huvudmän. Knut och Alice Wallenbergs stiftelse ger också stöd till privata Handelshögskolan i Stockholm. Sigtunastiftelsen bygger på kristen humanism.

Friskola
http://sv.wikipedia.org/wiki/Friskola

Privatskola
http://sv.wikipedia.org/wiki/Privatskola

Riksinternatskola
http://sv.wikipedia.org/wiki/Riksinternatskola

Lundsbergs skola
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lundsbergs_skola

Hemma hos Grenna Riksinternat
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/728157-hemma-hos-grennaskolan-riksinternat

Sigtunaskolan Humanistiska Läroverket
http://www.sshl.se/verksamheten/var-historia/

Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse
http://sv.wikipedia.org/wiki/Knut_och_Alice_Wallenbergs_Stiftelse

Om Sigtunastiftelsen
http://www.facebook.com/pages/Sigtunastiftelsen/171478742886591?id=171478742886591&sk=info
Senast redigerad av kafu 2013-08-30 kl. 13:12.
Citera
2013-08-30, 13:05
Medlem
FBMinchias avatar
Det är klart att det är ett politiskt beslut, då det är politiker som stiftat lagarna och instruerat skolinspektionen om tillämpning. Dock är det för en gångs skull korrekt hanterat. Man har talat om för ledningen vad som gäller och ledningen skiter i det och går ut i terrängen och skjuter ihjäl fåglar i stället.

Att det sedan sitter ett par överklassare i debattstudion som är "sjockade" (med överklassuttal på sch-ljudet) blir bara något som sprider ett löjets skimmer över dem. Vi andra känner skadeglädje över de gråtande snorvalparna som skickas hem, just för att de är ledsna över hemskickandet och inte över det faktum att elever farit illa där. Hade de däremot varit ledsna av den anledningen och lyft fram det, så skulle de respekteras i stället.
Citera
2013-08-30, 13:09
Medlem
Vindhlers avatar
En läsare av nättidningen Realisten kommenterar nedstängningen utav Lundsberg:

https://www.realisten.se/2013/08/30/hennix-har-fel-om-lundsberg/

Citat:
...

Hennix kallar de barnen som går på Lundsberg för en elit. Jag vänder mig emot att kalla just barnen för en elit. Deras föräldrar kan klassas som tillhörande en elit – en kulturell elit, en ekonomisk elit eller t.ex. en politiskt elit. Att man som barn till en mycket framgångsrik person inte per automatik själv är att betrakta som del i just eliten är för mig mycket principiellt viktigt, och något fullt naturligt för organisationer som önskar upprätthålla en vital hierarki, något jag kommer exemplifiera med hur forskarvärlden fungerar nedan.

Varje sann elit måste bygga på en meritokratisk princip. Allt annat leder till regression. Ett väldigt lyckat exempel i världen är katolska kyrkan, som har upprätthållts under väldigt lång tid. Inom katolska kyrkan går det inte att ta sig fram genom att man föds in bland kardinalerna, just på grund av att dessa lever i celibat. Valet av påvar och kardinaler bygger på rent spirituella kriterier hos den enskilde, inte huruvida någon kandidats föräldrar har uppbådat en stor förmögenhet under sitt arbetsliv.

Är man barn till framgångsrika personer så vet vi alla att genetiken påbjuder att det är stor sannolikhet att barnet kommer ha fallenhet för sina föräldrars talang. Men det behöver inte bli så, det finns en regression mot medel och den statiska normalfördelningen medför att i vissa fall så innehar barnen inte alls samma talang eller fallenhet som föräldrarna. Varje organisation som önskar bli långlivad måste tillse att det finns effektiva mekanismer som ser till att dessa individer slussas ut ur eliten, och att det finns en öppning för personer in i eliten som inte är barn till personer tillhörande eliten. Varför? Därför att annars sker en regression över tid, och organisationen kommer degenerera.

...

Min poäng är att det skulle vara skrattretande att tillstå att det skulle vara av godo för forskningen som helhet, eller att större framsteg inom forskningen skulle kunna nås snabbare, om forskarvärldens eliter, som utgörs av redaktörer, medlemmar i kommittéer, tidsskriftsrecensenter och framgångsrika forskare, skulle ärva sina ämbeten. Ingen skulle ta ett sådant förslag seriöst, eftersom de allra flesta inser att i utövningen av ”ämbetet” som dessa utövar så behövs den erfarenheten och kunskapen som dessa människor har tillskansat sig under sin karriär och med mycket möda. Nu invänder en del emot det jag skriver genom att hävda att det är ju precis den kunskapen som barnen tillskansar sig på Lundsberg. Nej, det kan jag bestämt avfärda. Det är inte i grundskolan man tillskansar sig den kunskapen, utan det görs långt senare och är en lång process som pågår över tid.

...
Citera
2013-08-30, 13:21
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parmenides123
Någon sådan rätt existerar inte; lika lite som någon annan kan forma utbildningsanstalter efter sitt huvud.
Jodå, annars hade inte privatskolor kunnat existera på laglig grund.
Citat:
Vi lever inte i ett pluralistiskt samhälle. Den föreställningen är nys.
Rappakalja.
Citat:
Har du sett några nazistiska, kommunistiska, islamistiska skolor...? Kommunistiska skulle förvisso vara en möjlighet då den form av kommunism vi känner i Sverige i grunden är liberal och har inga invändningar mot den liberala föreställningen om människan. Med konservatismen förhåller det sig annorlunda: den är anti-liberal och måste därför tillintetgöras.
Det låter som att du argumenterar utifrån en totalitär samhällssyn där icke-önskvärda inslag ska "tillintetgöras"...jag delar inte den synen. Jag tycker inte riktigt att det hör till den här diskussionen, men jag tror att en större spridning när det gäller skolorna kommer att uppstå. Staten är liksom inte gud fader som styr allt här i världen. Alltfler människor kommer säkerligen att göra uppror mot ett totalitärt, själsdödande samhällssystem som vill göra allting lika grått, trist och intetsägande.
Citat:
Dock har den gamla överklassen fortfarande samhällsprivilegier som strider mot den liberala statens totala anspråk; exempelvis finns kungafamiljen kvar efter en historisk kompromiss. Men i den stund regenten skulle få för sig att inte lyda staten, i den stund skulle monarkin vara lika död som Lundsbergs är idag.
Jag diskuterar inte kungens vara och ickevara här.
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Men det är ju själva problemet, vi har en klass som hamnar i toppen utav samhället där de ser ned på resten utav det svenska folket.
Ja, men en sådan kommer naturligtvis fortsätta att existera med eller utan Lundsberg, det fattar du väl.
Citat:
Sjuka jävlar som sätter strykjärn i ryggen på folk skall minsann inte befinna sig på en sådan position att de kan bestämma över hur samhället ter sig.
Som sagt: det är ingenting stater kan göra någonting åt. Sätter de inte strykjärnet i någon där så gör det det någon annanstans. Vad fan ska skolinspektionen göra åt det?
Citat:
Ett sådant moralisk förfall är inte önskvärd helt enkelt och det är bra att skolinspektionen för en gångs skull gör sitt jobb.
Skolan kommer att återuppstå. Det är starka makter som råder över Lundsberg, det är liksom ingen liten oansenlig skitskola någonstans i hallonbygden vi pratar om. Förövrigt finner jag hyckleriet inom vårt äckliga etablissemang kring begreppet "elit", speciellt när det gäller skolan, djupt motbjudande. Krossa den skändliga!
Senast redigerad av Condottieri 2013-08-30 kl. 13:29.
Citera
2013-08-30, 13:34
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Man ska inte heller glömma att eleverna själva verkar känna stolthet för sin skola och samhörighet. Sådant mer än något annat tror jag motiverar elever, att skolan inte är en förtryckande institution utan ett privilegium att få vara en del av.

Det var bara ett ekonomiskt privilegium att få gå på Lundsberg, och pengar tar ingen hänsyn till moral och etik, om inte lagar och regler finns. Har du inte lärt dig det?

Nu fick skolan lära sig det, den hårda vägen. Det var många år för sent, tyvärr.
Citera
2013-08-30, 13:42
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Nu fick skolan lära sig det, den hårda vägen. Det var många år för sent, tyvärr.
Det enda de "lärt sig" är hur de ska manövrera sig ur den situation som nu har uppstått. Skolledningen kommer sannolikt framgångsrikt försöka isolera händelsen till någonting som inte hänt inom ramen för själva skolverksamheten, ungefär som om t ex en elev på nån skitskola skulle ha slagit en pensionär på käften. Givetvis oacceptabelt och kriminellt dräggbeteende, men ändå inget som skulle få ens den skitnödigaste kulturmarxist bland byråkrater att föreslå nedläggning av vederbörande skola.
Senast redigerad av Condottieri 2013-08-30 kl. 13:50.
Citera
2013-08-30, 13:50
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Det enda de "lärt sig" är hur de ska manövrera sig ur den situation som nu har uppstått. De kommer sannolikt att isolera händelsen till någonting som inte hänt inom ramen för själva skolverksamheten, ungefär som om t ex en elev på nån annan skola skulle ha slagit en pensionär på käften. Givetvis oacceptabelt och kriminellt beteende, men ändå inget som skulle få ens den skitnödigaste kulturmarxist bland byråkrater att föreslå nedläggning av vederbörande elevs skola.

Precis så ser jag på saken. Som jag skrev i en annan tråd så är det ett brott som har begåtts, och det är väl ingen annan än gärningsmannen som är skyldig till det. Nollning är inte att misshandla en annan människa.

Om ett brott begås i, låt oss säga, en affär - är det då affärsinnehavaren som ska straffas för att denne inte kunde förhindra att brottet begicks? Kanske ska vi straffa polismyndigheten för alla de personrån som sker ute i allmänheten?

Fullständigt orimligt. Enligt mitt sätt att se på det så är nedstängningen inget annat än ett överilat beslut som eldats på av pressen och den kulturmarxistiska PK-hetsen.
Citera
2013-08-30, 13:53
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Fullständigt orimligt. Enligt mitt sätt att se på det så är nedstängningen inget annat än ett överilat beslut som eldats på av pressen och den kulturmarxistiska PK-hetsen.
Myndigheterna kommer tvingas krypa till korset, och det vet de om. De står på ett moras i den här frågan.
Citera
2013-08-30, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parmenides123
Någon sådan rätt existerar inte; lika lite som någon annan kan forma utbildningsanstalter efter sitt huvud.
Citat:
Jodå, annars hade inte privatskolor kunnat existera på laglig grund

Lundsbergs har i praxis upphört att existera eftersom det saknas laglig grund för verksamheten. Således är vi inte oöverens. Man kan forma undervisningen, men inte efter eget huvud bortanför lagligheten - blott innanför.

Den laglighet som krävs för skolverksamhet måste anpassa sig till det universalistiska anspråket som den totala liberala staten har, dvs. i all sin enkelhet: se till så att institutionen lever upp till att iaktta de individuella medborgerliga fri- och rättigheterna enligt den naturrättsliga traditionen.

Lundsbergs hela kultur obstruerar den liberala naturrättstraditionen. Alla skolor som gör det kommer i sinom tid att stängas ned om de inte har förmågan att anpassa sig.
Citera
2013-08-30, 13:59
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
En svaghet i skolinspektionens beslut är att generaldirektören Begler varit personligt engagerad i beslutet att stänga skolan. Det gör hennes situation svår om förvaltningsrätten i en dom skulle upphäva eller på annat sätt kritisera beslutet. Hon borde ha hållit sina händer borta från ett beslut som trots allt väcker så många känslor.

Hur menar du nu? En gd är tjänsteman och är i sin fulla rätt att engagera sig, eller tror du att en gd är politiker?
Citera
2013-08-30, 14:00
Medlem
Citat:
Det låter som att du argumenterar utifrån en totalitär samhällssyn där icke-önskvärda inslag ska "tillintetgöras"...jag delar inte den synen. Jag tycker inte riktigt att det hör till den här diskussionen, men jag tror att en större spridning när det gäller skolorna kommer att uppstå. Staten är liksom inte gud fader som styr allt här i världen. Alltfler människor kommer säkerligen att göra uppror mot ett totalitärt, själsdödande samhällssystem som vill göra allting lika grått, trist och intetsägande.

Jag konstaterar faktum. Statens penetration av samhället är totalt. Det finns inga autonoma ytor som är opolitiska. Det finns inga gömställen där man kan undvika statens påbud; inga institutioner eller föreningar som kan upprätta egna regler och normer i strid med statens utan att bli en politisk fiende som staten kommer att bekämpa och ytterst förinta i den stund detta krävs.

När folk gör uppror, när samhället förändras så är detta en politisk strid. Då utmanas statens grundvärdering och man vill en annan värdering, men detta andra kommer att ha samma totalitära anspråk som den innevarande. Sån är den totala statens tidsålder. Läs Carl Schmitt så förstår du tankegången.

Vad jag personligen tycker om detta förhållande är en helt annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in