2013-08-30, 14:04
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Det enda de "lärt sig" är hur de ska manövrera sig ur den situation som nu har uppstått. Skolledningen kommer sannolikt framgångsrikt försöka isolera händelsen till någonting som inte hänt inom ramen för själva skolverksamheten, ungefär som om t ex en elev på nån skitskola skulle ha slagit en pensionär på käften. Givetvis oacceptabelt och kriminellt dräggbeteende, men ändå inget som skulle få ens den skitnödigaste kulturmarxist bland byråkrater att föreslå nedläggning av vederbörande skola.

De fyra skollor SI stängde av innan Lundsberg var muslimska friskolor. Gillar inte skitnödiga kultumarxister muslimer menar du? Du antyder ju att skolinspektionen har en politisk agenda menar jag.
Citera
2013-08-30, 14:05
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parmenides123
Lundsbergs har i praxis upphört att existera eftersom det saknas laglig grund för verksamheten.
För tillfälllet, ja. Men sista ordet är inte sagt.
Citat:
Således är vi inte oöverens. Man kan forma undervisningen, men inte efter eget huvud bortanför lagligheten - blott innanför.
Lagar är till för att ändras - alternativt brytas emot.
Den laglighet som krävs för skolverksamhet måste anpassa sig till det universalistiska anspråket som den totala liberala staten har, dvs. i all sin enkelhet: se till så att institutionen lever upp till att iaktta de individuella medborgerliga fri- och rättigheterna enligt den naturrättsliga traditionen.

Lundsbergs hela kultur obstruerar den liberala naturrättstraditionen. Alla skolor som gör det kommer i sinom tid att stängas ned om de inte har förmågan att anpassa sig.[/quote] Som sagt - du verkar ha en extremt totalitär samhällssyn samt deterministisk historiesyn. Det har iofs. jag också - och jag säger att jag tror att du har fel, den totalitär-"liberala" (vilken i sig själv bisarr paradox ) statsapparaten kommer till slut att tvingas ge vika. Av den ena eller andra andra anledningen.
Senast redigerad av Condottieri 2013-08-30 kl. 14:16.
Citera
2013-08-30, 14:12
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Jag konstaterar faktum. Statens penetration av samhället är totalt.
Jag tror du har fel där, men låt oss ändå säga att du har rätt.
Citat:
Det finns inga autonoma ytor som är opolitiska.
Kanske inte, men det kan ändå finnas mäktiga grupper i samhället som vill skapa sådana.
Citat:
Det finns inga gömställen där man kan undvika statens påbud; inga institutioner eller föreningar som kan upprätta egna regler och normer i strid med statens utan att bli en politisk fiende som staten kommer att bekämpa och ytterst förinta i den stund detta krävs.
Begreppet "demokrati" är oförenligt med den verklighetsbeskrivningen.
Citat:
När folk gör uppror, när samhället förändras så är detta en politisk strid. Då utmanas statens grundvärdering och man vill en annan värdering, men detta andra kommer att ha samma totalitära anspråk som den innevarande.
Nej, i ett friskt samhälle kommer alltid starka människor att tänka i olika riktningar, och det måste staten finna sig i och rätta sig efter.
Citat:
Sån är den totala statens tidsålder. Läs Carl Schmitt så förstår du tankegången.
men vad säger att "den totala statens tidsålder" är oändlig? Alla organisationer går förr eller senare under eftersom de blir korrupta.
Citat:
Vad jag personligen tycker om detta förhållande är en helt annan sak.
Ok.
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
De fyra skollor SI stängde av innan Lundsberg var muslimska friskolor. Gillar inte skitnödiga kultumarxister muslimer menar du? Du antyder ju att skolinspektionen har en politisk agenda menar jag.
Nej, jag tror inte att de gör det. Åtminstone inte om de är genuint traditionsbejakande i sitt sätt att se på samhället. De gillar dem nämligen endast så länge de omfamnar samma hjärndöda grundsyn som dem själva, och ifall de gör uppror måste de förgöras. Men de kommer förr eller senare att misslyckas i sin äckliga strävan.
Senast redigerad av Condottieri 2013-08-30 kl. 14:30.
Citera
2013-08-30, 14:28
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Jag konstaterar faktum. Statens penetration av samhället är totalt. Det finns inga autonoma ytor som är opolitiska. Det finns inga gömställen där man kan undvika statens påbud; inga institutioner eller föreningar som kan upprätta egna regler och normer i strid med statens utan att bli en politisk fiende som staten kommer att bekämpa och ytterst förinta i den stund detta krävs.
Är det därför Alliansen har lagt ner försvaret i Sverige? För att det förekom pennalism och översitteri i värnpliktssystemet?

När jag låg i lumpen stod det en skogstokig sergeant och hällde brinnande napalm på mig under ABC-övningen, vilket jag inte kan tänka mig var tillåtet enligt SäkI. Jämför det med att bli svedd av ångan från ett strykjärn. Men, men... Försvaret är ju numera nerlagt av Alliansen, så det här blir väl ännu en fjäder i hatten för dem.
Citera
2013-08-30, 14:33
Medlem
Ursprungligen postat av parmenides123:
Det finns inga gömställen där man kan undvika statens påbud; inga institutioner eller föreningar som kan upprätta egna regler och normer i strid med statens utan att bli en politisk fiende som staten kommer att bekämpa och ytterst förinta i den stund detta krävs.

Citat:
Begreppet "demokrati" är oförenligt med den verklighetsbeskrivningen.

Den är förenlig i alla fall om vi uppfattar Sverige och länderna i västvärlden som demokratier. Dessa har stater som är totala och EU-projektet accentuerar blott denna fortspridning och fördjupning av den totala staten.

Man kan utveckla detta i spaltmeter men det som är relevant med hänvisning till Lundsbergs är att det här funnits en motståndsficka som erbjudit en alternativ livsform till den liberala. Analysen är ganska självklar utifrån perspektivet att staten har ett totalt anspråk, nämligen att i den stund som Lundsbergs i tillräcklig omfattning obstruerar statens göranden och låtanden slår staten till och tillintetgör verksamheten; man förintar helt enkelt en politisk fiende.
Citera
2013-08-30, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Är det därför Alliansen har lagt ner försvaret i Sverige? För att det förekom pennalism och översitteri i värnpliktssystemet?

När jag låg i lumpen stod det en skogstokig sergeant och hällde brinnande napalm på mig under ABC-övningen, vilket jag inte kan tänka mig var tillåtet enligt SäkI. Jämför det med att bli svedd av ångan från ett strykjärn. Men, men... Försvaret är ju numera nerlagt av Alliansen, så det här blir väl ännu en fjäder i hatten för dem.

Sverige är ju en lydstat till USA; i den militära kontexten en del av USA så vårt försvar är starkt.

Pennalism, kamratfostran och underkuvande under gruppens diktat är viktigt för att ena en samling. Om detta görs inom ramen för den liberala statens anspråk - dvs. inom dess stridande förband i syfte att göra trupperna beredda att offra sitt liv för tron på dess godhet - så kommer denna form av kollektivism att alternativt accepteras eller uppmuntras.

När detta sker utanför statens kontroll av en liten samling i den värmländska skogen så är beteendet politiskt oacceptabelt och måste stampas ut. Sådan är den totala statens logik.
Citera
2013-08-30, 14:52
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Den är förenlig i alla fall om vi uppfattar Sverige och länderna i västvärlden som demokratier.
Men om man inte gör det...?
Citat:
Dessa har stater som är totala och EU-projektet accentuerar blott denna fortspridning och fördjupning av den totala staten.
Vi kan bara vara eniga om att vi inte är överens.
Citat:
Man kan utveckla detta i spaltmeter men det som är relevant med hänvisning till Lundsbergs är att det här funnits en motståndsficka som erbjudit en alternativ livsform till den liberala. Analysen är ganska självklar utifrån perspektivet att staten har ett totalt anspråk, nämligen att i den stund som Lundsbergs i tillräcklig omfattning obstruerar statens göranden och låtanden slår staten till och tillintetgör verksamheten; man förintar helt enkelt en politisk fiende.
Nix, det finns garanterat ett flertal makthavare långt uppsatta i statsapparaten som inte tillåter att Lundsberg tillintetgörs.
Citat:
Sverige är ju en lydstat till USA; i den militära kontexten en del av USA så vårt försvar är starkt.
Men inte i alla avseenden, borgarna har t ex väldigt dåliga opinionssiffror just nu.
Citat:
Pennalism, kamratfostran och underkuvande under gruppens diktat är viktigt för att ena en samling. Om detta görs inom ramen för den liberala statens anspråk - dvs. inom dess stridande förband i syfte att göra trupperna beredda att offra sitt liv för tron på dess godhet - så kommer denna form av kollektivism att alternativt accepteras eller uppmuntras.
Dumheter, staten skulle aldrig acceptera det i dagsläget.
Citat:
När detta sker utanför statens kontroll av en liten samling i den värmländska skogen så är beteendet politiskt oacceptabelt och måste stampas ut. Sådan är den totala statens logik.
Är det inte konstigt i så fall att denna skola kan existera? http://sv.wikipedia.org/wiki/Laboraskolan
Citera
2013-08-30, 15:50
Medlem
Inkonsts avatar
Citat:
Citat:
Någon sådan rätt existerar inte; lika lite som någon annan kan forma utbildningsanstalter efter sitt huvud.

Lundsbergs har i praxis upphört att existera eftersom det saknas laglig grund för verksamheten. Således är vi inte oöverens. Man kan forma undervisningen, men inte efter eget huvud bortanför lagligheten - blott innanför.

Den laglighet som krävs för skolverksamhet måste anpassa sig till det universalistiska anspråket som den totala liberala staten har, dvs. i all sin enkelhet: se till så att institutionen lever upp till att iaktta de individuella medborgerliga fri- och rättigheterna enligt den naturrättsliga traditionen.

Lundsbergs hela kultur obstruerar den liberala naturrättstraditionen. Alla skolor som gör det kommer i sinom tid att stängas ned om de inte har förmågan att anpassa sig.

Du verkar ha fått något om bakfoten. Den svenska rättsordningen är inte naturrättslig utan snarare rättskonstruktivistisk och rättspositivistisk. Det svenska samhället lämnade naturrätten bakom sig under tidigt 1900-tal. Snarare är det så att Lundsberg vilar på en naturrättslig värdegrund som inte erkänner de konstruerade normer som samhället försöker få skolan att implementera. Istället hänvisar skolan till andra värden som moral, mänskliga förutsättningar osv. Typiskt naturrättsligt.
Senast redigerad av Inkonst 2013-08-30 kl. 16:04.
Citera
2013-08-30, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Skolinspektionen har nu beslutat att stänga Sveriges äldsta internatskola. Ett verksamhetsbeslut har ålagts skolan och alla elever är hemförlovade. Detta efter den egendomliga strykjärnsincidenten som nämns i andra trådar.

Vad är de egentliga skälen till beslutet att vidta en så drastisk åtgärd som att stänga skolan? Det finns ju inom vissa politiska läger ett stort intresse av att stänga den anrika privatskolan. Och hur bör skolan möta beslutet? Genom att gå upp i rök, eller genom att gå vidare som en renodlad privatskola som det en gång var? Eller är namnet Lundsbergs skola så skadat att ingen räddning finns?

http://www.skolinspektionen.se/sv/Tillsyn--granskning/Nyheter1/Skolinspektionen-granskar-Lundsbergs-skola/

Anledningen till att skolan stängs är år av kränkningar och extrema nollningar. Läs gärna Skolinspektionens tidigare tillsynsprotokoll på hemsidan. Där står om grova kränkningar även för flera år sedan. Trots det har Lundsberg inte åstadkommit förändringar. Det är inte ett politiskt beslut, det är år av misskötsel som äntligen får Skolinspektionen att reagera. Förstår inte varför folk värnar så mycket om Lundsberg? De muslimska friskolor som tvingats stänga ser jag inte direkt samma försvar för. Men det handlar väl mycket om att det är en "anrik" och fin skola för överklassen och då är det förstås viktigare att bevara "traditionen" än att se till de elever som faktiskt drabbats av våld och kränkningar.
Citera
2013-08-30, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Om landets framtida ledare går där eller inte är skitsamma. Detta är interna problem som borde hanteras internt och inte avhandlas på mediernas löp.

Tycker du att man har lyckats hantera det internt? De har misslyckats att komma till rätta med problemet. Skolinspektionen fick nog. Menar du att skolinspektionen inte ska ha rätt att stänga skolor där elever far illa? När en skola som Lundsberg stängs så är det förstås en stor nyhet som medierna med rätta skriver om.
Citera
2013-08-30, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Två problem här.

1. Lundsberg skall inte stängas på riktigt utan under en period. Detta görs för att skolinspektionen skall ha ryggen fri mot framförallt media, som av pk-ideologiska skäl inte vill att det skall finnas internatskolor i Sverige.
Internatskolor kommer dock alltid finnas eftersom det alltid kommer finnas människor som antingen är globalt mycket rörliga eller av andra orsaker inte räcker till för sina barn. Om detta behov råder inga delade meningar i riksdagen.

2. Skulle våra riksinternat jämföras med landets övriga skolor i privat eller kommunal regi, skulle internaten placera sig i topp på listan över dem med minst mobbnings- och sociala problem. Detta handlar alltså inte om problem på Lundsberg i första hand utan om problem i pk-samhällets syn på Lundsberg.

Det handlar inte om det ska finnas internat eller inte. Jag är inte emot att det finns internat. Det jag emot är att elever far illa på en skola och har så gjort i decennier. Det jag är emot är en skola där man anser att man "kamratfostrar" elever genom att tvinga dem till att utsättas för kränkningar och ta emot förnedrande uppdrag. Det är totalt otidsenligt. Det är helt rätt att stänga skolan. De har haft många chanser att komma till rätta med problemet, utan att lyckas.
Citera
2013-08-30, 16:00
Medlem
Citat:
text

För jobbigt citera dig med alla inskjutna citat i texten så jag skriver i löptext.

Begreppet demokrati diskuteras lämpligen genom en precisering av innebörden och det är ett digert projekt som vi kan lämna därhän.

Lundsbergs är i praxis tillintetgjord, vi ser dödsryckningen. Återuppstår skolan är det i en annan form där det som kännetecknade skolan är utraderat, dvs hederskodexen och det anti-liberala elementet av underkastelse och förnedring under gruppens diktat.

Att det senare de-faktum sker i den liberalt kontrollerade militärapparaten är kanske lättare att förstå genom att studera USA armen och dess träning. Här finns ingen som försöker dölja detta faktum. I Sverige är vi mer hycklande på den punkten.

Intressant wikipedia-länk. Av denna framgår att staten knappast lämnar inslag som står i strid med det liberala paradigmet ifred. Kontroverserna kommer att pågå tills den politiska striden är vunnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in