2013-08-26, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Enligt Mayr (och dig tydligen) är alltså gud och människan av samma art.
Eller så var Maria inte en människa, utan av samma art som gud (vad han nu är?)

Förstår jag dig rätt?

Vad pratar du om? Gud är en ande och är skaparen, han är inte något skapat som en art är.
Citera
2013-08-26, 22:42
Medlem
Citat:
Mayr's definition hänvisar alltså inte till genetik (varken vanlig genetik eller "gudomlig genetik") eller något annat. Det enda intressanta är huruvida de kan få avkomma. Då var det ur världen och jag går vidare till det jag var ute efter från början.

Men det har med genetik att göra.
Citera
2013-08-26, 22:47
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad pratar du om? Gud är en ande och är skaparen, han är inte något skapat som en art är.

Hey, det är inte jag som har definierat art här. Det är du och Mayr.
Citera
2013-08-26, 22:57
Medlem
Citat:
Hey, det är inte jag som har definierat art här. Det är du och Mayr.

Prata ur skägget, vad menar du?
Citera
2013-08-27, 10:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud är en ande och är skaparen, han är inte något skapat som en art är.

Ett postulat, som verkligen kan diskuteras från ett filosofisk perspektiv.

Men jag förmodar att du inte är intresserad av detta, men stannar kvar i din a priori-position: "Det är sant därför att det står i bibeln, och det bara är så".
Citera
2013-08-27, 12:55
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:

Och hur fan vet du det?

Ingen kan påstå att de vet allt, inte ens gud.
Det kan finnas något som han inte vet att han inte vet... Eller menar du att detta är en omöjlighet, och i så fall, på vilka grunder?

Det är lika realistiskt/orealistiskt att gud har en gud som att vi har en gud.
Citera
2013-08-27, 13:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är lika realistiskt/orealistiskt att gud har en gud som att vi har en gud.

Med tanke på GT/koran-'gudens' antropomorfiska karaktär är det faktisk aningen mera realistisk att det finns en 'övergud' över honom (såsom gnosticismens teologi påstår).

Men detta är ju givetvis till stor del ponerat från abrahamismens mytologi per se, och är endast spekulationer som inte har så stor verklighets-relation till den rationella världsbilden.
Citera
2013-08-27, 16:56
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erej13
Nja, nackdelen för oss ateister är ju att om vi har rätt, så kommer det inte "visa" sig för oss.

Ja, det kan ju vara en nackdel för er. Åt andra sidan borde man som troende ateist inte använda ett negativt ord som nackdel kan jag tycka.
Jag hade dock inte ateisterna i åtanken när jag skrev det jag skrev utan troende/religiösa från diverse religioner som tror på ett liv efter döden. Det visar sig vem av oss som har valt rätt väg när vi väl dör.

Citat:
Citat:
Det är meningslös att bråka och försöka bevisa något här på jordelivet.

Citat:
Pratar du enbart om teister nu eller?

Nej, om alla som försöker få bekräftelse oavsett grad av religiositet.

Citat:
Förstår nog inte vad du menar här riktigt.. Vad är rätt och fel egentligen? Tänk om det väntar en riktigt ond gud, som har velat att vi ska såra, mörda, och skada varandra så mycket som möjligt, och att det är det ultimata "rätta"?

Nu finns det inte så många religioner som tror på en sådan gud men även det kommer visa sig så småningom. I så fall stiger jag in i helvetet med stolthet om mitt liv som en religiös och troende utan några register hos polisen anses vara fel.

Citat:
Det enda jag hoppas på är att jag kommer göra bra val i framtiden (av det som jag värderar vara sant), men jag inser direkt att det inte är någon ultimat "sanning", för att jag inte tror att det finns någon.Istället för att hoppas att det man gjort är rätt, hoppas istället att det du kommer göra komma vara rätt (för dig).

Ja, det var ju det jag menade också. Valen jag gör i livet hoppas jag och tror är rätt oavsett om det är val jag har gjort i dåtid, nutid eller i framtiden.
Citera
2013-08-27, 17:01
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Jovisst, och jag ignorerar dom värsta bråkmakarna. Jag är mest less på skräpet, när man ägnat timmar åt ett inlägg och det spammas med oväsentliga och elaka inlägg, så är det inte konstigt om man blir provocerad, men det har inte med svaghet och tvivel att göra. Det är naturligt att man blir provocerad om det är ett ständigt irriterande surr.

Äh, det är sånt man får ta. Du får acceptera att alla inte kommer hålla med dig och det måste folk få ha rätt till. Du får hemsk gärna tro på Jesus och Kristendomen men försök förstå att Kristendomen väcker känsla av obehag, skräck och rent av avsky hos många. Du kan göra ditt bästa men kom ihåg att i samma sekund som du öppnar din mun och kritiserar en annans livsstil och säger att det är fel val så ger du samma rätt till motparten. Vill du inte få kritik så håll din tro/religion för dig själv.
Citera
2013-08-27, 17:05
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Egentligen är jag inte här för att motbevisa eller övertyga hårdnackade ateister, utan är helst intresserad av att resonera med ödmjuka och öppna människor. Men sådana finns det inte gott om i forum som dessa.

Resonera i vad? Att kristendomen är rätt? Du använder fel ord.

Citat:
Jag försöker följa bibelns anvisning:
"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er."(Matteus 28:19-20 Bibel2000)

Kallar du detta för ödmjukhet och öppenhet?

Citat:
Jag är mest intresserad av att prata om bibeln, men naturvetenskapliga frågor är också intressanta. Och det vore mer intressant och lockande om det hade funnits trevliga, insatta människor här som kunde förklara saker och ting. Men det är nog att hoppas på för mycket?

Diskutera och missionera har två helt olika betydelse och i ditt fall verkar det röra sig om det förstnämnda och då kan jag personligen tycka att responsen och reaktionerna du får är rimliga och förståeliga.
Citera
2013-08-27, 18:23
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Diskutera och missionera har två helt olika betydelse och i ditt fall verkar det röra sig om det förstnämnda och då kan jag personligen tycka att responsen och reaktionerna du får är rimliga och förståeliga.

Sistnämnda ska det självklart stå.
Citera
2013-08-29, 12:34
Medlem
Vad är det som säger att liv inte kan utvecklats på 4,6 miljarder år?

Vart har du fått den siffran ifrån? egen uträkning eller har du läst det någonstans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in