2013-08-30, 08:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Om det finns mer att hämta på grund av att RB håller räntan för lågt, vad finns det då risk för när räntan hamnar på normal nivå? När räntan sätts högre för att bromsa ekonomin?

Förlåt, jag var trött, men räntan ska ner därför att den ligger för högt.
2013-08-30, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAEVERABOFF
Förlåt, jag var trött, men räntan ska ner därför att den ligger för högt.
RB kör kraftigt expansiv politik genom en mycket låg reporänta, hur resonerar du för att komma fram till att den ligger för högt?

Menar du just nu, eller som normalläge?
2013-08-30, 10:24
Medlem
Citat:
RB kör kraftigt expansiv politik genom en mycket låg reporänta, hur resonerar du för att komma fram till att den ligger för högt?

Menar du just nu, eller som normalläge?

Riksbankens mål är att ha en inflation på 2%. Inte max 2% utan den ska vara 2%.

Inflation är ett ord och kan ha många betydelser men Riksbankens definition av inflation är KPI.

http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Inflation/Inflationsmalet/

Citat:
Inflationsmålet är sedan dess definierat som att den årliga ökningen av KPI ska vara 2 procent. Att målet definierats i termer av KPI beror främst på att detta är det mest kända och använda måttet på inflation, att det omfattar en mycket stor del av hushållens konsumtion samt att det publiceras varje månad.

Citat:
Men en alltför låg inflation är inte heller bra. Ett alltför lågt inflationsmål ökar risken för deflation, det vill säga att den allmänna prisnivån faller. Deflation har historiskt visat sig kunna skapa problem. När det är deflation kommer de framtida priserna att vara lägre än dagens. Eftersom det är billigare i framtiden väntar hushållen med att konsumera till dess att priserna fallit. Företagen skjuter å sin sida upp investeringarna tills priserna fallit. Detta gör att produktionen kan falla så länge som deflationen pågår. Det kan vara svårt att bryta en sådan deflationsprocess.

Sen kan man diskutera om det är rätt att inflation mäts i KPI men det är iaf riksbankens uppdrag.

KPI har de senaste åren lagat långt under 2%.

Om Riksbanken vill uppnå målet på 2% inflation så borde de alltså sänka räntan.

På senare tid har Riksbanken mer och mer oroat sig för den privata skuldsättningen och undvikit sänkningar trots att de kanske ha behövts - man har alltså struntat i att försöka nå sitt huvudsakliga mål pga en sak som inte ingår i deras uppdrag (Lars E O Svensson hoppade av Riksbanken pga just detta. Han menade att Riksbanken skulle bry sig om målet på 2% inflation och strunta i den privata skuldsättningen och istället låta andra aktörer styra det (T ex FI med bolånetak) som visat sig mycket effektivare att hindra den privata skulsättningsöklningen) .
2013-08-30, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Riksbankens mål är att ha en inflation på 2%. Inte max 2% utan den ska vara 2%.

Inflation är ett ord och kan ha många betydelser men Riksbankens definition av inflation är KPI.

http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Inflation/Inflationsmalet/

Sen kan man diskutera om det är rätt att inflation mäts i KPI men det är iaf riksbankens uppdrag.

KPI har de senaste åren lagat långt under 2%.

Om Riksbanken vill uppnå målet på 2% inflation så borde de alltså sänka räntan.

På senare tid har Riksbanken mer och mer oroat sig för den privata skuldsättningen och undvikit sänkningar trots att de kanske ha behövts - man har alltså struntat i att försöka nå sitt huvudsakliga mål pga en sak som inte ingår i deras uppdrag (Lars E O Svensson hoppade av Riksbanken pga just detta. Han menade att Riksbanken skulle bry sig om målet på 2% inflation och strunta i den privata skuldsättningen och istället låta andra aktörer styra det (T ex FI med bolånetak) som visat sig mycket effektivare att hindra den privata skulsättningsöklningen) .
Tack för ett välskrivet, men onödigt, svar

Jag var nog otydlig. Eftersom att RB kör med kraftigt expansiv politik just nu är den normala tolkningen att räntan ligger lägre än den skulle göra i en normalsituation, "för lågt" om man så vill. De senaste sidornas diskussion har delvis handlat om höga, amorteringsfria lån. Faran med dessa lån ligger (bland annat) i de direkta och indirekta effekter en räntehöjning har. Min fråga till Maeveraboff var menad att försöka förstå om han menar att räntan ligger för högt jämfört med vad han menar är/bör vara normalläge, och hur han då resonerar.

På kort sikt förstår jag att man kan tycka att räntan ligger för högt, men vi får vänta en vecka till på att få reda på vad RB tycker
2013-08-30, 11:33
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:

Jag var nog otydlig. Eftersom att RB kör med kraftigt expansiv politik just nu är den normala tolkningen att räntan ligger lägre än den skulle göra i en normalsituation, "för lågt" om man så vill. De senaste sidornas diskussion har delvis handlat om höga, amorteringsfria lån. Faran med dessa lån ligger (bland annat) i de direkta och indirekta effekter en räntehöjning har. Min fråga till Maeveraboff var menad att försöka förstå om han menar att räntan ligger för högt jämfört med vad han menar är/bör vara normalläge, och hur han då resonerar.

På kort sikt förstår jag att man kan tycka att räntan ligger för högt, men vi får vänta en vecka till på att få reda på vad RB tycker

Men vad ska Riksbanken göra? Om de skulle höja räntan så skulle det ytterligare stärka värdet på kronan vilket skulle slå mot den för Sverige viktiga exportindustrin med arbetslöshet som följd. Att sätta räntan efter en befarad överbelåning eller bostadsbubbla känns inte som ett vettigt alternativ utan, som tidigare har sagts, ses det som ett problem så får det åtgärdas på annat sätt.

Och det är väl i ljuset av det pratet om att räntan är för hög ska ses. D.v.s. hade räntan varit lägre så hade kronan varit värd mindre och vi hade exporterat mer (samt haft en högre inhemsk konsumtion av svenska varor) och på så sätt haft en lägre arbetslöshet. Det förutsätter iofs att det finns en efterfrågan utomlands.
2013-08-30, 11:34
Medlem
Citat:

Vad är en normalränta?

Om vi har en lång period med låg inflation så är ju också räntan låg.

Om vi har en lång period med hög inflation så är ju också räntan hög.

Sen kan man kanske räkna ihop de senaste 30 åren och få fram någon form av medelränta och tro att detta är "normal-räntan" men det förutsätter att det kommer se likadant ut de följande 30 åren.

Det vi verkar gå mot är en lång period med låg inflation och då lär även "normal-räntan" vara låg.
2013-08-30, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Men vad ska Riksbanken göra? Om de skulle höja räntan så skulle det ytterligare stärka värdet på kronan vilket skulle slå mot den för Sverige viktiga exportindustrin med arbetslöshet som följd. Att sätta räntan efter en befarad överbelåning eller bostadsbubbla känns inte som ett vettigt alternativ utan, som tidigare har sagts, ses det som ett problem så får det åtgärdas på annat sätt.
Jag tror inte att RB kommer höja räntan på grund av risken för överbelåning hos hushållen, och det är inget jag förespråkar heller. För att stävja den risken skulle ett avskaffande av ränteavdraget vara mycket mer välkommet hos mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vad är en normalränta?

Om vi har en lång period med låg inflation så är ju också räntan låg.

Om vi har en lång period med hög inflation så är ju också räntan hög.

Sen kan man kanske räkna ihop de senaste 30 åren och få fram någon form av medelränta och tro att detta är "normal-räntan" men det förutsätter att det kommer se likadant ut de följande 30 åren.

Det vi verkar gå mot är en lång period med låg inflation och då lär även "normal-räntan" vara låg.
Jag skulle i alla fall vilja säga att normalräntan inte är en där RB säger att den ligger på en nivå som utgör "mycket expansiv penningpolitik" Det är en så pessimistisk bild av framtiden att jag inte vill tro på den. Vi befinner oss i en lågkonjunktur som vi snart kommer ur, vi är inte Japan...

De senaste 30 åren är fullständigt vansinne att gå efter med tanke på de förändringar som skett, men de senaste 15+ åren tror jag ger en ganska rättvis bild av vad vi kan vänta oss.
2013-08-30, 15:21
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Jag tror inte att RB kommer höja räntan på grund av risken för överbelåning hos hushållen, och det är inget jag förespråkar heller. För att stävja den risken skulle ett avskaffande av ränteavdraget vara mycket mer välkommet hos mig.

Jag skulle i alla fall vilja säga att normalräntan inte är en där RB säger att den ligger på en nivå som utgör "mycket expansiv penningpolitik" Det är en så pessimistisk bild av framtiden att jag inte vill tro på den. Vi befinner oss i en lågkonjunktur som vi snart kommer ur, vi är inte Japan...

De senaste 30 åren är fullständigt vansinne att gå efter med tanke på de förändringar som skett, men de senaste 15+ åren tror jag ger en ganska rättvis bild av vad vi kan vänta oss.

Vad som är en hög ränta vid högkonjunktur varierar ju beroende på många variabler. En hög ränta 1990 var 15-20%. En hög ränta idag är 7%. Ser vi på de senaste 15 åren, som du tycker vi ska göra, så har ju låntagarna inget att frukta.
2013-08-30, 15:47
Medlem
MrOaikis avatar
För er bubbelteoende måste egentligen alla följande kriterier uppnås för att bubblan ska spricka:

• Ränta och eget kapital hos låntagaren måste vara så högt, att majoriteten av alla spekulanter plötsligt inte har råd/möjlighet att köpa och efterfrågan därför faller brant.

• De som för närvarande har bostadsrätt, måste tvingas sälja den. Många på en och samma gång, så att marknaden översvämmas med bostadsrätter till salu.

• Befolkningstillväxten i Stockholm måste minska med 38 000 människor om året. Alternativt måste nybyggnader öka från 3000 lägenheter till 40 000 på årsbasis.

Tycker ni detta låter rimligt?
2013-08-30, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Vad som är en hög ränta vid högkonjunktur varierar ju beroende på många variabler. En hög ränta 1990 var 15-20%. En hög ränta idag är 7%. Ser vi på de senaste 15 åren, som du tycker vi ska göra, så har ju låntagarna inget att frukta.
Ja, som sagt är det vansinne att gå så långt tillbaka i tiden, jämförelser med tidigt 90-tal är inte vettiga.

Ta ett lån på 2,5'', ränta 2,9 %, det ger en månadskostnad på 4 200 spänn i ränta. Med 7 % ränta blir det 10 200 (avdrag inräknat i båda summorna). Vi säger att det sker om åtta år med årlig löneökning på 2 %, då blir det 8 700 spänn i dagens mått mätt. En dubbelt så hög räntekostnad alltså. Du säger att det inte är något att frukta, jag är något mer pessimistisk när det gäller folks marginaler.

Inte så att jag förutspår någon jättekrasch på grund av det, men det kan bli tight för en hel del, vilket i sig ger en del ovälkomna effekter.

Det jag främst vill ha sagt är väl att folk borde räkna med att saker kan gå åt pipsvängen och se till att ha marginaler för det, i stället för att låna så mycket man bara får när pengarna är billiga.
2013-08-30, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
För er bubbelteoende måste egentligen alla följande kriterier uppnås för att bubblan ska spricka:

• Ränta och eget kapital hos låntagaren måste vara så högt, att majoriteten av alla spekulanter plötsligt inte har råd/möjlighet att köpa och efterfrågan därför faller brant.

• De som för närvarande har bostadsrätt, måste tvingas sälja den. Många på en och samma gång, så att marknaden översvämmas med bostadsrätter till salu.

• Befolkningstillväxten i Stockholm måste minska med 38 000 människor om året. Alternativt måste nybyggnader öka från 3000 lägenheter till 40 000 på årsbasis.

Tycker ni detta låter rimligt?

Är det kriterier du har hittat på själv eller har du något som helst faktiskt stöd för punkterna? De måste ju i alla fall vara unika för dagens Sverige/Stockholm då något liknade inte behövt uppfyllas när andra bubblor spruckit, i Sverige och utomlands.
2013-08-30, 17:05
Medlem
Osmanvallos avatar
SBAB höjer räntan kraftigt

Citat:
SBAB kunde inte hålla emot längre och höjde nu sin bolåneränta kraftigt. 5-åringen ligger nu på 3.92%. Rörliga räntor är dock oförändrade och perioden där det inte var osannolikt att man kunde tjäna på att binda räntan är nog snart över, om den inte redan passerat.

Även Swedbank har höjt sin 5-åriga ränta, som nu ligger på 3.65% medan SEB ligger på 3.61%. Nordea har inte höjt än, utan ligger kvar nere på 3.43%. Nu är det iofs inte osannolikt att Swedbank med kollegor hänger med och höjer till SBAB-nivåer inom kort.

http://cornucopia.cornubot.se/2013/08/dar-satt-den-sbab-hojer-rantan-kraftigt.html

Inga problem, bara låna på så det stänker om det

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in