2011-03-30, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Fast de som räknar med en värdeökning är ute på hal is. Vi har en bostadskrasch inom 10 år.
Ja det håller jag med om, men det frångår inte faktumet att många tänker att värdet bara går upp.
2011-03-30, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
Ja det håller jag med om, men det frångår inte faktumet att många tänker att värdet bara går upp.
Eftersom att det inte har varit någon riktig sättning i bostadsmarknaden sedan början på 90- talet så är det nog många som inte förstår det.
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____74160.aspx

Frågan är ju bara när det vänder. Och hur mycket samt hur länge det då blir.
2011-03-31, 02:28
Medlem
Problemet är just det att med dessa priser har många bara råd att bo och sen leva som råttor.
Nu har nyköpare problem att komma in på marknaden, de ska ju spara 15% och på en liten miljonlägenhet är det 150000. Kan man gissa att marknaden bromsar in snabbt nu i brist på köpare, betänk hur arbetsmarknaden utvecklar sig, många är inte fast anställda och det har åter, efter finanskraschen då fast anställda klarade sig mkt bättre, blivit en bankdogm.

Jag har svårt att se att det finns så många köpare speciellt som man gjorde en så enorm utförsäljning av HR.
2011-03-31, 02:39
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Ev. kan man behöva vänta längre. Jag tror iaf vi har en ny finanskris innan 2013, det har potential att ta med sig våra bostadspriser på vägen ner.
Jag personligen tror om man ska investera i fastigheter vilket jag kommer göra långsiktigt så skall man göra det när det är billigt att köpa fastigheter just under bubblan. Jag kommer ihåg under 90talet när min mor och hennes dåvarande man så investerade dom i hyres-fastigheter just när det vart som billigast. Dom här kriserna brukar ju komma i regel vart tjugonde år det vart ju en dipp under 70talet och sedan så bröt fastighetskrisen ut runt 93-94 efter glada 80talet.
Man ska ju inte gå in och köpa fastigheter nu utan enbart vänta ut bubblan och sedan kan man välja och vraka då dom som har överbelånat sina fastigheter kommer få panik och sälja till en lägre värdering.

Jag leker själv med tanken att man borde köpa fastigheter i ut-flyttnings orter om krisen slår till så är det just där som folk kommer leta efter bostäder enbart för att fastigheten är billig att köpa.
Det finns mängder ut av orter där man kan köpa en hel kåk för 150 tusen kronor idag vilket är en spottstyvel med jämnfört Lidingö som är överbelånade bostadskommuner.
2011-03-31, 02:42
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
jag tror själv att bostadsbubblan kommer spricka snabbare än tio år. Sedan så kommer nästa kris göra att folk kommer inte ha råd att betala sina överbelånade lägenheter krf kommer få mycket att göra just under nästa bostadsbubbla.
2011-03-31, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drdracula141
jag tror själv att bostadsbubblan kommer spricka snabbare än tio år. Sedan så kommer nästa kris göra att folk kommer inte ha råd att betala sina överbelånade lägenheter krf kommer få mycket att göra just under nästa bostadsbubbla.

Hmm.. du har aldrig tänkt på att när människr får lån "testas" dom av banker för upp till 7% bolåneränta, och det ska du klara och endå överleva normalt. sen har många iaf 5-10% kontantinsats. Så var det iaf när jag tog mitt lån för 4 år sen, vet inte banker har ändrat.
Så visst blir det ett "ras" så kommer nog raset mest stagnera marknaden bara, tror inte folk kommer sälja i panik osv. Dock finns det ju en faktor till.. börjar Sveriges industri gå taskigt så att många sägs upp.. då spricker nog den "bubblan" men inte i den utsträckning som på 90talet dock.
2011-03-31, 09:29
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkSol
Hmm.. du har aldrig tänkt på att när människr får lån "testas" dom av banker för upp till 7% bolåneränta, och det ska du klara och endå överleva normalt. sen har många iaf 5-10% kontantinsats. Så var det iaf när jag tog mitt lån för 4 år sen, vet inte banker har ändrat.
Så visst blir det ett "ras" så kommer nog raset mest stagnera marknaden bara, tror inte folk kommer sälja i panik osv. Dock finns det ju en faktor till.. börjar Sveriges industri gå taskigt så att många sägs upp.. då spricker nog den "bubblan" men inte i den utsträckning som på 90talet dock.

Jag tror tvärtom att industrin kan drabbas av en skuldkris hos privatpersoner. Med en skuldbörda på 170% så blir även små räntehöjningar hämmande för konsumtion och därmed produktion. Situationen kan bli som i USA där skuldläget för vansinnig bostadsutlåning sänkte hela landet.
Även om bankerna räknar med att låntagare ska klara 7% så verkar få bry sig om vad som händer med resten av ekonomin om ränta hamnar där.
2011-03-31, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Jag tror tvärtom att industrin kan drabbas av en skuldkris hos privatpersoner. Med en skuldbörda på 170% så blir även små räntehöjningar hämmande för konsumtion och därmed produktion. Situationen kan bli som i USA där skuldläget för vansinnig bostadsutlåning sänkte hela landet.
Även om bankerna räknar med att låntagare ska klara 7% så verkar få bry sig om vad som händer med resten av ekonomin om ränta hamnar där.

Fast om det scenario du målar upp var nära att hända så skulle rimligen inte räntan ligga kvar på 7 procent utan snarare sänkas drastiskt.
2011-03-31, 11:25
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Fast om det scenario du målar upp var nära att hända så skulle rimligen inte räntan ligga kvar på 7 procent utan snarare sänkas drastiskt.
Nej, det skulle den inte. Räntan är ett mycket viktigare styrmedel för företag och myndigheter än för privatpersoner. Ifall en del privatpersoner (vi pratar inte om hela Sveriges befolkning, utan kanske några hundra tusen) skulle fastna på existensminimum så är det ändå inte något skäl för Riksbanken att dumpa räntan.
2011-03-31, 11:30
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773

Det skulle man kunna tro men riksbankens uppgift är att hålla inflationen på 2%, idag ligger vi klart över.
Inflationen är inte inhemsk, USA, Kina, ECB och nu även Japan trycker enorma mängder pengar. Inflationen drivs upp av dessa aktörer genom ökade priser på råvaror. Detta ser man om man ser till den underliggande inflationen. Vårt hopp ligger i att vi kan sälja malm dyrare men så mycket mer råmaterial har vi inte.
Senast redigerad av biljon 2011-03-31 kl. 11:35.
2011-03-31, 14:20
Medlem
Visdomsmannens avatar
Jag hoppas nästan att vi har en bubbla! Om jag stannar i Sverige vill jag fan att bostadspriserna ska ha sjunkit till en mer rimlig nivå tills jag flyttar hemifrån.
2011-03-31, 14:32
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkSol

Men är det inte så att om t.ex. en bostad som man köpt för 4 miljoner tappar marknadsvärde och är helt plötsligt bara värd 3 miljoner, så kommer banken att kräva den där miljonen tillbaka i ganska rask takt (eftersom det ju i princip är ett blancolån då)? Eller hur funkar sånt? Det blir ju i så fall mycket högre utgifter än enbart den högre räntan.

I så fall är det ju rätt kört för många med hög belåningsgrad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in