Citat:
Ursprungligen postat av
parmenides123
Jag konstaterar faktum. Statens penetration av samhället är totalt.
Jag tror du har fel där, men låt oss ändå säga att du har rätt.
Citat:
Det finns inga autonoma ytor som är opolitiska.
Kanske inte, men det kan ändå finnas mäktiga grupper i samhället som vill skapa sådana.
Citat:
Det finns inga gömställen där man kan undvika statens påbud; inga institutioner eller föreningar som kan upprätta egna regler och normer i strid med statens utan att bli en politisk fiende som staten kommer att bekämpa och ytterst förinta i den stund detta krävs.
Begreppet "demokrati" är oförenligt med den verklighetsbeskrivningen.
Citat:
När folk gör uppror, när samhället förändras så är detta en politisk strid. Då utmanas statens grundvärdering och man vill en annan värdering, men detta andra kommer att ha samma totalitära anspråk som den innevarande.
Nej, i ett friskt samhälle kommer alltid starka människor att tänka i olika riktningar, och det måste staten finna sig i och rätta sig efter.
Citat:
Sån är den totala statens tidsålder. Läs Carl Schmitt så förstår du tankegången.
men vad säger att "den totala statens tidsålder" är oändlig? Alla organisationer går förr eller senare under eftersom de blir korrupta.
Citat:
Vad jag personligen tycker om detta förhållande är en helt annan sak.
Ok.
Citat:
Ursprungligen postat av
swimp78
De fyra skollor SI stängde av innan Lundsberg var muslimska friskolor. Gillar inte skitnödiga kultumarxister muslimer menar du? Du antyder ju att skolinspektionen har en politisk agenda menar jag.
Nej, jag tror inte att de gör det.

Åtminstone inte om de är genuint traditionsbejakande i sitt sätt att se på samhället. De gillar dem nämligen endast så länge de omfamnar samma hjärndöda grundsyn som dem själva,

och ifall de gör uppror måste de förgöras. Men de kommer förr eller senare att misslyckas i sin äckliga strävan.